Haarukka kertoo satakuntalaisesta ruoasta


28.6.2013

Jos liikkuu kesälomalla Satakunnan Osuuskaupan alueella ja poikkeaa S-marketissa, kannattaa vilkaista hintaetikettejä tarkemmin. Jos etiketissä näkyy haarukan kuva, tuote on ehtaa satakuntalaista laatua.

Satakunnan Osuuskauppa tekee yhteistyötä noin 100 lähiruokatoimittajan kanssa. Joukossa on isoja tuottajia, jotka toimittavat tuotteitaan valtakunnallisesti sekä pieniä tuottajia, joiden tuotteita on vain yhdessä myymälässä.

Lähiruokatuotteita on suurimpien S-markettien ja Prismojen valikoimissa yli 1 000. Suurin osa tuotteista on tuoretuotteita: perunaa, kasviksia, leipomotuotteita, lihajalosteita, broileria, maitotuotteita.  

– Karkeasti laskien noin 16 prosenttia PT-kaupan volyymistä tulee lähiruokatoimittajilta. Tosin täytyy muistaa, että esimerkiksi Satamaito on meille lähiruokaa ja täällä merkittävässä roolissa, Satakunnan Osuuskaupan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Jussi Kaartinen kertoo.

Hankkeilla lisää lähiruokaa

Satakunnassa lähiruoka on määritelty maakunnan alueella tuotetuksi tai jalostetuksi ruoaksi. Jos ruoka on jalostettu Satakunnan alueella, sen pääraaka-aineen pitää olla suomalaista.

Kaartisen kokemuksen mukaan lähiruoka on Satakunnassa ”kovassa imussa”, satakuntalaiset haluavat edistää alueen hyvinvointia ja työllisyyttä. Asiakkaat ovat erityisesti pitäneet myymälöissä järjestetyistä lähiruokapäivistä, jolloin voi tutustua lähiruokatuottajiin ja heidän tuotteisiinsa.

Osuuskauppa on mukana edistämässä alueen elinvoimaisuutta ja suhteita lähiruokatuottajiin muun muassa erilaisilla hankkeilla. Siksee parasta -hankkeen avulla pyritään lisäämään satakuntalaisen ruoan tunnettuutta ja lisäämään tuotantoa. Tavoitteena on saada satakuntalaisia tuotteita enemmän kauppojen hyllyille valtakunnallisestikin.

– Olemme mukana myös erilaisissa seminaareissa ja tapahtumissa viestimässä, että olemme kiinnostuneita tekemään töitä uusien tuottajien kanssa. Jos edellytyksiä on, pyrimme tekemään kaiken mahdollisen, että uudet tuotteet pääsevät valikoimiin, Kaartinen kertoo.

– Esimerkiksi viimeisen vuoden aikana valikoimiimme on tullut tuotteita noin kymmeneltä uudelta tuottajalta.