Vegempi vuodenaloitus näkyi ruokakauppojen myynneissä


20.2.2024

Alkuvuosi on monelle kasvivoittoisemman ruokavalion aikaan. Vegekampanjat ja Vegaanihaaste tuuppasivat kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä, kertoo S-markettien myyntidata. Vegaanisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivat tammikuussa keskimäärin 15 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Esimerkiksi kasvipohjaiset välipalatuotteet kasvattivat osuuttaan omassa tuoteryhmässään.

Suomen suurimman päivittäistavarakaupan ketjun S-marketin myyntidatan perusteella vegaanisissa tuotteissa nähtiin alkuvuonna selkeää kasvua. Jogurttihyllystä myytävien kasvipohjaisten tuotteiden, kuten soija- ja kauravälipalojen, myyntimäärät kasvoivat yli 30 prosenttia. Välipalatuotteissa vegaanisten vaihtoehtojen osuus koko tuoteryhmässä kasvoi.

Vegaanisten valmisruokien ja kasvijuomien myynti kasvoi yli 10 prosenttia, juustohyllyn vegaanisten vaihtoehtojen myynti noin 20 prosenttia ja kasviproteiinituotteiden noin 40 prosenttia. Kasvivoittoisempi vuoden aloitus näkyi myös muissa tuoteryhmissä. Juuresten, kuivattujen herneiden, papujen ja linssien sekä esimerkiksi vihannessäilykkeiden myynti kasvoi noin 10 prosenttia. Marja- ja hedelmäpakasteissa nousua oli lähes 20 prosenttia.

S-market teki jälleen myös yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa. Tammikuussa järjestettävä kampanja pyrkii arkipäiväistämään vegevaihtoehtoja tarjoamalla muun muassa reseptejä ja vinkkejä. Kasvipohjaisten tuotteiden valitsemista vauhditettiin myös hintakampanjoilla S-marketeissa tammikuussa.

Turun Osuuskaupan S-marketeissa kehitystä on myös näkynyt selvästi.  Yksittäisissä tuotteissa kasvua on ollut havainnoitavissa ja esimerkiksi kaurajuomien ja baristatuotteiden myynti on lisääntynyt merkittävästi. Vegaanisten tuotteiden kappalemyynti on S-marketeissa  kasvanut tammikuussa yli 20 % viime vuoden takaisesta ja myyntieurot kasvaneet yli 25 %. Kokonaisuudessaan vegaanisten tuotteiden nousun osuus muuhun myynnin nousuun on melko suuri.

Hedelmien, vihannesten ja juuresten käyttöön kannustetaan S-ryhmän ruokakaupoissa myös Alle euron hevi -konseptin kautta, jossa satokauden kasvikset maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.

S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia kaikesta myydystä ruoasta on kasvipohjaista. Tavoitteena on auttaa asiakkaita syömään yhä kestävämmin, tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja sekä edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua.

Tiedotteessa esitetty myyntidata perustuu Suomen suurimman päivittäistavarakauppaketju S-marketin myynteihin tammikuussa 2024. Tietoja on verrattu myyntidataan tammikuulta 2023. Myyntidataa on tarkasteltu volyymin eli kilo- ja litramyynnin mukaan, mikä kuvaa kysyntää.