Hävikkitalkoot jatkuvat S-ryhmässä, ja vuonna 2023 myyntiin suhteutettu ruokahävikin määrä väheni ryhmän ruokakaupoissa 29 prosenttia vuoden 2014 vertailutasosta. S-ryhmän vastuullisuusohjelmaan kirjattua ruokahävikin puolittamistavoitetta kohti edetään kehittämällä sekä ennustepohjaista tilaamista että uusia tapoja hyödyntää hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Meidän Turun Osuuskaupan  ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale) vuoden 2023 myyntiin suhteutettu ruokahävikin määrä on jo lähes puolittunut verrattuna vuoteen 2014.

Hävikin vähentäminen on päivittäistä työtä, joka tapahtuu suuressa määrin asiakkailta näkymättömissä ja merkittävä osa työstä tehdäänkin jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Ennustepohjainen tilaaminen, data ja mittaaminen tähtäävät siihen, että kaupoissa olisi aina oikea määrä tuotteita asiakkaille tarjolla.

Myös yleisen taloustilanteen tiukentuminen näkyy punalaputettujen tuotteiden kysynnässä. Syksyllä 2017 aloitimme markettien ilta-ale käytännön, jossa punalaputetut -30 %:n aletuotteet myydään illalla -60 %:lla. Ilta-ale alkaa kaikissa marketeissamme klo 18. Paistopisteen ilta-ale alkaa S-marketeissa ja Saleissa klo 20 ja Prismoissa klo 21. Myyntidatankin puolesta voidaan todeta, että ilta-alen aikaan aletuotteiden kohdalla tapahtuu selkeä myyntipiikki.

Viime syksynä kaikissa S-marketeissa alettiin myydä hevihävikkiä edulliseen hintaan. Laatikoihin tai pusseihin kootaan myymälässä esimerkiksi hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia, jotka asiakas voi ostaa edulliseen kilo- tai kappalehintaan. Hinta saattaa vaihdella paikallisesti. Myytävän hevihävikin määrä vaihtelee päivittäin myymäläkohtaisesti. Marketeissamme on myös jo pidempään ollut käytössä Eilisen tähdet -konsepti, jossa syötäväksi hyvin kelpaavat, mutta tiukat laatukriteerit täyttämättömät hedelmät ja vihannekset pussitetaan ja myydään alennettuun hintaan.

S-ryhmän ruokakaupoissa euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään pakattuja kala-, kana- ja lihatuotteita, kuten broilerinfileetä, jauhelihaa ja karjalanpaistilihaa. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia punalapputuotteita ovat leipomotuotteet ja tuoreet valmisruoat, kuten riisipiirakat, croissantit, valmissalaatit, lihapasteijat ja ruispalat.

Meillä Turun Osuuskaupassa työskentelee reilut 2 600 henkilöä eri toimialoilla. Heidän päivänsä täyttyvät lukuisista erilaisista asiakaskohtaamisista ja työtehtävistä. Huolehdimme työntekijöidemme hyvinvoinnista mm. tarjoamalla heille monipuoliset työterveyspalvelut, laajat henkilöstöedut, vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen sekä ePassi-etuuden.  

Työntekijöidemme hyvinvoinnin ja jaksamisen lisäksi huolehdimme myös toimialueestamme. Kannamme huolta ihmisten hyvinvoinnista tarjoamalla kumppaneidemme kautta tukea yksinäisyyden ehkäisyyn sekä vähävaraisten auttamiseen. 

Olemme useana vuonna joulukorttien lähettämisen sijaan muistaneet paikallisia toimijoita. Viime jouluna lahjoitimme varoja Tukenasi ry:n ja Operaatio Ruokakassin toimintaan. 

Lahjoituksellamme tuemme Tukenasi ry:n yksinäisyyttä ehkäisevää tukityötä. Työntekijöiden ja vapaaehtoisten tiiviiseen yhteistyöhön perustuvan tukityön keskiössä ovat ensisijaisesti tukea tarvitsevat nuoret ja ikääntyvät. Kokonaisuuteen kuuluu olennaisena osana vapaaehtoistyöntekijät, jotka haluavat antaa oman panoksensa toisten auttamiseksi. 

Operaatio Ruokakassin kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo useamman vuoden ajan. Kaupoistamme jaetaan elintarvikkeita Operaatio Ruokakassille satoja kiloja päivässä. Lisäksi olemme lahjoittaneet toiminnalle joka vuosi suuremman avustuksen. Tällä mahdollistetaan tuhansien ruokakassien toimittaminen vähävaraisille. 

