2.8.2024
Hyvinvoivat työntekijät ovat korvaamaton voimavara, jotka voivat kohdata työpäivänsä aikana jopa tuhansia asiakkaita. Jokainen kohtaaminen on tärkeä ja ainutlaatuinen. Meitä tokkilaisia on tällä hetkellä reilut 2 600 henkilöä ja kesällä joukko suurenee entisestään, kun saamme mukaamme uudet kesätyökaverit. Nopea kaupassa piipahtaminen tai ravintolassa asiointi ovat jokaiselle meille tuttuja arkisia tapahtumia, joita emme edes ajattele sen kummemmin. Tällainen arkinen tapahtuma voi kuitenkin olla monelle päivän ainoa sosiaalinen tapahtuma, jossa palvelualla työskentelevän tokkilaisen merkitys korostuu.
Asiakaspalvelija saattaa kohdata työpäivänsä aikana jopa tuhansia asiakkaita ja Turun Osuuskaupan kaikissa toimipaikoissa vierailee päivittäin yhteensä reilut 100 000 asiakasta. Vaikka asiakasvirrat ovat valtavia, jokainen asiakaskohtaaminen pyritään hoitamaan aina maaliin ammattitaidolla ja asiakaspalvelijan omalla persoonalla höystettynä. Arjen pienet keskustelut ja hyvän päivän toivotukset ovat korvaamattomia hetkiä niin haja-asutusalueiden kaupoissa kuin keskustan vilkkaimmissakin toimipaikoissa. Kävimme jututtamassa muutamia tokkilaisia heidän omista kokemuksistaan asiakaspalvelutehtävissä.
-Iloisena lähtevä asiakas on työni onnistumisen paras mittari. ABC-liikennemyymälässä asiakaskunta koostuu suurimmaksi osaksi ohikulkijoista ja vakiasiakkaista. Autoa tankkaava tai matkalla evästä ostava asiakas arvostaa usein asioinnin ripeyttä ja hyväntuulista asiakaspalvelua. Osalle vakiasiakkaista olen ihan päivittäinen juttukaveri. Esimerkiksi vuosia sitten eräs asiakas asioi täällä ABC:lla aina yöaikaan, sillä hän teki yötyötä. Moni paikka ei ole auki öisin, joten ABC:llä asiointi oli hänelle selkeästi tärkeä sosiaalinen paikka yöeläjänä, kertoo ABC Koulukadun vuoropäällikkö Ville.
Ville ei ole suinkaan ainoa asiakaspalvelija, joka kokee työnsä merkitykselliseksi.
-Asiakaskokemuksia kertyy työpäivän aikana paljon. Osa kohtaamisista on vain ohimeneviä tervehdyksiä ja osa pidempiä keskusteluita – kaikki ne ovat merkityksellisiä kohtaamisia. Meillä Sokos Hotelleilla on jopa osana palvelukonseptia onnellistaminen, joka tarkoittaa hotellivieraidemme ilahduttamista niin arkisilla kuin myös hiukan spesiaalimmillakin tavoilla. On kiva olla työssä, jossa asiakkaiden ilahduttaminen on arkipäivää, kertoo Sini Original Sokos Hotel Wiklundilta.
Myös Wiklundin kattobaarissa Walossa asiakaskohtaamiset ilahduttavat.
-On kivaa, kun alan tunnistamaan asiakkaita ja heistä tulee tuttuja itselleni. Tutun asiakkaan kanssa syntyy usein sisäpiirivitsejä ja saatan muistaa esimerkiksi hänen mieltymyksensä tarjoilun suhteen. On mukavaa, kun pystyn suosittelemaan asiakkaalle henkilökohtaisesti uusia tarjoiluvaihtoehtoja ja pystyn ylittämään hänen odotuksensa palvelun suhteen, kertoo tarjoilija Elina Walo Rooftop Barista.
– On parasta huomata, kun pystyn ilahduttamaan asiakasta odottamattomalla tavalla. Kyllä onnistuneen asiakaspalvelutilanteen huomaa jo heti, ja usein saamme jopa suoraan positiivista palautetta, jos olemme erityisesti työssämme onnistuneet, jatkaa Walo Rooftop Barin toinen tarjoilija Anna.
18.10.2024 | Paikallisia uutisia
16.10.2024 |