Turun Osuuskaupan monissa pullonpalautusautomaateissa voi SPR:n keräysluvan avulla lahjoittaa panttirahat Punaisen Ristin paikalliseen työhön Varsinais-Suomessa. Varat suunnataan lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Rahoilla keskitytään mm.  nuorten ystävätoiminnan kehittämiseen, sekä matalan kynnyksen pop up -tapahtumiin, kuten esimerkiksi Clothing Swap -vaatevaihto, jossa osallistujat voivat tuoda itselleen tarpeettomia hyväkuntoisia vaatteita ja vaihtaa ne muiden tuomiin vaatteisiin. Myös Turun ylioppilaskylässä järjestettävä Olkkari-Lounge toiminta mahdollistuu tällä rahoituksella. Kaikille nuorille aikuisille avoin OlkkariLounge tarjoaa tilaisuuden uusien kavereiden löytämiseen, sekä mahdollisuuden tehdä ja ehkä jopa oppia uusia asioita yhdessä. Loungen kautta on myös mahdollisuus tutustua ja osallistua matalalla kynnyksellä Punaisen Ristin vapaaehtoistoimintaan.

Alkuvuosi 2023 on ollut hyvin aktiivinen ja nuoret ovat päässeet mm. järjestämään ystävänpäivä- tapahtumaa, hiihtämään, avantouinnille sekä konserttiin. Nuoret järjestävät viikkotoiminnan lisäksi myös itse lautapeli-iltoja uusien ystävien ympäröimänä ja tämä on ollut kaikille mieluinen ajanviete. Kevään edetessä nuoret ovat toivoneet arjen ensiapua, yhteisöllisiä ruokailuja sekä retkiä. Tulevana kesänä järjestetään viime vuoden tapaan Kesäklubi, jossa tarjotaan nuorille ilmaista tekemistä. Ohjelmassa on ainakin puistojoogaa ja vesibussiretki Ruissalon kasvitieteelliseen puutarhaan.  Nämä kaikki saadaan toteutettua yhdessä Punaisen Ristin paikallisosastojen vapaaehtoisten, koordinaatioryhmän sekä rahallisen tuen ansiosta.

Kierrätysaste Turun Osuuskaupassa on tällä hetkellä n. 80 % ja jätteiden uusiokäyttöaste on noin 100 %. Näiden ero selittyy sillä, että polttokelpoinen jäte on jätteen loppukäyttöä energian tuotannossa, ei kierrättämistä.   

Kierrätystapoja on monia. Toimipaikoilta syntyvä biojäte jalostetaan tarkkaan suunnitellun prosessin tuloksena biokaasuksi Gasumin laitoksella. Ylijäämäruoka kierrätetään uusiokäyttöön. Pääosa leivästä erotellaan muusta biojätteestä. Siitä tehdään bioetanolia yhteistyössä ST1:n kanssa. Energiajätteestä osa menee esimerkiksi lisäaineeksi sementin joukkoon. Osa rakennusjätteestäkin menee kiertoon. 

”Olemme ylpeitä siitä, että TOK:n jätteiden kierrätysaste on osuuskauppojen korkeimpia ja kierrätysaste tulee edelleen nousemaan. Tämänhetkinen tavoite on, että se nousisi viidellä prosentilla. Olemme tällä hetkellä tässä asiassa jo vuoden 2030 tavoitteessa, mikä oli päästä yli 80 %”, sanoo ylläpitopäällikkö Petri Salmi. 

Kierrätys on helppoa sekä henkilökunnalle että asiakkaille 

Toimipaikoilla on suuri vastuu ympäristöön liittyen, tämän vuoksi onkin erityisen tärkeää, että asiat tehdään sovitulla tavalla heti alusta lähtien ja kierrätys on tärkeä vaihe uuden työntekijän perehdytystä. 

Toimipaikkojen jäteastioissa ja puristimissa on selkeät ohjeet, mitä mihinkin astiaan saa laittaa ja mitä ei. Esimerkiksi pahvi, energiajäte, kirkas muovi ja biojäte lajitellaan kaikki omiin astioihinsa. 

Kierrättämisestä on haluttu tehdä entistä vaivattomampaa myös asiakkaille. Useiden toimipaikkojemme luona sijaitsevat Rinki-ekopisteet ovat siihen oiva apu. Rinki-ekopisteitä on Turun Osuuskaupan toimipaikkojen läheisyydessä Halisilla, Raisiossa, Naantalissa, Majakkarannassa, Paraisilla, Länsikeskuksessa, Tampereentiellä, Itäharjulla ja Liedossa. Niissä pystyy kierrättämään kartonki-, lasi-, muovi- ja metallipakkauksia ja keräyspaperia. 