-Yhteistyö kanssanne on toiminnallemme monin tavoin erityisen tärkeää sekä elintarvikkeiden että taloudellisen avun osalta. Haluan kiittää siitä, että autatte meitä auttamaan, sanoo Operaatio Ruokakassin toiminnanjohtaja Julia Lastunen. 

Turun Osuuskaupan monissa pullonpalautusautomaateissa voi SPR:n keräysluvan avulla lahjoittaa panttirahat Punaisen Ristin paikalliseen työhön Varsinais-Suomessa. Varat suunnataan lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Varoilla keskitytään mm. nuorten kohtaamispaikkatoimintaan sekä matalan kynnyksen pop up -tapahtumiin 

Olemme luoneet oman lasten ja nuorten urheilutoiminnan tukemiseen tarkoitetun Kannustajat -järjestelmän. Kaikki Turun Osuuskaupan asiakasomistajatalouksien pääjäsenet voivat lähteä kannustamaan omaa suosikkiseuraansa. Kannustajaksi ilmoittaudutaan aina vuodeksi kerrallaan, eli pääjäsenet voivat vaihtaa kannustettavaa seuraa vuosittain. Seura, jonka kannustajana on vuoden lopussa, saa asiakasomistajatalouden kaikki bonusostot hyödykseen tammi-joulukuulta. Lue lisää kannustajista tok.fi/kannustajat. 

Lisäksi olemme toteuttaneet yhdessä Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n kanssa suositun Tuu mukaan! -kampanjan, jonka avulla tuodaan näkyväksi liikunta- ja urheiluseuroissa tarjolla olevia mahdollisuuksia harrastaa erilaisia liikuntamuotoja ja sitä kautta lisätä liikettä sekä hyvinvointia. Kampanjassa varsinaissuomalaiset urheiluseurat tarjoavat kukin kaksi ilmaista tutustumiskertaa seuran harrastustoimintaan.  

LiiKun kanssa yhteistyössä jaamme myös kouluille Reilu Kaveri -stipendejä. Stipendin avulla TOK ja LiikU haluavat olla kannustamassa Turun seudun alakoulujen oppilaita yhteisöllisyyteen ja toisten huomioon ottamiseen. Oppilaat valitsevat 50 euron arvoisen stipendin saajan joukostaan itse. 

Alkukevät on kiireistä sesonkia työnhakijoiden keskuudessa, sillä moni nuori etsii tulevalle kesälle kesätyötä. Turun Osuuskauppa on yksi Varsinais-Suomen suurimpia työllistäjiä, joka tarjoaa alueellaan jopa 1200 kesätyöntekijälle työpaikan useassa eri palvelualan toimipaikassa.  

Kesätyö Turun Osuuskaupan lähes sadassa toimipaikassa kiinnosti jälleen tänä vuonna monia, ja hakemuksia saapui osuuskaupalle lähes 3 000 kappaletta. Kesän ajalle työtehtäviä löytyy kaupoista, ravintoloista, hotelleista, ABC-liikennemyymälöistä ja S-Pankki-palveluista. Turun Osuuskauppa palkkaa kesätöihin tulevalle kesälle jopa 550 henkilöä. 

-Tämän vuoden kesätyönhakijat olivat erityisen osaavia, ja monella oli selkeästi jo kokemusta alalta. Vaikka konkarit pääsevätkin nopeasti työtehtäviin kiinni, tarvitsemme myös uusia innokkaita osaajia alalle. Palkkaamme kesätyöntekijöitä monenlaisella osaamis- ja kokemustaustalla, ja tärkeintä aina on kuitenkin positiivinen ja innostunut asiakaspalveluasenne. Haluan kiittää jokaista kesätyönhakijaa ja toivottaa tulevat kesätyökaverimme lämpimästi tervetulleiksi meidän toimipaikkoihimme. Haluamme tarjota jokaiselle kesätyöntekijälle unohtumattoman kesän innostavassa työympäristössä, kertoo Turun Osuuskaupan vt. henkilöstöjohtaja Ami Kalliomäki. 

Perinteisen kesätyöhaun lisäksi Turun Osuuskaupan Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluun haki yhteensä 2060 nuorta. Tutustu työelämään ja tienaa -hakijoita valittiin töihin tulevaksi kesäksi yhteensä 650 henkilöä. Kesätyöharjoittelu on tarkoitettu 15–17-vuotiaille nuorille, jotka hakevat ensimmäistä työkokemustaan palvelualalla. Tutustu työelämään ja tienaa -jaksolla alaikäinen kesätyöntekijä pääsee perehtymään työhön kaupassa tai ravintolassa kahden viikon työjaksolla.

