Ruoan verkkokauppa kasvanut tasaisesti Turun Osuuskaupan alueella


4.11.2022

Turun Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti kasvaa edelleen ennätysvuoden 2020 jälkeen. Vuonna 2021 myynti kasvoi 19 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja 6 % päivittäistavarakaupan kasvusta tuli ruoan verkkokaupasta. Kuluvan vuoden aikana myynti on kasvanut lähes 15 prosentin vauhdilla.

-Kasvu on koronapandemian vauhdittamana ollut viime vuodet hurjaa. Tällä hetkellä kasvu on rauhallisempaa, mutta edelleen vakaata. Ruoan verkkokaupan keräilyn parissa työskentelee Turun Osuuskaupassa päätoimisesti yli 100 henkilöä, toteaa ruoan verkkokaupan kehittämisestä vastaava ryhmäpäällikkö Arttu Parkkinen Turun Osuuskaupasta.

Ruoan verkkokaupan palveluja kehitetään ja laajennetaan koko ajan. Viimeisimpänä avattiin uusi noutopiste Prisma Tampereentielle. Seuraavaksi noutopiste laajentaa S-market Wiklund Herkun palvelutarjontaa.  Myös uusia palvelutapoja kehitetään ja testataan jatkuvasti.

– S-market Majakkarannassa aloitimme viime viikolla kokeilun, jossa ostokset voi noutaa jo tunnin kuluttua tilauksesta. Testaamme tässä pikanoudon mahdollisuutta, Parkkinen jatkaa.

Verkkokaupan asiakaskunta on laaja. Eniten palvelua käyttävät lapsiperheet, mutta asiakaskuntaa löytyy kyllä kaikista asiakassegmenteistä ja ikäluokista.

– Uskomme edelleen verkkokaupan kehittyvän vahvan myönteisesti tulevien vuosien aikana. Myös robottitoimitusvaihtoehtoa selvitetään, jatkaa Parkkinen.

Automatiikka ja robotiikka on tulevaisuutta ruoan verkkokaupassa

Vauhdilla kasvavaan ruoan verkkokaupan suosioon vastataan S-ryhmässä nyt automatiikalla ja robotiikalla. Alueosuuskaupat HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa ottavat kaupparyhmän ensimmäiset suuret askeleet ja avaavat automaatioavusteiset ruokaostosten keräilykeskukset. Mittavan hankkeen kumppanina on automaatioteknologian edelläkävijöihin kuuluva Swisslog.

-Seuraamme mielenkiinnolla, miten HOK-Elannon ja Pirkanmaan osuuskaupan automaatiokeskukset valmistuttuaan toimivat ja nopeuttavat verkkokaupan keräilyä. Ruoan verkkokaupan suosio kasvaa lähivuosina erityisesti suurimmissa kaupungeissa ja niitä ympäröivillä alueilla. Tärkeintä on taata asiakkaillemme erinomainen ruoan verkkokaupan palvelu ja kysynnän kasvun myötä tarkastelemme kaikkia vaihtoehtoja lisätä keräilyn tehoa, tarvittaessa myös automaatiota, kertoo ruoan verkkokaupasta vastaava ketjujohtaja Ville Ämmälä Turun Osuuskaupasta.

 

Lisätietoja:

Ville Ämmälä, ketjujohtaja, Turun Osuuskauppa puh. 0107644052

Arttu Parkkinen, ryhmäpäällikkö, Turun Osuuskauppa puh. 0107643864