Mene Etusivulle
Asiakas hedelmä- ja vihannesosastolla myymälässä

Vastuullisuus­ohjelma

Tehtävämme on tuottaa etuja ja palveluita ja siten hyvinvointia omistajillemme − eli asiakkaillemme. Hyvinvointi ei kuitenkaan tarkoita vain taloudellista hyvinvointia. Suurena toimijana meillä on suuri vastuu siitä, millaisen nykyhetken luomme ja millaisen perinnön jätämme jälkeemme.

Vastuullisuus

  • Asiakas, kestokassi, liukuportaat

    Vastuullisuus S-ryhmässä

    Turun Osuuskauppa toteuttaa S-ryhmän vastuullisuusohjelmaa, joka sisältää sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, ja ohjelmamme ulottuu vuoteen 2030. Osuustoiminnallisena yrityksenä haluamme olla toimialojemme edelläkävijä vastuullisuudessa. Teemme tätä työtä yhdessä sidosryhmiemme kanssa tavoitteellisesti ja avointa vuoropuhelua käyden. Haluamme tarjota omistajillemme arjen helppoutta myös vastuullisten ja kestävien valintojen tekemisessä.
  • Turun Osuuskauppa osaksi Turun kaupungin ilmastositoumusta

    Ilmastositoumuksen allekirjoittamalla Turun Osuuskauppa ilmoittaa sitoutuvansa:
    • Hiilineutraali Turku 2029 -tavoitteen toteuttamiseen ja päästövähennyksiin
    • Viestimään organisaationsa ilmastoteoista ja toimimaan ilmastotyön esikuvana
    • Osallistumaan Turun ilmastojoukkueen toimintaan
  • Vahvistamme alueellista hyvinvointia ja elinvoimaisuutta

    Osuustoiminnallisen yritysmuodon ansiosta liiketoiminnassa kiertävä raha hyödyttää asiakasomistajiamme sekä vahvistaa alueellista hyvinvointia ja elinvoimaisuutta. Vuonna 2024 Turun Osuuskauppa investoi maakuntaan yhteensä 42,4 miljoonaa euroa (ed.v. 17,9 M€), joka oli 5,3 prosenttia liikevaihdosta (ed.v. 2,3 %).
S-Etukortti maksupäätteellä

S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”

Periaatteet

  • Vastuullisuusperiaatteet

    S-ryhmän vastuullisuusperiaatteet pohjautuvat S-ryhmän osuustoiminnallisiin arvoihin: olemme asiakasta varten, kannamme vastuuta ihmisistä ja ympäristöstä, uudistamme jatkuvasti toimintaamme sekä toimimme tuloksellisesti. Vastuullisuusperiaatteet ohjaavat toimintaamme ympäristön, yhteiskunnan ja liiketoiminnan johtamisen aiheissa. Katso S-ryhmän vastuullisuusperiaatteet.
  • Eettiset periaatteet

    Jokapäiväisen toimintamme on täytettävä ne eettiset odotukset, joita eri sidosryhmät meille asettavat. Tutustu eettiseen toimintatapaamme ja periaatteisimme. Katso S-ryhmän eettiset periaatteet.
  • Ihmisoikeusperiaatteet

    Olemme sitoutuneet kunnioittamaan kaikkia kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia ja edistämään niiden toteutumista omassa toiminnassamme. Odotamme sitä myös yhteistyökumppaneiltamme. Katso S-ryhmän ihmisoikeusperiaatteet

Vastuullisuustyö Turun Osuuskaupassa

  • Asiakas sähköauton latauspisteellä

    Teemme yhdessä paremman paikan elää

    Vastuullisuustyötämme osuuskaupassa ohjaa S-ryhmän yhteinen vastuullisuusohjelma ja arvomme. Vastuullisuusohjelmamme koostuu kolmesta teemasta: kestävän kuluttamisen edistämisestä yhdessä asiakasomistajiemme kanssa, kestävän kasvun edistämisestä luonnonvaroja kunnioittaen sekä askelista kohti yhdenvertaista maailmaa – eriarvoisuutta poistaen.
  • Kestävä kuluttaminen

    Suosi satokautta, vähennä hävikkiä, kannata kotimaista. Autamme asiakkaitamme kohti kestävämpää arkea, kuten kukkarolle, terveydelle ja ympäristölle fiksua syömistä, kestävää kuluttamista ja vähäpäästöisempää autoilua.
  • Ilmasto ja luonnonvarat

    Omat päästöt kuriin, hukkalämpö hyödyksi ja yhteistyötä koko ketjun kanssa. Tunnemme oman toimintamme ja myymiemme tuotteiden ilmasto- ja ympäristövaikutukset ja toimimme niiden pienentämiseksi yhdessä kumppaneidemme kanssa.
  • Yhdenvertainen maailma

    Kannamme vastuuta ihmisistä ja huolehdimme siitä, että omia ja kumppaneidemme työntekijöitä kohdellaan reilusti niin meillä kuin maailmalla. Hyvinvoivat työntekijät ovat korvaamaton voimavara, jotka voivat kohdata työpäivänsä aikana jopa tuhansia asiakkaita. Jokainen kohtaaminen on tärkeä ja ainutlaatuinen. Usealle arkinen kaupassa tai ravintolassa asiointi voi olla päivän ainoa sosiaalinen tapahtuma, jossa palvelualla työskentelevän tokkilaisen merkitys korostuu.