S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupalla vahva alkuvuosi


10.4.2019

S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 2 649 miljoonaa euroa, jossa oli muutosta viime vuoteen -0,7 prosenttia.

S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi viime vuoden alkukuukausina poikkeuksellisen hyvin, mutta tämän vuoden alussa myyntiä painoivat pääsiäisen sijoittuminen maaliskuun sijasta huhtikuulle sekä Pietarissa toimintansa lopettaneet isot Prisma-toimipaikat. Kasvua saatiin kuitenkin ruuan verkkokaupassa, jossa myynti koheni alkuvuonna lähes 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

− Erityinen ilonaiheemme on matkailu- ja ravitsemiskaupan hyvä myynninkehitys. Viime vuonna vahvaa tulosta tehneet hotellit ja ravintolat ovat jatkaneet alkuvuonna kasvavilla myynneillä. Luottamus toimialan tulevaisuuteen on myös vankka, sillä S-ryhmässä on meneillään iso hotellien investointiohjelma. Tämän ja tulevan vuoden aikana valmistuu useita mittavia uudistuksia tai kokonaan uusia hotelleja, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.  

Myös S-ryhmän digipanostukset ovat jatkuneet alkuvuonna. Merkittävin lanseeraus on yhä kattavammin asiakkaita palveleva, uusi S-mobiili, jonka lisäksi useista muista mobiilisovelluksista otettiin käyttöön uusia versioita. Yksi tänä vuonna kehittyvistä ja laajentuvista sovelluksista on ABC-mobiili. Mobiilimaksamisen osuus onkin kasvanut ABC-ketjussa sekä autopesujen että tankkauksen osalta koko alkuvuoden ajan. Maksutapoihin tuo vaihtoehtoja myös alkuvuoden aikana lähes kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin laajentunut MobilePay.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2019

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos tilanteeseen
1–3/2018 (%)

Marketkauppa*

1 870,7

-1,3

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

381,6

+0,4

Matkailu- ja ravitsemiskauppa*

189,2

+3,1

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

67,6

-5,5

Muut

139,9

+3,1

S-ryhmä yhteensä

2 648,8

-0,7

 

*Luku sisältää myynnit Venäjällä ja Virossa.