Turun Osuuskauppa aloittaa tänään ilta-alen


11.9.2017

Punalaputetuista elintarvikkeista saa Turun Osuuskaupan ruokakaupoissa 11.9.2017 alkaen viimeisinä aukiolotunteina -60 prosentin alennuksen.

Punalaputuksella tarkoitetaan vanhenemassa oleviin tuotteisiin laitettavaa alennustarraa. Turun Osuuskaupan myymälöissä punalappujen alennusprosentti on 30. Ilta-alen aikaan punalaputetuista elintarvikkeista saa alennusta 60 prosenttia.

– Ilta-alella kannustamme asiakkaitamme ostamaan alennettuja elintarvikkeita. Laajentuneet aukioloajat pienensivät hävikkiämme jo viime vuonna ja nyt ilta-alen myötä lisäämme kierroksia, toimialajohtaja Mikko Rauhanen Turun Osuuskaupasta kertoo.

Tarkista oman kauppasi ilta-ale

Ilta-alen saa Turun Osuuskaupan Prismoista, S-marketeista ja Saleista joka päivä alkaen 2 tuntia ennen myymälän sulkeutumista sekä ABC-marketeista joka päivä klo 21 alkaen. Myymälöissä tiedotetaan alennuksen alkamisesta muun muassa kuulutuksilla ja julisteilla. Alennuksen saa kassalla.

Ilta-alekäytännöt vaihtelevat hieman myymälöittäin. Oman kaupan ilta-alen alkamisajankohdan voi tarkistaa omasta kaupasta tai osoitteesta Patarumpu.fi.

Kaikki hävikki menee kiertoon

Ruokahävikin vähentäminen on Turun Osuuskaupalle tärkeää sekä taloudellisesti että vastuullisesti. Vanhenemassa olevien tuotteiden myyminen alennuksella on tehokas keino vähentää hävikkiä. Hävikkiä tulee kuitenkin vääjäämättä monista sitä vähentävistä toimenpiteistä huolimatta.

Vuonna 2016 Turun Osuuskaupan ruokahävikki oli keskimäärin 1,8 prosenttia myynnistä. Luku sisältää myös hyväntekeväisyyteen lahjoitetut tuotteet.

– Pyrimme lahjoittamaan hävikin ensisijaisesti hyväntekeväisyyteen Operaatio Ruokakassin kautta. Lisäksi meillä on muutamia pienempiä paikallisia hyväntekeväisyysjärjestöjä kumppaneina. Jos lahjoittaminen ei syystä tai toisesta ole mahdollista, menee hävikki hyötykäyttöön energiantuotantoon, Rauhanen kertoo.

Hävikistä noin 45 % on kasviksia, 20 % leipää ja 15 % maitotaloustuotteita. Loput 20 % jakaantuvat melko tasaisesti eri tuoteryhmien kesken.