3/4 Turun Seurahuone – Todellista helmeä luomassa


26.4.2018

Turun Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemistoimialan kehitysjohtaja Tuija Suominen-Åkerlund korostaa sujuvan yhteistyön merkitystä uudistuvan Turun Seurahuoneen luomisprosessissa.

Turun sydämeen rakentuvan Solo Sokos Hotel Seurahuoneen hankekokonaisuutta liiketoiminnan näkökulmasta koordinoi kehitysjohtaja Tuija Suominen-Åkerlund. Historiallisesti merkittävän rakennuksen täydellinen uudistus ja uutena hotellina avaaminen vaatii yhteistyötä lukuisten tahojen kanssa, ja melkoisen nipun lankoja on myös pysyttävä hyppysissä.

 

– Millä mielin lähdit viemään eteenpäin näin suurta hanketta?

Turun Osuuskauppa satsaa nyt hotellitoimintaan voimakkaammin kuin koskaan historiansa aikana ja kokonaisvaltaisin hanke on Seurahuoneen arvokiinteistön täydellinen uudistaminen ja hotellin uuden identiteetin luominen. Seurahuoneen uudistus oli pitkään odotettu ja erittäin tervetullut. Oma mieli oli suorastaan ryöpsähtävän innokas, kun pääsimme suunnittelemaan Turun Seurahuoneesta kaupungin todellista helmeä.

 

– Mitkä ovat omalta osaltasi tärkeimmät yhteistyötahot?

Hanke on iso ja se tarkoittaa myös valtaisaa määrää yhteistyökumppaneita. Olemme jatkuvassa vuorovaikutuksessa oman sisäisen projektiryhmämme kanssa – jokaisella ryhmässä on mahdollisuus vaikuttaa ja jokaisen osaaminen hyödynnetään täysipainoisesti. Erityisen tärkeinä sisäisinä sparrauskavereina ovat toimialajohtaja ja Seurahuoneen hotellinjohtaja. Lisäksi vuoropuhelu on tiivistä ketjuohjauksen kanssa. Ja sitten talon ulkopuoliset kumppanit – niitä on paljon – sisustus- ja muut suunnittelijat, rakennuttajat, eri tavarantoimittajat, urakoitsijat, alan kontaktit ja verkostot. Kumppaniverkosto on laaja ja on äärimmäisen tärkeää, että tieto kulkee. Meillä kaikilla pitää olla koko ajan kirkkaana mielessä se, mitä olemme tekemässä ja miten sen tehokkaimmin ja laadukkaimmin toteutamme.

 

– Mitä kaikkea tehtävääsi kuuluu?

Vastuullani on TOK:n hotellisalkun kokonaisuuden koordinointi ja sen kilpailukyvyn varmistaminen hotellimarkkinassa. Pidän myös kiinni kukkaron nyöreistä ja vastaan siitä, että liiketoiminnan vastuulla olevat hankekustannukset ovat hallinnassa ja pysymme budjetissa. Iso osa tehtävää on merkityksellisen asiakaskokemuksen varmistaminen. Ammennan osin omista, osin kollegojen kokemuksista ja pidän asiakkaan hattua päässä koko ajan.  Meille on tärkeää varmistaa pienet elämykset ja yllätykset asiakkaalle, joka tilanteessa.

Tehtäväkenttä on laaja ja todella mielenkiintoinen. Tehtävä vaatii ajassa kiinniolemista ja trendien seuraamista – pitää tietää, mikä on asiakkaalle tärkeää tänään ja myös huomenna.

 

– Mikä projektissa on erityisesti jäänyt mieleesi?

Mieleeni on jäänyt hetki, kun pidimme sisustussuunnittelijoille briiffiä hankkeesta ja olin huolissani tietyistä huoneista, joissa oli toiminnallisia haasteita. Heitin niistä heille haasteen ja he ratkaisivat ongelman kädenkäänteessä. On hienoa, kun yhteistyökumppaneina on työhönsä intohimolla suhtautuvia ihmisiä, jotka ideoivat murheenkryyneistä helmiä! Homma toimii parhaimmillaan juuri näin, kun jokainen pistää oman asiantuntemuksensa peliin, ja sitä osataan hyödyntää.

 

– Millaiseen hotelliin pääsemme alkuvuodesta 2019?

Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone on ehdottomasti Turun ensimmäinen aito ja eläväinen boutique-hotelli, todellinen helmi. Jotain, mitä Turku ansaitsee!

 

Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone
Humalistonkatu 2, Turku