Turun Osuuskauppa haluaa tarjota suurena alueellisena vaikuttajana nuorille mahdollisimman kannustavan ja innostavan kesätyökokemuksen. Turun Osuuskauppa palkittiin jälleen kolmatta vuotta peräkkäin Innostavimmat-tittelillä, jonka Eezy Flow Oy jakaa Suomen innostavimmille työnantajille heidän henkilöstötutkimustensa mukaan. Hyvinvoiva työyhteisö on työpaikan tärkein voimavara, johon myös tulevat kesätyöntekijät pääsevät pian osaksi. 

Kesällä työyhteisö kasvaa myös Ammattiopisto Spesian opiskelijoilla 

Myös usean vuoden yhteistyö Ammattiopisto Spesian kanssa jatkuu. Yhteistyöllä Turun Osuuskauppa tarjoaa työllisyysmahdollisuuksia yksilöllistä tukea tarvitseville liiketalouden ammattitutkinnon toisen vuoden opiskelijoille. Työ Turun Osuuskaupan toimipaikassa palvelualan tehtävissä on monelle opiskelijalle ensimmäinen ja arvokas. Työllisyysjaksot koostuvat yleensä hyllytys- ja asiakaspalvelutehtävistä, ja ne ovat räätälöity yksilöllistä tukea tarvitsevalle nuorelle.  

 -Spesialaiset ovat tärkeä voimavara myös muille työntekijöille. Uudet työkaverit ja heidän välittömyytensä tuo työyhteisöön paljon. Yhteistyö Ammattiopisto Spesian kanssa on ollut palkitsevaa ja aiomme jatkaa yhteistä matkaamme jatkossakin, kertoo Kalliomäki. 

 

Lisätietoja: 

Turun Osuuskauppa, Vt. henkilöstöjohtaja Ami Kalliomäki, puh. 010 764 5600 

Hyvinvoivat työntekijät ovat korvaamaton voimavara, jotka voivat kohdata työpäivänsä aikana jopa tuhansia asiakkaita. Jokainen kohtaaminen on tärkeä ja ainutlaatuinen. Meitä tokkilaisia on tällä hetkellä reilut 2 600 henkilöä ja kesällä joukko suurenee entisestään, kun saamme mukaamme uudet kesätyökaverit. Nopea kaupassa piipahtaminen tai ravintolassa asiointi ovat jokaiselle meille tuttuja arkisia tapahtumia, joita emme edes ajattele sen kummemmin. Tällainen arkinen tapahtuma voi kuitenkin olla monelle päivän ainoa sosiaalinen tapahtuma, jossa palvelualla työskentelevän tokkilaisen merkitys korostuu.  

Teemme työtä, jolla on merkitys  

Asiakaspalvelija saattaa kohdata työpäivänsä aikana jopa tuhansia asiakkaita ja Turun Osuuskaupan kaikissa toimipaikoissa vierailee päivittäin yhteensä reilut 100 000 asiakasta. Vaikka asiakasvirrat ovat valtavia, jokainen asiakaskohtaaminen pyritään hoitamaan aina maaliin ammattitaidolla ja asiakaspalvelijan omalla persoonalla höystettynä. Arjen pienet keskustelut ja hyvän päivän toivotukset ovat korvaamattomia hetkiä niin haja-asutusalueiden kaupoissa kuin keskustan vilkkaimmissakin toimipaikoissa. Kävimme jututtamassa muutamia tokkilaisia heidän omista kokemuksistaan asiakaspalvelutehtävissä. 

-Iloisena lähtevä asiakas on työni onnistumisen paras mittari. ABC-liikennemyymälässä asiakaskunta koostuu suurimmaksi osaksi ohikulkijoista ja vakiasiakkaista. Autoa tankkaava tai matkalla evästä ostava asiakas arvostaa usein asioinnin ripeyttä ja hyväntuulista asiakaspalvelua. Osalle vakiasiakkaista olen ihan päivittäinen juttukaveri. Esimerkiksi vuosia sitten eräs asiakas asioi täällä ABC:lla aina yöaikaan, sillä hän teki yötyötä. Moni paikka ei ole auki öisin, joten ABC:llä asiointi oli hänelle selkeästi tärkeä sosiaalinen paikka yöeläjänä, kertoo ABC Koulukadun vuoropäällikkö Ville. 

Ville ei ole suinkaan ainoa asiakaspalvelija, joka kokee työnsä merkitykselliseksi.  

