Jos se on lähiruokaa, se on Kotoisaa


11.4.2016

Turun Osuuskaupan 18 S-marketin Kotoisat-listat tuovat piirinmestareiden parhaat tuotteet kaiken kansan tietoon.

Ahvenanmaan kermajuustoa, Kivikylän Huiluntuhti -makkaraa, Laitilan munavoita… Paikallisruokaa ja pienten valmistajien tuotteita, joista kansa tykkää, mutta jotka helposti hukkuvat markettien hyllyyn.

”Kuluttajilla on kova halu ostaa pienten ja paikallisten valmistajien tuotteita ja osoittaa näin arvostusta heidän työlleen. Usein nämä tuotteet eivät kuitenkaan erotu laajasta valikoimasta ja ostopäätös jää siksi tekemättä”, osto-ja valikoimapäällikkö Jukka Laurén Turun Osuuskaupasta toteaa.

Lähiruoalle on useita, keskenään erilaisia määritelmiä.  Usein esimerkiksi erilaiset maantieteelliset rajaukset pikemminkin sekoittavat kuin selventävät tilannetta.

”Kuluttajatutkimukset kertovat, että lähiruoka on monille puhdas tunneasia. Haluamme kunnioittaa tätä näkökulmaa Kotoisat-ajattelussamme”, Jukka Laurén summaa.

Turun Osuuskaupan S-markettien henkilökunta kokoaa Kotoisat-listalle kuukausittain kolme piirinmestareiden parasta tuotetta. Tärkeintä on, että listalle nostetut tuotteet täyttävät Kotoisat-kriteerit: tuote on kotimainen, sen tuottaja tunnetaan ja tiedetään, maku on aito, ja tuotteessa on kotoisa tunnelma.

”Kotoisat-ajattelusta on ryppyotsaisuus kaukana. Meidän osuuskaupan listalta voi ihan hyvin löytyä naapurimaakunnan tuote. Tunne ajaa ohi maakunta- ja kilometrirajojen.”

Kotoisat-listat on valtakunnallinen konsepti. Tuotelistat syntyvät Suomen 435 S-marketissa, markettien henkilöstön voimin. S-marketin porukka voi nostaa omalle, kuukausittain vaihtuvalle Kotoisat-listalleen tuotteita oman makunsa mukaisesti. Samalla syntyy jokaiselle tuotteelle myös muutaman lauseen mittainen tuotetarina, joka kiteyttää tuotteen Kotoisan tunnelman.

”Kuka muu tuntisi ja osaisi paremmin nostaa esiin oman alueen erikoisuuksia kuin oman S-marketin väki? Listat ovat paitsi suosituksia asiakkaille myös mahdollisuuksia kiinnostaviin keskustelunavauksiin.”

S-ryhmän ruokakaupat myyvät paikallisruokaa karkeiden laskemien mukaan yli miljardilla eurolla vuodessa. Turun Osuuskauppa myy oman toimialueensa ruokaa vuosittain noin 60 miljoonalla eurolla ja tekee yhteistyötä useiden oman alueensa valmistajien kanssa.

”Paikallisruoka on osuuskaupalle sydämen asia.  Kotoisat-lista auttaa asiakkaita huomaamaan sen.”