Hurmaavin tehtävämme on onnellistaminen


30.10.2020

Tarja Toivonen

Mitä on onnellistaminen?

”MITÄ SULLE KUULUU?”

”Onnellistaminen on kuin ystävyys tekoina eli toisen tarpeiden nostaminen etusijalle ja niiden pyyteetön täyttäminen”

”Onnellistaminen on spontaaneja, ystävällisiä tekoja jotka ylittävät työkaverin tai asiakkaan odotukset”

”Hyvän mielen ja olon tuottamista asiakkaille ja kollegoilleen!”

”Toisen ihmisen huomioonottamista ja arvostamista”

”Positiivisia tekoja muiden hyväksi”

”Tarjota asiakkaalle normaalista poikkeava elämys!”

MINULTA SINULLE – Siitä se lähti

Original hotellien brändiuudistuksen myötä (2012-) haluttiin saada hotellien arvojen (minulta sinulle, originellisti, kehitän ja kehityn, vastuu on minun) mukaiset onnistumiset ja oikeat arjen sankarit nostettua esille. Hotelleista valittiin ketjun toimesta ”Kuukauden sydämellisin sankariteko” ja näiden joukosta edelleen vuoden sankariteko, joka tänäkin päivänä palkitaan vuosittaisissa gaalailloissa ja tuolloin todelliset sankarit pääsevät parrasvaloihin. Näistä teoista on syntynyt jo viiden ” Suurimmat meistä ovat palvelijoita” – kirjan sarja, joka on henkilökuntamme ja asiakkaidemme luettavissa Sokos Hotelleissa.

Tullessani ensimmäisen kerran Sokos Hotellien – maailmaan 2014, olivat uudet yksilölliset konseptit Solo, Break ja Original syntyneet.  Tuolloin hotelleissa ilmiannettiin ja käräytettiin työkavereita -ei pahanteosta nurkan takana – vaan asiakkaan huomioimisesta, pienistä/ suurista yksilöllisistä teoista joita oli tehty asiakasta kuunnellen ja olemalla läsnä.  Tavoitteena oli ylittää asiakkaiden odotukset ja saada heidät palaamaan luoksemme. Tähän ”hurahdin” täysin, eikä aikaakaan, kun minusta oli tullut Original Coach – valmentaja, joka kehitti ja vei Onnellistamista eteenpäin hotellin arjessa.

MEIDÄN HURMAAVIN TEHTÄVÄMME ON ONNELLISTAMINEN

Eikä tämä koske vain asiakkaita! Parhaiten hotellina onnistumme tässä, kun arvostamme ja onnellistamme toisiamme kollegoina, ystävinä. Työyhteisön hyvinvointi ja iloisuus on tarttuvaa ja tuo helppoutta asiakaskohtaamisiin ja niissä onnistumisiin – mieleenpainuviin elämyksiin.

Jokainen asiakaskokemus, jokainen hetki, on merkittävä ja korostuu varsinkin tällaisena aikana, kun matkustaminen ja sosiaalinen kanssakäyminen on osittain rajoitettua.  Asiakkaiden tunteet ilosta turhautumiseen tulevat välillä normaalia voimakkaammin esille, ja siksi onkin paikallaan olla entistä enemmän läsnä ja kuunnella, mistä kohdin voi ottaa kiinni ja löytää keino asiakkaan onnellistamiseen.

Tänään koin seuraavanlaisen onnistumisen: Kuunneltuani varhain saapunutta asiakastani, kerroin hänelle ymmärtäväni hänen tilanteensa ja esitin oman ratkaisuehdotukseni. Asiakkaalle hyvinkin pieni eleeni merkitsi niin paljon, että kiitoksen kera näin liikutuksen hänen silmäkulmassaan. Onnellistamisen ei tarvitse siis olla jotain suurta, vaan pienikin, mutta henkilökohtainen huomiointi voi olla asiakkaalle todella merkitsevä!

MITEN SITTEN KÄYTÄNTÖ WIKLUNDILLA?

Original Coachimme Helem, Mia, Sini ja Timo luotsaavat henkilökuntaamme Onnellistamiseen jokainen omalla loistavalla ja persoonallisella tavallaan, suurkiitos heille! Coachit vierailevat hotellin eri osastojen palavereissa ja auttavat kehittämään uusia hauskoja juttuja, jotta asiakkaamme lähtevät meiltä onnellisempina kuin tulivat ja varmana paluustaan Wiklundille!

Hotellin päivärutiineihin on myös kirjattu asiakkaan onnellistaminen ja näitä tekoja kirjaamme myös sisäiseen some-kanavaamme, Workplaceen. #sunparaskaveriturus merkityt teot osallistuvat kuukauden Onnellistamis- teon valintaan, valittu teko palkitaan ja teko julkaistaan Workplacessa. Coachit raportoivat teon eteenpäin ketjulle jatkokisaa varten.

Olen todella iloissani siitä, että olemme TOK:ssa saaneet Onnellistamisen kaveriksi Ässäteot ja voimme näin työpaikasta riippumatta jokainen viedä ”missiota” yhdessä eteenpäin ja onnellistaa yhteisiä asiakkaitamme. Kannustankin kaikkia tokkilaisia ”käräyttämään” kaverinsa ja itsensä ja kertomaan näistä teoista. Laitetaan hyvä kiertämään!

Sain äskettäin palautteen eräältä äidiltä, jolla oli ollut edellisellä kerralla nuori tyttärensä matkassa mukana. Edelleen tytär kertoo tuttavilleen hotellitädistä, joka vei hänet tutustumisretkelle suljetulle kattoterassille.

Minulle onnellistaminen merkitsee läsnäoloa, toisen huomioimista henkilökohtaisella tavalla. Parasta onnellistaminen on silloin, kun se tulee sydämestä – silloin onnellistuu myös itse.

Kiitos kollegalle kun kysyit: ”Mitä sulle kuuluu?”

Minulle kuuluu hyvää ja olen iloinen, että saan tänäkin päivänä Onnellistaa jotakuta, omalla, persoonallisella tavallani.

Luannikast päivä kaikil ja tervetuloa mukaan ”Onnellisuuden kierteeseen”!

 

Kirjoittaja on Original Sokos Hotel Wiklundin hotellipäällikkö, joka rakastaa luonnossa liikkumista ja ideoimista yhdessä koiriensa Jecun ja Camun kanssa ja jolle onnellisuus on ripaus hulluutta, simmottis luannikaste.