-Asiakaskokemuksia kertyy työpäivän aikana paljon. Osa kohtaamisista on vain ohimeneviä tervehdyksiä ja osa pidempiä keskusteluita – kaikki ne ovat merkityksellisiä kohtaamisia. Meillä Sokos Hotelleilla on jopa osana palvelukonseptia onnellistaminen, joka tarkoittaa hotellivieraidemme ilahduttamista niin arkisilla kuin myös hiukan spesiaalimmillakin tavoilla. On kiva olla työssä, jossa asiakkaiden ilahduttaminen on arkipäivää, kertoo Sini Original Sokos Hotel Wiklundilta. 

Myös Wiklundin kattobaarissa Walossa asiakaskohtaamiset ilahduttavat.  

-On kivaa, kun alan tunnistamaan asiakkaita ja heistä tulee tuttuja itselleni. Tutun asiakkaan kanssa syntyy usein sisäpiirivitsejä ja saatan muistaa esimerkiksi hänen mieltymyksensä tarjoilun suhteen. On mukavaa, kun pystyn suosittelemaan asiakkaalle henkilökohtaisesti uusia tarjoiluvaihtoehtoja ja pystyn ylittämään hänen odotuksensa palvelun suhteen, kertoo tarjoilija Elina Walo Rooftop Barista. 

– On parasta huomata, kun pystyn ilahduttamaan asiakasta odottamattomalla tavalla. Kyllä onnistuneen asiakaspalvelutilanteen huomaa jo heti, ja usein saamme jopa suoraan positiivista palautetta, jos olemme erityisesti työssämme onnistuneet, jatkaa Walo Rooftop Barin toinen tarjoilija Anna. 

Wiklund-keskuksesta löydät kaiken tarvittavan vastuullisemman vaatekaapin rakentamiseksi. Wiklundilta saat vinkkejä kestävämpiin vaatevalintoihin sekä huollat vaatteitasi suutarin ja ompelimon palveluiden avulla. Myös vaatteiden kierrätys onnistuu Emmy- ja KAMU-palveluiden kautta.

Nämä askeleet auttavat sinua luomaan itsellesi toimivan asukokonaisuuden ja kestävämmän vaatekaapin.  1. S-tyylisti palvelu – löydä oma tyylisi. S-tyylisti-palvelu tarjoaa avaimen oman kokonaisvaltaisen tyylin löytämiseen. Palveluihin sisältyy mm. vaatekaapin päivitys, ostoapu (shopping assistent), vartalo- tai värianalyysit, kauneusneuvonta ja kauneuden studiopalvelut.  Wiklund-keskuksen S-tyylistinä toimii Tiina Mäkipää.  Lue lisää: https://www.wiklundturku.fi/sokoksen-palvelutarjonta-laajenee/

2. Pidä vaatteista ja kengistä hyvää huolta. Taitavat myyjämme opastavat ostamasi vaatteen tai kenkien kotihoidossa sekä neuvovat laadukkaiden vaatteiden valinnassa. Vaatteita voit myös korjauttaa tai muokata Wiklundin ompelimossa Sokoksen 2 kerroksessa. Wiklundin ompelimon p. 010 764 3307. Kenkiäsi voit huollattaa tai korjauttaa Wiklundin suutarilla, joka sijaitsee S-market Wiklund Herkun aulassa kassoja vastapäätä. Wiklund suutarin p. 045 209 2399

3. Emmy – laita hyvä kiertämään. Laadukkaan vaatteen käydessä sinulle tarpeettomaksi, voit myydä sen Emmy-palvelun kautta sitä tarvitsevalle. Emmy tekee käytettyjen vaatteiden myymisen ja ostamisen helpoksi, ja luo siten aidosti toimivan jälkimarkkinan kestävälle muodille. Emmyn keräyslaatikot on tarkoitettu tavallisille ihmisille, jotka suosivat laadukkaita ja kestäviä tuotteita, ajattelevat taloudellisesti ja välittävät ympäristövaikutuksista, mutta eivät ehdi tai halua käyttää omaa aikaa vaatteidensa myymiseen verkossa. Myyntilaatikoiden verkosto on Emmyn kehittämä ainutlaatuinen tapa tehdä vaatteiden myyntiin jättämisestä mahdollisimman helppoa ja kätevää muun asioinnin yhteydessä. Emmyn keräyslaatikko sijaitsee Sokoksen Kauppiaskadun valopihan puoleisella sisäänkäynnillä. Lue lisää: https://store.emmy.fi/ SOKOS Wiklund Turku ma–pe 9–20, la 10–19, su 11–18

