18.7.2022
Turun Osuuskaupan tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 355,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 10 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
– Myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla kaikilla toimialoillamme. Koronarajoitusten poistuminen, ihmisten vapaampi liikkuminen ja lisääntynyt matkailu sekä lukuisat tapahtumat vauhdittivat erityisesti matkailu- ja ravitsemiskauppaa, joka on viimeisen kahden vuoden aikana kärsinyt merkittävästi koronarajoituksista ja sulkutoimista. Matkailu- ja ravitsemiskauppa ylsi 79 prosentin myynnin kasvuun tammi-kesäkuussa ja on pian lähes vuoden 2019 myynnin tasolla. Yhtä lailla liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti kasvoi yli 30 prosenttia. Kokonaisuudessaan Turun Osuuskaupan kymmenen prosentin myynnin kasvu on hieno saavutus, Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Heikkinen toteaa.
Myynti toimialoittain
Veroton vähittäismyynti | 1-6/2022 M€ | 1-6/2021 M€ | Ero edv. % |
Turun Osuuskauppa | 355,9 | 322,5 | +10% |
Marketkauppa | 274,2 | 263,0 | +4% |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 7,2 | 6,2 | +17% |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa | 17,6 | 9,8 | +79% |
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
56,9 |
43,5 | +31% |
Marketkaupan myynnin kehitys jatkui maltillisena vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja edellisvuoteen verrattuna myynti kasvoi 4 prosenttia ollen 274,2 miljoonaa euroa (edv. 263,0 M€). Turun Osuuskaupan ruoan verkkokauppa on kasvanut yli 10 prosenttia ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Ruokakorin pysyvä edullisuus, verkkokauppa sekä palveluiden ja verkoston jatkuva kehittäminen pitivät marketkaupan myynnin kehitystä vauhdissa.
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa elpyi ja myynti kasvoi edellisvuodesta. Tammi-kesäkuussa tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli 7,2 miljoonaa euroa (edv. 6,2 M€). Koronarajoitusten poistuttua ihmiset palasivat työpaikoilleen ja loppukevät sekä alkukesä olivat erilaisten juhlien aikaa. Vaatevaraston ja kosmetiikan tuotteiden päivittäminen vauhdittivat tavaratalokaupan myyntiä. Wiklundin uudistustyöt ja toriremontti hillitsivät kuitenkin edelleen kasvua. Sokoksen uudistustyöt ja torin kannen valmistuminen ovat loppusuoralla ja asiakasvirtojen odotetaan normalisoituvan keskustassa loppuvuotta kohden.
Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi Turun Osuuskaupan toimialoista voimakkaimmin. Alkuvuoden myynti oli 17,6 miljoonaa euroa (edv. 9,8 M€) ja se kasvoi edellisvuodesta 79 prosenttia. Koronarajoitusten purkaminen, ihmisten vapaampi liikkuminen sekä kesätapahtumat ovat vaikuttaneet myynnin hyvään kehitykseen sekä alueen majoituskysyntään. Hotellien käyttöaste oli jo alkukesästä erittäin hyvä ja nyt heinäkuussa hotellit ovat lähes täynnä.
Liikenne- ja polttonestekaupassa myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 31 prosenttia. Myynti oli 56,9 miljoonaa euroa (edv. 43,5 M€). Myynnin kasvuun vaikuttivat paitsi lieventyneet koronarajoitukset ja ihmisten liikkumisen lisääntyminen, myös polttonesteiden maailmanmarkkinahinnan nousu.
Lisätietoja:
Turun Osuuskauppa, toimitusjohtaja Antti Heikkinen, puh. 010 764 4003
13.12.2024 | Paikallisia uutisia
12.12.2024 | Paikallisia uutisia | Tiedotteet