Turun Osuuskaupan myynti kasvoi tammi-kesäkuussa lähes 10 prosenttia


26.7.2023

Turun Osuuskaupan tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 389,6 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua lähes 10 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

– Osuustoiminnallinen arvopohja, pysyvästi edulliset hinnat, laaja palveluverkosto, Bonus ja muut asiakasomistajaedut sekä alueellisen hyvinvoinnin edistäminen puhuttelevat selvästi kuluttajia. Tämä näkyy paitsi Turun Osuuskaupan myynnissä ja asiakasmäärissä myös asiakastyytyväisyydessä. Myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla kaikilla toimialoillamme liikennekauppaa lukuun ottamatta. Erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä tavaratalo- erikoisliikekaupan myynnit ovat jatkaneet selkeää kasvuaan koronavuosien jälkeen. Päivittäistavarakauppa on myös hyvässä vauhdissa ja olemme selvästi onnistuneet laadun ja hintakilpailukyvyn säilyttämisessä. Kokonaisuudessaan Turun Osuuskaupan lähes kymmenen prosentin myynnin kasvu on hieno saavutus ja siitä iso kiitos koko Turun Osuuskaupan henkilökunnalle, Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Heikkinen iloitsee.

Myynti toimialoittain

Veroton vähittäismyynti 1-6/2023 M€ 1-6/2022 M€ Ero edv. %
Turun Osuuskauppa 389,6 355,9 +9,5%
Marketkauppa 310,9 274,2 +13,4%
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa 8,7 7,2 +20,4%
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 21,8 17,6 +23,9%
Liikennekauppa 48,2 56,9 -15,4%

 Marketkaupan myynti kehittyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla hyvin ja edellisvuoteen verrattuna myynti kasvoi yli 13 prosenttia ollen 310,9 miljoonaa euroa (edv. 274,2 M€). Turun Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on kasvanut yli 30 prosenttia ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Ruoan verkkokaupan palvelut laajenivat, kun verkkokaupan kuljetusrobotit otettiin käyttöön kesäkuussa Turun keskusta-alueella ja sen tuntumassa.

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti kasvoi edellisvuodesta yli 20 prosenttia. Tammi-kesäkuussa tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli 8,7 miljoonaa euroa (edv. 7,2 M€). Turun keskustassa Wiklund-keskuksessa myynnin lisäksi myös asiakasmäärät ovat kehittyneet erityisen hyvin torikannen valmistumisen jälkeen.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa, jota koronarajoitteet painoivat vielä viime vuoden alussa pahoin, kasvatti myyntiään Turun Osuuskaupan toimialoista voimakkaimmin. Tammi-kesäkuun myynti oli 21,8 miljoonaa euroa (edv. 17,6 M€) ja se kasvoi edellisvuodesta lähes 24 prosenttia.

Liikenne- ja polttonestekaupassa myynti jäi edellisvuoteen verrattuna reilut 15 prosenttia. Myynti oli 48,2miljoonaa euroa (edv. 56,9 M€). Myynnin laskua selittää  ABC Tammisillan sulkeminen viime vuoden lopulla sekä polttonesteiden edellistä vuotta alhaisemmat hinnat.

 

Lisätietoja:
Turun Osuuskauppa, toimitusjohtaja Antti Heikkinen, puh. 010 764 4003