4. KAMU-tekstiilikierrätyspiste. Vaatteen elinkaaren lopussa voit kierrättää tekstiilin viemällä sen KAMU-tekstiilikierrätyspisteelle, joka sijaitsee Sokoksen Brahenkadun puoleisella sisäänkäynnillä. KAMU-keräys on Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) ja kaupan ja muotialan toimijoiden yhdessä järjestämä kotimainen poistotekstiilikeräys, jonne kotitaloudet voivat maksutta tuoda puhtaat käyttökelvottomat vaatteet ja kodintekstiilit.  Kierrätetty tekstiili jalostuu kierrätyskuiduksi, uusiksi tuotteiksi, energiaksi tai myydään sellaisenaan. Lue lisää: https://poistotekstiili.lsjh.fi/kamu-kerays/

Alkuvuosi on monelle kasvivoittoisemman ruokavalion aikaan. Vegekampanjat ja Vegaanihaaste tuuppasivat kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä, kertoo S-markettien myyntidata. Vegaanisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivat tammikuussa keskimäärin 15 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Esimerkiksi kasvipohjaiset välipalatuotteet kasvattivat osuuttaan omassa tuoteryhmässään.

Suomen suurimman päivittäistavarakaupan ketjun S-marketin myyntidatan perusteella vegaanisissa tuotteissa nähtiin alkuvuonna selkeää kasvua. Jogurttihyllystä myytävien kasvipohjaisten tuotteiden, kuten soija- ja kauravälipalojen, myyntimäärät kasvoivat yli 30 prosenttia. Välipalatuotteissa vegaanisten vaihtoehtojen osuus koko tuoteryhmässä kasvoi.

Vegaanisten valmisruokien ja kasvijuomien myynti kasvoi yli 10 prosenttia, juustohyllyn vegaanisten vaihtoehtojen myynti noin 20 prosenttia ja kasviproteiinituotteiden noin 40 prosenttia. Kasvivoittoisempi vuoden aloitus näkyi myös muissa tuoteryhmissä. Juuresten, kuivattujen herneiden, papujen ja linssien sekä esimerkiksi vihannessäilykkeiden myynti kasvoi noin 10 prosenttia. Marja- ja hedelmäpakasteissa nousua oli lähes 20 prosenttia.

S-market teki jälleen myös yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa. Tammikuussa järjestettävä kampanja pyrkii arkipäiväistämään vegevaihtoehtoja tarjoamalla muun muassa reseptejä ja vinkkejä. Kasvipohjaisten tuotteiden valitsemista vauhditettiin myös hintakampanjoilla S-marketeissa tammikuussa.

Turun Osuuskaupan S-marketeissa kehitystä on myös näkynyt selvästi.  Yksittäisissä tuotteissa kasvua on ollut havainnoitavissa ja esimerkiksi kaurajuomien ja baristatuotteiden myynti on lisääntynyt merkittävästi. Vegaanisten tuotteiden kappalemyynti on S-marketeissa  kasvanut tammikuussa yli 20 % viime vuoden takaisesta ja myyntieurot kasvaneet yli 25 %. Kokonaisuudessaan vegaanisten tuotteiden nousun osuus muuhun myynnin nousuun on melko suuri.

Hedelmien, vihannesten ja juuresten käyttöön kannustetaan S-ryhmän ruokakaupoissa myös Alle euron hevi -konseptin kautta, jossa satokauden kasvikset maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.

S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia kaikesta myydystä ruoasta on kasvipohjaista. Tavoitteena on auttaa asiakkaita syömään yhä kestävämmin, tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja sekä edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua.

Tiedotteessa esitetty myyntidata perustuu Suomen suurimman päivittäistavarakauppaketju S-marketin myynteihin tammikuussa 2024. Tietoja on verrattu myyntidataan tammikuulta 2023. Myyntidataa on tarkasteltu volyymin eli kilo- ja litramyynnin mukaan, mikä kuvaa kysyntää.

Turun Osuuskaupan varsinainen kesätyöhaku on tullut päätökseen ja haluammekin kiittää kaikkia lähes 3000 työnhakijaa, jotka olivat kiinnostuneita työskentelystä toimipaikoissamme. Haku erilliseen 15–17-vuotiaille suunnattuun Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyöharjoitteluun käynnistyy vielä 12.2.

