10.6.2025
Sinäkin olet varmasti joskus asiakaspalvelutilanteessa, joko asiakkaana tai asiakaspalvelijana, törmännyt fraasiin ”Asiakas on aina oikeassa”. Ja olet ehkä ajatellut, että kassatyö on helppo tapa tienata ennen oikeita töitä, mutta onko asia tosiaan näin? Turussa työskentelevät palvelualan työntekijät kumoavat sitkeästi eläviä myyttejä ruokakaupan myyjien arjesta.
Asiakkaalle pyritään tarjoamaan parhaita palveluita ja asiakaskokemus otetaan vakavasti. Mutta asiakkaalla saattaa olla asioista myös virheellistä tietoa tai olettamuksia. Asiakaspalvelijoiden tehtävä on varmistaa, että asiakas tulee kuulluksi. Tavoite on löytää tilanteisiin sopivat ratkaisut asiakkaan kokemuksen parantamiseksi.
-Kerran eräs asiakas tuli infoon tuohtuneena. Hän oli ostanut kassalta lohifileen ja maksettuaan huomannut kuitista, että kilohinta oli eri, kuin hyllynreunassa. Aluksi hän tiuskaisi minulle, että ”tässä huijataan asiakkaita”. Katsoin asiakkaan kuittia ja lähdin selvittämään asiaa. Selvisi, että tarjous oli jo päättynyt, eikä asiakas ollut huomannut tarjouksen voimassaoloaikaa. Annoin asiakkaalle lohifileen vielä tarjoushinnalla, sillä olihan tarjouslappu jäänyt meiltä hämäävästi lohihyllyn viereen. Tämän jälkeen asiakas rauhoittui ja sanoi ”kiitos, kun selvitit tämän asian” ja lähti lopulta hymyillen pois, kertoo Prismassa myyjänä työskentelevä Rosa.
-Osa tekee työtä opiskelujen ohella ja lisätienestien tekemiseen, mutta suurelle osalle myyjän työ on uravalinta ja työn teosta oikeasti nautitaan. Myyjän ammatti on hyvin tavallinen suomalaisten keskuudessa ja heitä tarvitaan, että kaikkien arki rullaisi hyvin. S-ryhmässä myyjällä on myös hyvät koulutus- ja etenemismahdollisuudet. Hän voi halutessaan edetä esimerkiksi vastuumyyjäksi tai lähiesihenkilöksi. Myös toimipaikasta toiseen siirtyminen on yleistä . Meillä on myös mahdollisuus tehdä liiketoiminnan ammattitutkinto ja sen lisäksi mahdollisuus päästä opiskelemaan lähiesihenkilötyön ammattitutkintoa. Pisimpään meillä Turussa on myyjän työssä viihdytty vuosikymmeniä, harjoittelijasta eläkeikään, kertoo HR-asiantuntija Emma.
Ruokakaupassa on monipuolisia työtehtäviä vastuuhenkilöistä myymälätyöntekijöihin , kassatyöntekijöistä ruoan verkkokaupan keräilijöihin. Jopa saman päivän aikana voi päästä sekä hyllyttämään että työskentelemään kassalla. Osan työtehtäviin kuuluu myös somekanavien päivitys digitaalisten kanavien ollessa merkittävin markkinointikanava. Työtä tehdään vuoroissa vuorokauden ympäri, mikä mahdollistaa myös elämäntilanteeseen parhaiten soveltuvat työvuorot.
-Jokainen asiakaspalvelutilanne on uniikki ja vaatii välillä myös hyvää ongelmanratkaisukykyä. Vaihtelevien työvuorojen, monipuolisten työtehtävien ja parhaiden työkaverien kanssa jokainen päivä on erilainen eikä töissä tule tylsää, jatkaa Rosa.
On totta, että myyjäksi voi päästä ilman koulutusta, mutta työntekijöille järjestetään erilaisia koulutuksia pitkin työuraa tukemaan työssä menestymistä. Esimerkiksi tietosuoja- ja Veikkaus-koulutuksia on tasaisin väliajoin. Lisäksi tarjoamme työntekijöillemme koulutusmahdollisuuksia uralla etenemiseen kunkin halun mukaan.
Kaupoissa eri osastoilla työskentelee myyjiä, joiden vastuulla on tietää osastonsa tuotteista kaikki tarpeellinen. Myös asiakaspalvelu itsessään vaatii oikeanlaista pelisilmää ja kykyä kommunikoida erilaisissa tilanteissa.
-Olen kouluttautunut työurallani työnantajani tukemana. Aloitin vuosi sitten helmikuussa Jollas Instituutin Lähiesimiestyön ammattitutkinnon opinnot. Jälleen opitaan uutta ja jotain sellaista, mitä pääsen hyödyntämään niin nykyisessä kuin tulevissakin työtehtävissäni, ja joka vie minua eteenpäin urallani, kertoo apulaispäällikkönä työskentelevä Tuuli.
Digitalisaatio ulottuu myös palvelualoille ja ruokakauppaan. Moni kokee asian uhkana, vaikka se avaa uusia mahdollisuuksia. Robotit, itsepalvelukassat ja muut uudet teknologiat tarvitsevat edelleen ammattilaisia toimiakseen. Näistä töistä vapautunut aika käytetään muihin työtehtäviin ja vaikkapa oman ammattitaidon kehittämiseen.
-Uskomme vahvasti, että ihmiskontaktia tullaan aina kaipaamaan palvelualalla. Itsepalvelukassat voivat nopeuttaa joidenkin asiakkaiden asiointia heidän halutessaan, mutta ihmiskontakti on aina silti saatavilla toimipaikoissa. Ihmisten kohtaamiset ovat tärkeitä myös yhteiskunnallisesti, sillä asiakaspalvelija saattaa olla monelle päivän ainoa ihmiskontakti, toteaa Emma.
Turun Osuuskaupasta löytyy asiakaspalvelun asiantuntijoita lähes 2700 henkilöä, mikä tekee yrityksestä yhden Varsinais-Suomen suurimmista työllistäjistä. Tutustu Turun Osuuskaupan avoimiin työpaikkoihin: tok.fi/tyopaikat
10.6.2025 | Paikallisia uutisia
10.6.2025 | Paikallisia uutisia | Työpaikat
4.6.2025 | Tiedotteet | Uutiset