Vappu syntyy kuplivasta ja nakeista


24.4.2013

Nakkeja ja perunasalaattia ei vappuna voita mitään. Niiden päälle suomalaiset tykkäävät juoda kuplivaa siideriä.

Nakkien myynti lähes kolminkertaistuu vappuviikolla tavalliseen viikkoon verrattuna. Nakkeja myydään S-ryhmän kaupoissa vapun aikaan yli kahdella miljoonalla eurolla, mikä tarkoittaa 400 000 kilogrammaa. Lihatuotteista myös broileri on vappuna erityisen suosittua.

Nakin kyytipoikana on jo vuosia toiminut perunasalaatti. Sitä myydään viisinkertaisesti enemmän kuin pyhättömillä viikoilla, noin 5 000 kilogrammaa.

Myös muita majoneesipohjaisia valmissalaatteja kuten italiansalaattia ja punajuurisalaattia ostetaan vapuksi. Perunasalaatti on kuitenkin kiistaton ykkönen, se kattaa puolet majoneesisalaattien myynnistä.

Siiderimaut tuovat kevään

Juomatarjoilussa suomalaiset suosivat kuplivia, ruokakaupan valikoimista siideriä ja mietoja viinejä. Niiden viikkomyynti kasvaa tavallisesta viikkomyynnistä jopa yli 50 prosenttia. Suosiota lisäävät valikoimiin ennen vappua tulleet kesän uutuusmaut. Ne värittävät erityisesti siiderivalikoimaa.

Myös olut ja virvoitusjuomat kuuluvat vapun ja kevään juhlapöytään, niiden myynti kasvaa noin 30 prosenttia. Näiden juomien myynti nousee perinteisesti kaikkina juhlapyhinä suurin piirtein yhtä paljon.