Turun Osuuskauppa palkkaa tulevana kesänä yli 500 kesätyöntekijää hakijoiden joukosta, ja kesätyöhaastattelut ovatkin jo täydessä vauhdissa. Osuuskauppa tarjoaa kesätyötehtäviä ympäri Varsinais-Suomea lähes sadassa toimipaikassaan niin kaupoissa, ravintoloissa, hotelleissa, ABC-liikennemyymälöissä kuin S-Pankki-palveluissakin. Kesätyöntekijällä on tärkeä rooli toimipaikan kesäkaupan sujuvuuden kannalta, sillä monet toimialat vilkastuvat kesää kohden ja niissä tarvitaan lisää työkavereita pyörittämään arkea.

Turun Osuuskaupassa kuullaan kesätyöntekijöiden kokemuksia

Kesätyö osuuskaupassa on monelle nuorelle ensimmäinen laatuaan, minkä takia osuuskauppa pyrkiikin satsaamaan erityisen paljon perehdytykseen ja mielekkääseen hakuprosessiin.

”Turun Osuuskaupan henkilöstön työtyytyväisyys on hyvällä tasolla, mikä näkyy myös kesätyöntekijöiden arjessa. Hyvinvoivaan työyhteisöön on mukava tulla myös kesätyöntekijänä töihin, kun tunnelma on vastaanottava ja avoin. Tänä vuonna saimme jo kolmatta vuotta peräkkäin Eezy Flow Oy:n Innostavimmat -tunnustuksen hyvästä työstämme työnantajana, mikä on pitkän kehitystyön tulosta. Tällainen kunnia merkitsee meille todella paljon, ja olemme todella kiitollisia tunnustuksesta”, kertoo Turun Osuuskaupan osaamisen kehittämisen päällikkö Ami Kalliomäki.

Turun Osuuskauppa tutkii vuosittain myös kesätyöntekijöiden omia kokemuksia työstään yleisen työtyytyväisyyden lisäksi, sillä on tärkeää varmistua, että jokainen kokee olonsa tervetulleeksi ja hyväksi toimipaikassaan työskennellessään. Viime kesän Vastuullinen kesäduunitutkimus 2023 osoittaakin, että jopa 91 % tutkimuksen vastaajista voisi suositella Turun Osuuskauppaa kesätyöpaikkana. Samassa tutkimuksessa selvisi, että 92 % vastaajien mielestä kesätöissä oli hyvä työilmapiiri.

Kesätyöntekijöille suunnatusta tutkimuksesta selvisi myös, että 64 % kyselyn vastaajista koki saavansa riittävästi palautetta työstään kesätyöjakson aikana. Työn onnistumisen ja oman työn kehittämisen kannalta on tärkeää, että kesätyöntekijät otettaisiin tulevina kesinä vielä entistä enemmän huomioon palautteenannon yhteydessä. Varsinais-Suomen yhtenä suurimpana kesätyöntekijöiden työllistäjänä osuuskaupalle on tärkeää, että kesätyöntekijöitä kuullaan ja toimintaa kehitetään palautteen perusteella.

”Olemme myös osa Oikotien Vastuullinen  kesäduuni -yhteisöä ja olemme sitoutuneet noudattamaan vastuullisen työnantajan periaatteita. Hyvä kesätyökokemus syntyy erityisesti onnistuneen perehdytyksen ja hakijakokemuksen kautta, joihin pyrimme panostamaan taas tänäkin vuonna”, summaa Kalliomäki.

 

Radisson Blu Marina Palace Hotel on sitoutunut ottamaan toiminnassaan huomioon ympäristön hyvinvoinnin. Todistuksena siitä hotellille on jälleen myönnetty Green Key -ympäristömerkki.

-Green Key ympäristösertifioituna yrityksenä otamme ympäristöasiat huomioon toiminnassamme ja kannustamme myös asiakkaitamme tekemään hyviä valintoja luonnon hyvinvoinnin puolesta. Olemme saavuttaneet tavoitteemme ja kehitystyö jatkuu myös vuonna 2024, kertoo hotellipäällikkö Ulla Lähtevänoja Marina Palacesta.

Kansainvälinen Green Key -ympäristöohjelma kasvattaa majoitusalan ympäristötietoisuutta ja edistää kestävää matkailua. Green Key -hotelli on sitoutunut mm. henkilöstön ja asiakkaiden ympäristötietoisuuden kasvattamiseen, energian- ja vedenkäytön tehostamiseen ja majoitustoiminnan ympäristörasituksen pienentämiseen. Merkki perustuu majoitusalalle suunniteltuihin ympäristökriteereihin, joiden noudattamiseen ja seurannan raportointiin osallistutaan vuosittain. Marina Palacessa esimerkiksi veden- ja energiankäyttöön sekä jätehuoltoon kiinnitetään erityistä huomiota asiakkaan viihtyvyydestä tinkimättä.

