S-ryhmän myynti kasvoi – Sokoksen nousu jatkui


12.4.2017

S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti kasvoi 2,2 prosenttia ja oli 2 567 miljoonaa euroa. Erityisen ilahduttavaa oli Sokoksen ja Emotionin asiakasmäärien ja myynnin kasvun jatkuminen.

– Olen todella tyytyväinen alkuvuoden kehitykseemme. Tavaratalokauppa on saanut paljon uusia asiakkaita ja myös marketpuolen myynti on edelleen hyvässä vauhdissa, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti Suomessa on kehittynyt muuta markkinaa nopeammin. Myynti oli 1 582 miljoona euroa. Alkuvuonna jatkettu hintojen laskeminen on nostanut erityisesti kotimaisten kasvisten myyntiä. 

ABC-ketjun myynti on toipunut vapautuneiden aukioloaikojen aiheuttamasta notkahduksesta ja kääntynyt nousuun alkuvuonna.

Pietarin Prismojen vertailukelpoinen myynti jatkoi viime vuoden puolella alkanutta kasvuaan. Myös alueen hotellit jatkoivat hyvää kasvua.


S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2017

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos tilanteeseen 1–3/2016 (%)

Marketkauppa*

1795,2

0,2

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

372,4

10,7

Matkailu- ja ravitsemiskauppa*

182,3

1,6

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

70,9

11,0

Rautakauppa

29,6

-5,0

Muut

116,2

6,4

S-ryhmä yhteensä

2566,6

2,2

 *Lukuun sisältyy myynnit Baltiassa ja Venäjällä.