18.9.2020
Mikko Junttila
Uusi hintataso
Ruoan hinta on ollut kiinnostava ja mielipiteitä herättävä aihe yhtä kauan kuin kauppaa on käyty. Välillä se nostaa enemmän päätään ja toisinaan taas vähemmän, mutta yhtä kaikki, se on aina ihmisten huulilla. Onhan se kovin konkreettinen asia, jota on helppo havainnoida ja vertailla. Kuitenkin hinnan lisäksi myös myymälän peruspilareiden on oltava kunnossa.
Kohta tulee vuosi siitä, kun laskimme pysyvästi yli 1000 tuotteen hintaa vaiheittain yhteensä seitsemässä S-marketissa. Tämän lisäksi myös meidän kaikissa Prismoissa on laskettu pysyvästi hintoja yli sadan tuotteen osalta. Pohdimme tuolloin asiakkaiden reaktioita ja pelkäsimme voimakasta palautetta, kun saman ketjun sisällä on eri hintoja. Samassa yhteydessä luovuimme vuosia jatkuneesta tarjousrallista, joka sotki tavaravirtojen ennusteet ja aiheutti hävikin kasvua. Päätimme siis luottaa jatkuvasti edulliseen hintatasoon. Palautteiden määrä on kuitenkin ollut hyvin vähäinen.
Pari miljoonaa hintaan
Osuuskaupan tehtävä on aina ollut tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen. Nykyinen missiomme viittaa isoon kuvaan, jossa olemme yhdessä tekemässä parempaa paikkaa elää. Yhtä kaikki, onnistumisemme punnitaan vain sitä kautta, ovatko palvelumme kivijalassa tai verkossa odotukset ylittäviä ja niin hyviä, että asiakasomistajat haluavat keskittää ostojaan. Asiakaskokemuksen peruskivijalka lähtee siitä, että myymälä on kunnossa, helposti saavutettavissa, asiointi on sujuvaa ja henkilökunta tekee työtään iloisin mielin hurmaten asiakkaat yksi kerrallaan. Ja kaiken tämän kruunaa asiakasomistajien saama taloudellinen etu edullisina hintoina. Olemme laskeneet hintatasoa reilun vuoden aikana ja tämä kaikki – kaksi miljoonaa euroa – on tehty omasta katteesta ja vain siksi, että olemme asiakkaidemme omistama osuuskunta, jonka tehtävänä on pitää hintataso kilpailukykyisenä. Ja tämä ei jää tähän, vaan pidämme jatkossakin kiinni edullisesta hinnasta. TOK:n hintaan voit luottaa.
Me emme enää peesaa, vaan näytämme rohkeasti suuntaa
Muutos on ollut meille iso ja tiimimme on tehnyt lujasti töitä, jotta voimme tarjota uuden hintatason. Olemme laajentaneet aukiolot, siirtäneet fokuksen myymälöiden kuntoisuuteen, valikoiman ja palveluiden kehittämiseen, arjen johtamisen systemaattisuuteen ja hyvien suoritusten korostamiseen sekä luopuneet viikoittaisista tarjouksista.
Mitä tapahtui?
Aluksi tarjousten perään kysyttiin, mutta melko pian laajat palveluajat ja pysyvästi edullinen hinta alkoivat tuntua toimivalta. Kaupassa voi käydä silloin kun se itselle sopii eikä silloin, kun tarjoukset ovat voimassa tai silloin kun kauppa sattuu olemaan auki. Ylpeys omasta kaupasta ja tehdystä työstä näkyy ja kuuluu joukkueestamme, joka puolestaan on saanut positiivisten asiakaspalautteiden määrän kasvamaan ja myös keskittämistä kuvaavat mittarit kohenemaan. Tehdyt toimenpiteet ovat parantaneet myös kustannustehokkuuttamme, joka puolestaan mahdollistaa nykyisen uuden hintalupauksen nyt ja jatkossa.
Kirjoittaja on sporttia ja metsästystä harrastava market-, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja
30.10.2020 |