Mikä ihmeen kenttäpäällikkö?

14.10.2020

Tanja Pajala

”Taasko se on täällä?” tuntuu joskus olevan henkilökunnan ajatus, kun kenttäpäällikkö pelmahtaa kauppaan. “Ihanaa päästä pitkästä aikaa kentälle,” pyörii puolestaan kenttäpäällikön mielessä.

Mutta niin, mikä ihmeen kenttä ja kenttäpäällikkö?

Meitä kenttäpäälliköitä on Turun Osuuskaupassa viisi ja johdamme Varsinais-Suomen alueella neljää ketjua: S-marketia, Salea, Food Market Herkkua ja ABC:tä. Kenttäpäällikkö tai tuttavallisemmin ”kenttis” on Salen, S-marketin, Food Marketin tai ABC-liikennemyymälän päällikön esimies. Myymälöitä yhdellä kenttiksellä on kymmenkunta. Painopiste meidän toiminnassamme kentällä eli myymälässä on: miltä meillä näyttää juuri nyt?

Haluamme tarjota alueellamme parhaan asiakaskokemuksen ja se kokemus luodaan myymälöissä. Siksi myös kenttäpäällikön työn fokus on kentän johtamisessa. Vaikka välillä istumme palavereissa ja koulutuksissa ja analysoimme mennyttä ja suunnittelemme tulevaa, on meidän tuki myymälöissä se tärkein juttu.

Teemme kenttäkierroksia myymälöihimme. Joskus tapaamisen aihe ja aika on ennalta sovittu, ja toisinaan kierrämme myymälöitä ilman aikavarausta. Kentällä sparraamme päällikön kanssa aiheesta kuin aiheesta. Saatamme pohtia vaikkapa, mikä on nopein tapa levittää riisipiirakat uunipellille, kuinka monta kausityöntekijää tarvitsemme, paljonko myymme ja käytämme työtunteja ensi kesäkuussa, mihin myymälässä sijoitamme uuden mehukoneen tai miten saisimme myymälään mahtumaan pakettiautomaatin.

Joskus kenttäpäällikkökin käärii hihat joko suunnitellusti tai tilanteen osuessa kohdalle. Saatamme ruuvata kylttejä katosta, purkaa kuormaa, keittää kahvia, auttaa asiakasta, tehdä hyllykarttaa, järjestää varastoa, siistiä myymälää, asentaa uusia laitteita käyttöön, laskea kahvipaketteja inventoinnissa tai ihan mitä vaan. Oleellista on, että jos se auttaa myymälää onnistumaan, se on tärkeää. Kenttää ei johdeta pelkästään konttorilta käsin – meidän ihmiset ovat toimipaikoissa, joten siellä on myös meidän kenttisten tärkein painopiste. Siksipä polte päästä konttorilta kentälle on kova.

Kenttiksen työssä ei pääse leipiintymään – esimerkiksi minun viime viikkooni kuului: kenttäjohdon palaveri, markkinoinnin suunnittelua, budjetointia päälliköiden kanssa, kenttäkierrosta, sparrausta päälliköiden kanssa, työhyvinvointikeskusteluja, raporttien tulkintaa, some-julkaisuja, asiakasomistajuuden kehittämistä, sparrausta myymäläuudistuksista naapuriosuuskaupan ryhmäpäällikön kanssa, käyntiraporttien kirjoittamista, Wiklund-keskuksen kehittämistä, laatuasioiden kehittämistä operaatiokeskuksessa, sähköposteja, koronaan liittyvien infomateriaalien tilaamista, asiakaskyselyn suunnittelua… Toista samalaista päivää tai viikkoa tuskin tulee.

Kenttis seuraa tarkalla silmällä, miltä myymälä näyttää asiakkaan silmin: onko tuotteita riittävästi, onko myymälässä siistiä, onko asiakkaan helppo kulkea, onko pullonpalautuksessa käsipaperia, onko kaikissa tuotteissa hinnat esillä ja oikeissa kohdissa, palavatko kaikki valot, onko piha roskaton jne. Kun aloimme tarkastella entistä pienempiä asioita ja jakaa havainnot myös osuuskaupan väelle, alkoivat myös myymälät kehittyä entistä paremmin asiakkaiden odotukset täyttäviksi. Olen todella ylpeä meidän porukasta, joka tämän muutoksen on saanut aikaan. Meidän myymälät näyttävät paremmilta kuin koskaan ennen ja ylpeys omasta kaupasta on kasvanut kohisten. Kaiken koronahässäkän keskellä meidän yli tuhat kaupan työntekijää on aloittanut joka ikinen päivä upean kauppakunnon rakentamisen ylpeydellä ja pitänyt tinkimättömästi kiinni rutiineista, joita koronan aiheuttama poikkeustila on sinnikkäästi yrittänyt rikkoa.

Ja meidän kauppojen päälliköt: heille erityisesti nostan hattua. He ovat noudattaneet meidän kenttisten korona-ohjeita näin poikkeusaikana, organisoineet lisädesinfioinnit ja kauppakassikeräilyt myymälöihin, hioneet työvuorot uusia aukioloja vastaaviksi, taituroineet porukan kanssa kasvavat kuormat hyllyyn, paikanneet sairauslomia, perehdyttäneet muilta toimialoilta siirtyneitä työntekijöitä uusiin tehtäviin ja silti onnistuneet yhtä aikaa nostamaan myymälän vaatimustasoa ja siten tekemään asiakkaalle entistä turvallisemman ja onnistuneemman kauppareissun. Tässä on se kenttiksen työn sokeri ja suola: kun näkee, että oman vastuualueen päällikkö onnistuu. Silloin on kenttiskin onnistunut. Täällä me siis kaikki yhdessä, myyjät, päälliköt ja kenttäpäälliköt, pyrimme joka päivä siihen, että sinun kauppareissusi olisi onnistunut.

Nähdään kentällä!

 

Kirjoittaja on kaupan uransa kesäharjoittelusta aloittanut market-toimialan kenttäpäällikkö, jonka suurin intohimo on laskettelu Alpeilla.