Suuri ruokakeskustelu toi ruoka-alan toimijat yhteen


20.5.2016

S-ryhmän järjestämä tapahtuma keräsi Finlandia-taloon lähes 300 osallistujaa.

Suomalainen ruokakeskustelu on juuttunut poteroihin. Juuri siksi S-ryhmä kutsui ruoka-alan toimijoita saman pöydän ääreen tuulettamaan ajatuksiaan.

Tilaisuuden avannut S-ryhmän pääjohtaja Taavi Heikkilä korosti, että kotimainen ruokaketju tarvitsee menestyäkseen entistä vahvempaa yhteistyötä. Kilpailukykyinen ruoka on haaste koko ruokaketjulle.

Suunta innovaattoreilta

Tilaisuuden keynote-puhuja, tutkija ja futuristi James Wallman alusti päivän teemoja puhumalla ruuan tulevaisuudesta. Hän korosti puheenvuorossaan ennakoinnin merkitystä. Yritysten on seurattava innovaattoreita ja ihmisiä, jotka omaksuvat trendit heti niiden rantauduttua.

– On vaarallista ajatella, että meidän bisneksemme nyt vain on hidasta, jos haluaa olla tulevaisuuden toimija, hän totesi.

Kilpailu synnyttää innovaatioita

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen totesi puheenvuorossaan, että suomalaisessa alkutuotannossa käydään läpi vakavaa muutoskautta markkinahintojen romahtamisen vuoksi. Hän toivoikin kaupalta ja elintarvikealalta entistä parempaa vuoropuhelua, jotta esimerkiksi innovaatiot saataisiin esiin.

– On yhteistyön aika ruokaketjun kesken. Siihen haastan teitä voimakkaasti, Tiilikainen vetosi.

Etlan tutkimusjohtaja Mika Maliranta toivoi ruokaketjuun lisää kilpailua, sillä kamppailu johtaa innovaatioihin. Ne taas luovat vahvoille toimijoille mahdollisuudet menestyä.

Kansanedustaja Juhana Vartiainen puhui kilpailun lisäksi voimakkaasti brändäyksen merkityksestä: pelkällä suomalaisuudella ei pärjätä kansainvälisillä markkinoilla. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi, että arktinen ruoka voisi olla yksi brändi, jolla viedä suomalaista ruokaa maailmalle.

Hyvä innovaatio helpottaa arkea

Nyhtökauraa tuottavan Gold & Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen ja Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme puhuivat tilaisuudessa ruokainnovaatioista. Nyhtökauran luoja totesi, että uutta tuotetta suunnitellessa on tärkeää vastata kuluttajan arjen ongelmiin. Innovaatiossa kannattaa tukeutua tutkimukseen ja luoda tuote, joka on heti valmis vientiin ja helposti skaalautuva.

Annikka Hurme painotti, että innovaatiot ovat Valion kestävän menestyksen perusta. Parhaimmillaan Valio on jopa pystynyt innovaatioillaan luomaan uuden trendin.

Vastuullisuus vie eteenpäin

Keskustelun viimeisessä osiossa puhutti vastuullisuus, joka on yksi ajan trendejä.

– Avoimuus johtaa siihen, että haastetaan. Ja haastaminen siihen, että pystytään toimimaan paremmin, SOK:n kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu summasi.

Kansalaisjärjestö Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala totesi, että vastuullisuusongelmista ei ole ruokaketjussakaan päästy. Yhtenä ratkaisuna niihin hän piti yhteistyötä ja vuoropuhelua, jolle Suuri ruokakeskustelukin loi tilaisuuden.