Me Turun Osuuskaupassa osana S-ryhmää, kannamme oman vastuumme valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. Kaupparyhmä on jo laskenut lähes kahdentuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella sekä varautunut vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana säätämällä toimipaikkojensa ilmanvaihtoa ja valaistusta.

Lisäksi S-ryhmä on liittynyt mukaan kantaverkkoyhtiö Fingridin Sähköjärjestelmän tuki -menettelyyn, jolla pyritään ehkäisemään sähköpulaa. Sähköpulan uhatessa S-ryhmä saa Fingridiltä ennakkovaroituksen ja sitoutuu joustamaan lisätoimin, kuten ottamaan kiinteistökohtaisia varavoimakoneita tilapäiseen käyttöön sekä käyttämään suuritehoisia laitteita porrastaen. Tällaisia ovat esimerkiksi ravintoloiden ja myymälöiden grillit ja uunit.

 

Omaa kulutusta lasketaan, kun Suomessa tarvitaan sähköä

S-ryhmä on laskenut lähes kahdessatuhannessa toimipaikassaan eri puolilla Suomea sisäilman lämpötilaa pysyvästi yhdellä asteella, mikä vastaa reilun 800 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta. Myös meidän toimipaikkamme osallistuvat luonnollisesti kampanjaan.

Sähkönkäytön tehohuiput osuvat tyypillisesti aamukahdeksaan ja iltaviiteen. Tehohuippujen aikana sitoudumme pienentämään ilmanvaihdon ilmamäärät minimiin ja säätämään valaistusta pienemmäksi. Energiansäästötoimenpiteet toteutetaan kiinteistöissä, joissa ne ovat teknisesti mahdollisia, järjestelmät ovat S-ryhmän hallinnassa ja toimilla ei ole merkittävää vaikutusta työskentelyyn tai asiointiin.

 

Energiatehokasta toimintaa marketeissa

Valaistuksessa olemme siirtyneet toimipaikkojen uudistusten myötä energiaa säästäviin LED-valaisimiin ja moneen toimipaikkaamme on asennettu lauhdelämpöpumppu, jolla tehostetaan kaupan kylmäjärjestelmän tuottamaa lauhdelämpöä.

Pienillä teoilla on iso vaikutus ja jokainen kilowatti merkitsee. Esimerkiksi kaikki Sale-myymälämme ovat sitoutuneet sähkönkulutuksen vähentämiseen mm. seuraavilla toimenpiteillä:

Myymälöiden omavalvonnalla seuraamme kylmälaitteiden toimivuutta, optimaalista säilytyslämpötilaa ja tuoteturvallisuutta. Näillä keinoilla kontrolloidaan myös energiankulutusta. Suuressa osassa myymälöitämme on ovelliset kylmäkalusteet. Myymälöiden uudistamisten myötä niiden määrä lisääntyy entisestään.

 

Hotellit mukana säästötoimenpiteissä

Pienin muutoksin saadaan paljon aikaiseksi, miellyttävä hotellikokemus säilyttäen. Näillä toimenpiteillä Sokos Hotelleissamme säästetään energiaa ja lasketaan majoitus- ja ravitsemiskaupan päästöjä:

Myös Radisson Blu Marina Palacessa on rajoitettu asiakassaunojen käyttöaikoja. Asiakassaunojen aukioloaikojen supistaminen vähentää energiankulutusta seuraavasti: Mikäli kaikissa neljässä hotellissamme olisi 7 päivänä viikossa 2 saunaa päällä aamuisin kolmen tunnin ajan, olisi energiansäästö vuodessa noin 78 624 kWh. Tämä vastaa reilun neljän sähkölämmitteisen omakotitalon (joissa asuu nelihenkinen perhe) keskimääräistä vuosikulutusta. (Laskettu olettamalla, että kaikissa saunoissa olisi 9kW:n kiuas.)

Investointeja uusiutuvaan energiaan

S-ryhmä on tehnyt jo vuosien ajan merkittäviä investointeja energiankulutuksen tehostamisen lisäksi omaan uusiutuvaan energiaan. Omalla tuuli- ja aurinkovoimalla tuotettu sähkö kattaakin jo lähes kaiken kaupparyhmän sähkön kulutuksesta.

Aurinkoenergiaa on hyödynnetty pienimuotoisesti aurinkokeräimillä lämpimän käyttöveden esilämmitykseen esim. Koulukadun ABC:llä ja Loimaan Prismassa. Piispanristin Prisman katolla on aurinkovoimala, joka koostuu 860 aurinkopaneelista. Kesäaikaan voimalan sähköntuotannolla pystytään kattamaan suurin osa Prisman sähkönkäytöstä.

