Yhdessä ruokahävikkiä vastaan


4.9.2020

Hävikkiviikkoa vietetään jälleen 7.-13.9. Viikon tarkoituksena on nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Ruokahävikkiä syntyy ketjun kaikissa vaiheissa, tuoreen tutkimuksen mukaan eniten kotitalouksissa. Tänä vuonna hävikkiviikko haluaa jakaa vinkkejä erityisesti ruokahävikin pienentämiseen arjessa. Kampanjaan voi osallistua kuka tahansa.

Kaupoissa ja ravintoloissa hävikinhallinta on tehokasta. Tilausjärjestelmät tilaavat tuotteita automaattisesti niiden menekkiin perustuen. Toki tuotteita välillä jää yli ja päivämäärän lähestyessä ne punalaputetaan ja myydään alennettuun hintaan. S-ryhmän kaupoissa on lisäksi käytössä ilta-ale, jolloin jäljellä olevat punalaputetut tuotteet myydään vielä halvemmalla aukiolon viimeisinä tunteina. Kaikki syömäkelpoinen ylijäämäruoka noudetaan Operaatio Ruokakassin toimesta.

Ruokahävikkiä pyritään kontrolloimaan ja minimoimaan jatkuvalla seuraamisella ja suunnitelmallisuudella niin hotelleissa, ravintoloissa kuin marketeissa. Toimipaikoissamme hävikinhallinta on tätä nykyä hyvin hallittua tehokkaan omavalvontajärjestelmän ansiosta. Myymällä monen kokoisia tuotepakkauksia myymälä voi kontrolloida myös kotitalouksilta syntyvää ruokahävikkiä. Oikeanlaisella valikoiman kohdentamisella voi auttaa asiakasta ruokahävikin vähentämisessä. Kauppojen hyllyille ilmestyy jatkuvasti tuotepakkauksia myös pienemmille ruokakunnille. Osan ruoasta voi aina myös pakastaa, kunhan muistaa ettei ruoka pakastimessakaan säily ikuisesti.

Alle prosentti Turun Osuuskaupan myymälöiden ruokajätteestä päätyy nykyään kaatopaikoille.  Biojäte jalostetaan tarkkaan suunnitellun prosessin tuloksena biokaasuksi. Ylijäämäruoka kierrätetään uusiokäyttöön. Leivästä tehdään bioetanolia yhteistyössä ST1:n kanssa, muusta biojätteestä biokaasua Gasumin kanssa.

S-ryhmän ravintoloissa on toteutettu hävikin pienentämiseen tähtäävää VLH-ohjelmaa. Lyhenne tulee sanoista valikoima, läpäisy ja hävikki. Suurin hävikkierä ravintoloissa syntyy lautashävikistä, asiakkailta syömättä jääneestä ruoasta. Ravintoloiden hävikinhallinta lähtee liikkeelle ruokalistojen suunnittelusta jatkuen tilaamiseen, tavaraliikenteen hallintaan, hinnoitteluun ja valmistusprosessiin. Viimeisenä tulee sitten hävikin tarkka kirjaaminen. Mahdollisimman iso osa ruoasta pyritään käyttämään ja ruokahävikkiä vastaan on ryhdytty toimiin. Esimerkiksi ravintola Gunnar valmistaa ylijääneestä aamiaispuurosta leipää.