-Asiakkaamme voivat auttaa meitä auttamaan ympäristöä esimerkiksi lajittelemalla roskat, säästämällä veden- ja pesuaineen kulutuksessa mm. käyttämällä samoja pyyhkeitä koko hotelliviipymän ajan sekä säästämällä sähköä sammuttamalla turhat valot huoneessa oleskellessa ja kaikki valot huoneesta poistuttaessa, vinkkaa Lähtevänoja.

Hotellin henkilökunta vaikuttaa ympäristöasioihin esimerkiksi minimoimalla hävikkiä mm. seurannan avulla. Jätteet lajitellaan ja käytössä on ympäristöystävällisiä pesuaineita. Valot sammutetaan esim. työhuoneista aina kun siellä ei olla sekä koneet ja laitteet sammutetaan, kun niitä ei käytetä.

-Toimitamme vanhat peitot ja tyynyt kodittomille. Olemme vaihtaneet muoviset juomapillit biohajoaviin maissi- ja paperitärkkelyspilleihin. Lisäksi olemme rajoittaneet veden virtaamaa hieman veden säästämiseksi ja minimoineet yksittäispakatut tuotteet aamiaisbuffetissa. Aamiaiselta yli jäävät leivät kuivatetaan ja toimitamme ne eläinsuojeluyhdistyksen kautta hevosille ruoaksi, luettelee Lähtevänoja hotellin ympäristötekoja.

Kaikki Radisson Blu Marina Palace Hotellin valaisimista on vaihdettu LED-lamppuihin energiankulutuksen vähentämiseksi. Hotellissa pystytään myös hyödyntämään aurinkopaneelien tuottamaa energiaa. Vapaa-ajan matkustajalla on mahdollisuus saada Föli-lippu, joka on 24 h voimassa, jolloin hän pääsee kulkemaan bussilla paikasta toiseen. Hotellilta on mahdollista saada käyttöön vierailun ajaksi myös pyöriä ympäristöystävällistä liikkumista varten.

-Tahdomme myös tulevaisuudessa lomalla ja vapaa-ajalla nauttia raittiista ilmasta, luonnosta, metsistä ja vesistöistä. Kestävän kehityksen periaatteita noudattava matkailu on ainoa keino varmistaa, että saamme jatkossakin tutkia maailmaa, nauttia kauniista paikoista ja innostavista kokemuksista. Kiitos, että autat meitä pitämään huolta ympäristön hyvinvoinnista, hymyilee Lähtevänoja.

Lisätietoa Green Key-ympäristömerkistä: www.greenkey.fi

Joulu on jo ovella. Jouluna korostuvat huolenpito ja toisista välittäminen. Kannamme huolta ihmisten hyvinvoinnista tarjoamalla kumppaneidemme kautta tukea yksinäisyyden ehkäisyyn sekä vähävaraisten auttamiseen.

Muistimme tänä vuonna joulukorttien lähettämisen sijaan paikallisia toimijoita. Lahjoitimme varoja Tukenasi ry:n ja Operaatio Ruokakassin toimintaan.

Lahjoituksellamme tuemme Tukenasi ry:n yksinäisyyttä ehkäisevää tukityötä. Työntekijöiden ja vapaaehtoisten tiiviiseen yhteistyöhön perustuvan tukityön keskiössä ovat ensisijaisesti tukea tarvitsevat nuoret ja ikääntyvät. Kokonaisuuteen kuuluu olennaisena osana vapaaehtoistyöntekijät, jotka haluavat antaa oman panoksensa toisten auttamiseksi.

-Kiitos ajankohtaisen tuentarpeen huomioimisesta Turun Osuuskaupalle ja sen jokaiselle omistajalle eli varsin monelle varsinaissuomalaiselle, kiittää toiminnanjohtaja Katja Suominen.

Operaatio Ruokakassin kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo useamman vuoden ajan. Kaupoistamme jaetaan elintarvikkeita Operaatio Ruokakassille satoja kiloja päivässä. Lisäksi olemme lahjoittaneet toiminnalle joka vuosi suuremman avustuksen. Tällä mahdollistetaan tuhansien ruokakassien toimittaminen vähävaraisille.

-Yhteistyö kanssanne on toiminnallemme monin tavoin erityisen tärkeää sekä elintarvikkeiden että taloudellisen avun osalta. Ja näin joulun alla haluan myös kiittää tuestanne joulun järjestämiseen vähävaraisille perheille. Haluan kiittää siitä, että autatte meitä auttamaan, sanoo Operaatio Ruokakassin toiminnanjohtaja Julia Lastunen.

