Turun Osuuskaupan myynti jatkoi kasvuaan tammi-kesäkuussa


30.7.2024

Turun Osuuskaupan tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 400,7 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 2,8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

– Myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla kaikilla toimialoillamme liikennekauppaa lukuun ottamatta. Marketkauppa sekä tavaratalo- ja erikoisliikekauppa kasvoivat muuta alan markkinaa vahvemmin. Turun alueen tapahtumat ja kesälomakausi vilkastuttivat asiointia hotelleissa ja ravintoloissa. Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi reilun prosentin edellisvuodesta tiukasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Kaiken kaikkiaan Turun Osuuskaupan myynti kasvoi edellisvuodesta 2,8 prosenttia. Alkuvuoden aikana olemme uudistaneet ja kehittäneet palveluverkostoamme. Kauppakeskus Myllyyn avattiin uusi Amarillo ja Coffee House ja Kulman Kuppila uudistettiin. Lisäksi avasimme Wiklundille uuden Bar W:n. Sale-verkosto kasvoi toukokuun lopulla uudella Sale Verkahovilla. Lisäksi uudistimme alkuvuoden aikana Sale Martin, Sale Yläneen ja Sale Pöytyän. Osuustoiminta, kattavat palvelut ja edullinen hintataso puhuttelevat edelleen kuluttajia ja asiakasomistajamäärämme on kasvanut tasaisesti. Kesäkuun lopussa asiakasomistajien määrä saavutti 180 000 asiakasomistajan rajapyykin, Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Niklas Österlund toteaa.

Myynti toimialoittain

Veroton vähittäismyynti 1-6/2024 M€ 1-6/2023 M€ Ero edv. %
Turun Osuuskauppa 400,7 389,6 2,8 %
Marketkauppa 324,1 310,9 4,2 %
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa 9,1 8,7  5,0 %
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 22,1 21,8  1,3 %
Liikennekauppa 45,4 48,2 -5,8 %

 

Marketkaupan myynti kehittyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla hyvin ja kasvoi alan markkinaa vahvemmin. Edellisvuoteen verrattuna myynti kasvoi yli neljä prosenttia ollen 324,1 miljoonaa euroa (edv. 310,9 M€). Päivittäistavarakaupassa verkkokauppa kasvoi voimakkaasti. Kasvua oli edellisvuoteen 38 prosenttia. Suositut ja nopeat ruoan robottitoimitukset laajenivat alkukesästä Turun ja Liedon lisäksi myös Naantaliin, Uuteenkaupunkiin, Kaarinaan, Raisioon, Ruskolle ja Paraisille. Marketkaupassa on kiinnitetty erityistä huomiota myymäläkuntoisuuteen ja asioinnin sujuvuuteen. Lähes kaikissa myymälöissä on investoitu asiointia nopeuttaviin itsepalvelukassoihin ja useassa myymälässä on otettu käyttöön digitaaliset hintanäytöt.

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti kasvoi edellisvuodesta viisi prosenttia. Tammi-kesäkuussa tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli 9,1 miljoonaa euroa (edv. 8,7 M€).  Myynnin markkinaa parempaa kasvua vauhdittivat hyvin onnistuneet kampanjat, etenkin kevään 3+1 -päivää oli menestys.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa kasvatti myyntiään tiukasta taloustilanteesta huolimatta. Tammi-kesäkuun myynti oli 22,1 miljoonaa euroa (edv. 21,8 M€) ja se kasvoi edellisvuodesta 1,3 prosenttia.

Liikenne- ja polttonestekaupassa myynti jäi edellisvuoteen verrattuna vajaat kuusi prosenttia. Myynti oli 45,4 miljoonaa euroa (edv. 48,2 M€). Myynnin laskua selittää polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen lasku. Turun Osuuskaupalla on yhteensä 17 sähköautojen latauspistettä, viimeisin avattiin keväällä ABC Raision yhteyteen.

 

Lisätietoja:

Turun Osuuskauppa, toimitusjohtaja Niklas Österlund, puh. 010 764 4001