Energiansäästötalkoisiin tarvitaan nyt myös nopeita ja vaikutukseltaan riittävän merkittäviä uusia keinoja nimenomaan kulutuspiikkeihin vastaamiseksi.

Minimoimme ruokahävikkiä jatkuvalla seurannalla ja suunnitelmallisuudella niin hotelleissa, ravintoloissa kuin marketeissakin. Teemme myös yhteistyötä kumppaniemme kanssa ruokahävikin pienentämiseksi.

Toimipaikoissamme hävikinhallinta on tätä nykyä hyvin hallittua ja suunnitelmallista tehokkaan omavalvontajärjestelmän ansiosta. Tämän vuoksi alle prosentti myymälöidemme ruokajätteestä päätyy kaatopaikoille. Biojäte jalostetaan tarkkaan suunnitellun prosessin tuloksena biokaasuksi. Ylijäämäruoka taas kierrätetään uusiokäyttöön.

Syksyllä 2017 aloitimme markettien ilta-ale käytännön, jossa punalaputetut -30 %:n aletuotteet myydään illalla -60 %:lla. Ilta-ale alkaa kaikissa marketeissamme klo 18 ja paistopisteen ilta-ale klo 21. Marketeissamme on myös käytössä Eilisen tähdet -konsepti, jossa syötäväksi hyvin kelpaavat, mutta tiukat laatukriteerit täyttämättömät hedelmät ja vihannekset pussitetaan ja myydään alennettuun hintaan. Myyntidatankin puolesta voidaan todeta, että ilta-alen aikaan aletuotteiden kohdalla tapahtuu selkeä myyntipiikki.

S-ryhmän ruokakaupoissa myydään punalaputetuista tuotteista eniten:

 

ResQ Club

Osa ravintoloitamme ja kahviloitamme on mukana ResQ Club -toiminnassa, jonka sovelluksen kautta voi osallistua mukaan yhteisiin ruokahävikkitalkoisiin. ResQ:n avulla voi kokeilla niin uusia kuin jo entuudestaan tuttuja ravintoloita ja kahviloita tai hankkia raaka-aineita reilulla alennuksella. Ostamalla edullisia ruokia ResQ:sta säästää sekä rahaa että kokkaamiseen kuluvaa aikaa. Ja samalla vähentää myös ruokahävikkiä! Palvelussa on myytävänä sekä aterioita, välipaloja että isoja ruokakasseja useimmiten 50 % alennuksella.

 

TOK:n ResQ Clubissa mukana olevat ravintolat ja kahvilat:

ResQ-asiakkaat pelastivat toimipaikoistamme yli 20 000 annosta ruokaa vuonna 2021. Määrä vastaa arviolta reilun 51 000 kg verran säästettyjä hiilidioksidipäästöjä.

Tänä vuonna (1.1.-31.8.2022) olemme pelastaneet jo 14 114 annosta roskikselta. Luonnonvarakeskuksen LUKE:n arvion mukaan yhden ruoka-annoksen valmistamiseen menee n. 2.5kg CO2-päästöjä, joten tähän lukuun pohjautuen olemme tämän vuoden aikana säästäneet jo 35 285 kg CO2-päästöjä.

Lisäksi ravintoloilla on omia yksittäisiä käytäntöjä, joilla hillitä hävikkiä. Esimerkiksi Radisson Blu Marina Palace Hotellin aamiaiselta jääneestä kaurapuurosta on leivottu leipää, mitä on tarjottu mm. Grill it! -ravintolan lounaalla. Maitoakaan ei hotellissa heitetä viemäristä alas, jos siitä voi tehdä pannukakkua aamiaisvieraiden iloksi.

 

Operaatio Ruokakassi

Turkulainen Operaatio Ruokakassi ry jakoi viime vuonna noin 2,1 miljoonaa kiloa ruokaa vähävaraisille, se on yhtä kuin yli 240 000 kassia. Yksi toiminnan mahdollistajista on Turun Osuuskauppa, joka lahjoittaa marketeistaan ruokaa vuositasolla noin 490 tonnia. Ruokaa noudetaan lähes kaikista Turun Osuuskaupan kaupoista kuutena päivänä viikossa. Operaatio Ruokakassi jakaa kaupasta ylijääviä käyttökelpoisia elintarvikkeita edelleen niitä tarvitseville.

 

Tiesitkö?

Visit Fin­land on lan­see­ran­nut Sus­tai­nable Tra­vel Fin­land -oh­jel­man edis­tä­mään kes­tä­vää mat­kai­lua Suo­mes­sa. Mer­kin saa­neet yri­tyk­set ovat huo­mioi­neet toi­min­nas­saan niin eko­lo­gi­sen, so­si­aa­li­sen, kult­tuu­ri­sen kuin ta­lou­del­li­sen­kin kes­tä­vyy­den. Original Sokos Hotel Wiklund on sitoutunut edistämään kestävää matkailua ja hyväksynyt Visit Finlandin valtakunnalliset kestävän matkailun periaatteet. Merkki löytyy nyt jokaiselta S-ryhmän hotellilta Turussa.

