Sosiaalinen media osana työtä

19.2.2021

Ada Lundelin

Vaikka olen aina kokenut kaupassa käymisen mieluisaksi puuhaksi, en elämäni varrella haaveillut työskenteleväni kaupassa, kunnes muutaman mutkan kautta löysin itseni Prisman vihreistä Itäharjulta. Niissä vihreissä olenkin viihtynyt kohta 14 vuotta.

Isossa marketissa työskentely vie mukanaan, se on täynnä menoa ja meininkiä, vilinää ja vilskettä. Asiakkaita on päivässä satoja, tavaraa tulee rekkakaupalla. Työ on liikkuvaa ja vaihtelevaa puuhaa, itsenäistä, hektistä, työpäivät saattavat vilahtaa ohi hetkessä eikä tylsiä päiviä ole, sillä Itäharjun Prisman kokoisessa talossa työt eivät lopu ikinä.

Ystäväni alkoi ylläpitämään oman yksikkönsä sometiliä ja katselin hänen työnsä jälkeä innostuksen vallassa. Tuota haluan tehdä itsekin!! Tuossa minä olisin hyvä! Lopulta kysyin esimieheltäni onko yksikkömme tilillä jo vakituinen ylläpitäjä vai saisinko ottaa homman hoitaakseni. Minulla oli valmiina myyntipuhe sekä ideoita miten hommaa hoitaisin. Ennen kuin ehdin edes kunnolla aloittaa puhettani, hän toivotti minut sometiimiin ilomielin ja siitä se sitten lähti! Kohta olen toiminut Itäharjun Prisman päivittäistavarapuolen IG-tilin ylläpitäjänä vuoden päivät.

Sosiaalista mediaa seuraamalla on mielettömän helppoa saada ideoita ja tietoa inspiroivilta tileiltä sekä ihmisiltä niin ruoanlaittoon, terveyteen, sisustukseen kuin pukeutumiseenkin. Koen kaupan ympäristön inspiraation lähteenä näille kaikille aihealueille. Nykytekniikalla, kun kaikki löytyy taskusta puhelimen ruudun takaa, on mainostaminen äärettömän helppoa. Ja sosiaalisessa mediassa ilmaista. Onhan se mahtavaa, että asiakkaille on tili, jota seuraten he näkevät nonstoppina mitä mielenkiintoista juuri meillä tapahtuu; utuustuotteet, tarjoukset tai vaikkapa poikkeamat aukioloajoissa pyhien aikaan. Seuraajia on tullut vuoden sisällä lisää yli tuhat, mutta palautetta tai kysymyksiä tulee somekanavia pitkin vielä varsin vähän. Tulleisiin kysymyksiin ja palautteeseen pyrimme reagoimaan mahdollisimman nopeasti.

Sosiaalinen media ja sen asema on meillä vielä sen verran “tuore” , joten sisällöstä ja sen tuottamisesta ei ole jokaiselle päivälle tai viikolle selkeää ohjenuoraa. Tämän takia voin käyttää työssä paljon omaa mielikuvitusta ja toteuttaa ideoita postauksiin, joita tiedän ajankohtaisiksi ja mielenkiintoisiksi. Esimerkiksi syksyllä flunssakauden alettua mainostelin vastustuskykyä vahvistavia tuotteita, sekä tein inkivääristä stoorikokonaisuuden, jossa esittelin meidän valikoimissa olevia inkivääriä sisältäviä tuotteita. Ennen joulua kuvasin hyvän mielen tonttuvideon, jolla työkaverini kurkistelevat tonttulakeissa hyllyjen takaa ja hassuttelevat. Joulu on leipomisen aikaa, joten teimme S-market Wiklund Herkun IG-tiliä ylläpitävän ystäväni kanssa yhteistyössä monta postausta, joissa oli itse tekemiämme leipomuksia. S-ryhmän tehdessä lyhyen televisiossakin pyörineen Tulkoon mitä vaan – mainoksen oli siinä mukana muutama kuvaamani videopätkä.

Minun ei tarvitse kuin tehdä kierros myymälässä, niin saan roppakaupalla ideoita ja inspiraatiota sometekemiseen. Postauksissa kerron yleensä myös enemmän tuotteen valmistajasta sekä heidän historiastaan, mikäli infoa löytyy. He saattavat jakaa postauksiani edelleen omilla sivuillaan tai stooreissaan, onhan se hyvää ilmaista mainosta ja edelleen heidän seuraajansa näkevät, että jahas, tuolta kaupasta saa tätä kyseistä tuotetta. Saamastamme valmiista mainosmateriaalista tykkään tehdä omannäköistä, jos vain on aikaa. Se tuo postauksiin mukavaa lisätwistiä, joka jää paremmin mieleen. Työkaverit ovat somen saadessa jalansijaa vinkkailleet ja pyytäneet postailemaan omien osastojensa mielenkiintoisista tuotteista, tarjouksista tai esillepanoista, jos en niitä omalla kierroksellani myymälässä ole ehtinyt bongata. Useimmat ovat myös mielellään mukana kuvissa ja videoissa, mistä olen kiitollinen. Vaikka tuotteiden mainostus on toki IG tilimme päätarkoitus, reagoivat asiakkaat aina enemmän postauksiin joissa on mukana henkilökuntaa.

Koen kutsumusta alalle, mikä tekee työstä kiehtovaa sekä innostavaa ja tämä tulee mielestäni läpi myös tekemästäni työstä. Pitkä ura kaupan alalla ja luontainen kiinnostus tuotteisiin sekä niiden käyttömahdollisuuksiin tekee somemateriaalin tuottamisesta melkein yhtä helppoa kuin hengittäminen! Omaan myös hyvän mielikuvituksen sekä jonkin verran visuaalista silmää, mikä on tärkeää asetelmissa ja kuvia räpsiessä. Odotan mielenkiinnolla miten marketin sometekeminen kehittyy edelleen ja saa suurempaa jalansijaa työmarkkinoilla. IG -tilimme kautta toivon asiakkaiden kokevan myymälän sekä tuotteet yhtä kiehtovina kuin ne itse koen, sekä saavan tiliämme seuraamalla inspiraatiota ja ideoita omaan arkeensa.

 

Kirjoittaja on myyjä ja somevastaava, joka viihtyy vapaa-ajallaan liikunnan ja ruoanlaiton parissa.