Osana S-ryhmää olemme mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä, jonka tuotoilla jaetaan vähävaraisille lapsiperheille lahjakortteja, joilla he voivat ostaa ruokaa joulupöytään. Keräyksen järjestävät Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Suomen Punainen Risti. S-ryhmä lahjoittaa keräykseen 40 000 euroa, minkä lisäksi ruokakauppamme ovat perheille jaettavien lahjakorttien käyttöpaikkoja. Keräys on käynnissä jouluaattoon asti.

Lisätietoa: hyvajoulumieli.fi

Hyviä tekoja ostosreissuilla

Prisman verkkokaupan ja Hope ry:n järjestämässä keräyksessä verkkokaupan asiakkaat saivat taas auttaa tarvitsevia lapsiperheitä antamalla heille joululahjan Hope-yhdistyksen kautta. Kampanjan aikana sai ostaa toivottuja tuotteita ja valita toimitusosoitteeksi Hopen paikallistoimijan. Lapsille ostos tuottaa iloa oman vanhemman paketoimana lahjana. Tänä vuonna lahjoitettiin yli 500 tuotetta enemmän kuin edellisessä keräyksessä kaksi vuotta sitten. Keskimäärin keräykseen tänä vuonna osallistuneet Prisma.fi-asiakkaat hankkivat kolme lahjaa vähävaraisille lapsille ja nuorille.

Turun alueen kaikissa Prismoissa on ollut tänä jouluna mahdollisuus osallistua Joulupuu-keräykseen. Joulupuu-keräyksessä kerätään joululahjoja eriarvoisessa asemassa oleville lapsille ja nuorille, jotka muuten voivat olla vaarassa jäädä ilman joululahjoja. Lisäksi Prisma Loimaa on ollut mukana paikallisessa Joulukukka yksinäiselle vanhukselle keräyksessä.

Lue lisää: https://joulupuu.org/

Useassa toimipaikassamme on näin joulun alla järjestetty erilaisia tempauksia ja keräyksiä jouluilon jakamiseksi. Yhdessä jaamme hyvää joulumieltä.

Turun Osuuskaupan uusin ABC-latauspiste on avattu Taivassaloon Salen yhteyteen.

Tänä vuonna on myös avattu latausasemat Paraisille S-marketin yhteyteen ja S-market Naantaliin.

Loppuvuodesta 2022 latauspisteet avattiin Auraan, Prisma Tampereentien, ABC Koulukadun, S-market Vakka-Suomenkadun ja Prisma Loimaan yhteyteen.

ABC-latausasemat löydät myös Prisma Itäharjun, Prisma Länsikeskuksen, Prisma Piispanristin, S-market Auranlaakson , Sale Kustavin, Nauvon ja Original Sokos Hotel Kupittaan yhteydestä.

Tavoitteena on rakentaa vuoteen 2024 mennessä yli 50 TOK:n toimipaikan yhteyteen sähköautojen latauspisteitä. ABC-latausverkosto rakennetaan Prismojen, S-marketien, Salejen ja Sokos Hotellien yhteyteen lähelle arjen asiointia.

S-ryhmän osuuskaupat alkoivat rakentaa ABC-latausverkostoa keväällä 2021, ja vuoden 2021 loppuun mennessä se oli jo noin 50 latausaseman laajuinen. ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla.

100-prosenttisesti uusiutuvaa sähköä

S-ryhmän ja Turun Osuuskaupan tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Olennainen osa tätä tavoitetta on, että kaikki käytettävä sähkö on jo nyt uusiutuvaa, pääosin tuulivoimalla tuotettua sähköä. Näin ollen myös ABC-latauksen käyttäjät ajavat täysin uusiutuvalla sähköllä.

ABC-latauksesta saa myös Bonusta jopa 5 prosenttia, ja se kerryttää normaaliin tapaan S-ryhmästä tehtyjen ostosten kuukausittaista bonusostokertymää.

 

Turun Osuuskaupan ABC -latausasemat:

Prisma Itäharju

Prisma Piispanristi

Prisma Länsikeskus

Prisma Tampereentie

Prisma Loimaa

S-market Auranlaakso

Sale Kustavi 

Sale Nauvo

Sale Taivassalo

S-market Vakka-Suomenkatu

S-market Naantali

Original Sokos Hotel Kupittaa

ABC Koulukatu

ABC lataus Aura

S-market Parainen

 

Katso latausohjeet.