– Kestävä matkailu on tärkeä osa liiketoimintaamme. Vastuullisuus on osa toimintatapaamme, se näkyy esimerkiksi kierrätyksen aktivoimisena. Meillä on asiakkaille oma kierrätyspiste. Aamiaisella valmistamme itse munkit, kauden hillon ja sinapin. Teemme myös yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa esim. VIP-tuotteissa käytämme joy4Foodin käsintehtyjä suklaita ja Naantalin Mallasseppien Löyly -olut on saanut uuden Wihta-etiketin saunamme mukaan. Järjestämme myös pikkujoulut Sydänlapsille, joka on hotellimme hyväntekeväisyyskohde, sanoo ho­tel­lipäällikkö Tarja Toivonen.

Kestävän matkailun kehittämisessä henkilökunnan osaaminen on avainroolissa. Vastuullisuus on toimintatapa lähtien arjen pienistä konkreettisista teoista sekä valinnoista aina suurempiin linjoihin ja päätöksiin asti.

-STF on toiminnallemme luonnollinen jatke, koska olemme olleet hotellin avauksesta asti mukana myös Green Key-toiminnassa. Hotellimme sähkö on tuotettu 100 % uusituvilla energialähteillä ja olemme sitoutuneet vähentämään ruokahävikkiä esim. ResQ Club -palvelun avulla, jatkaa Tarja Toivonen.

Sokos Hotelleissa on nyt mahdollista hyvittää yöpymisensä ja aamiaisensa hiilijalanjälki. Hotelliketju on Suomessa alallaan ensimmäinen, joka tarjoaa yksityisasiakkaille kompensaatiomahdollisuuden.

Original Sokos Hotel Wiklundille on ai­em­min myön­net­ty myös kes­tä­vän mat­kai­lun Green Key-merk­ki.

 

Tääl­tä voit lukea lisää Visit Fin­lan­din STF –oh­jel­mas­ta.

Radisson Blu Marina Palace Hotellille on myönnetty Sustainable Travel Finland -merkin käytön jatko-oikeus. Hotelli sai ensimmäisenä Radisson Blu-ketjun hotellina Suomessa STF –merkin vuonna 2020. Hotelli täyttää merkille asetetut kriteerit, ja sen käyttöoikeus on osoitus arvokkaasta ja pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun eteen.

Marinassa kestävän matkailun eteen tehtävä työ on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä.

-Jokainen marinalainen tekee parhaansa, jotta vastuullinen toiminta toteutuu. Esimerkiksi minimoimme hävikkiä kaikin tavoin ja lajittelemme jätteet oikein. Teemme yhteistyötä SOS-lapsikylän kanssa ja keräämme aamiaisella leivät, jotka jäävät yli, kuivatamme ne ja lahjoitamme hevosille ja lampaille. Hotellimme veden virtaamaa on rajoitettu ja sammutamme valot tiloista, joissa emme ole ja virrat laitteista, joita emme käytä. Useamman yön viipyvä asiakas voi myös pyytää, ettei huonetta siivota joka päivä. Meiltä löytyy tallista sähköautopaikkoja ja lainaamme asiakkaillemme pyöriä, luettelee hotellipäällikkö Ulla Lähtevänoja RDB Marinan toimia kestävän matkailun eteen.

Visit Finland on lanseerannut Sustainable Travel Finland -ohjelman edistämään kestävää matkailua Suomessa. Merkin saaneet yritykset ovat huomioineet toiminnassaan niin ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen kuin taloudellisenkin kestävyyden.

STF-merkin lisäksi Radisson Blu Marina Palace Hotellilla on Welcome Cyclist (Tervetuloa pyöräilijä) -tunnus. Tervetuloa pyöräilijä -tunnuksen saa käyttöönsä yritys, joka on sitoutunut tarjoamaan kriteerien mukaiset pyöräily-ystävälliset palvelut.

 

Lue lisää STF-merkistä.

Lue lisää Welcome Cyclist -tunnuksesta.

Turussa on kevään aikana yhdistetty voimat entistä tiukemmin nuorten hyväksi ja nuorten kanssa. Me Turussa haluamme, että nuoret voivat hyvin.

Nuorille ja nuorten kanssa on käynnissä ja käynnistymässä useita nopeita lyhyen aikavälin toimia. Vielä tärkeämpää on, että hyvinvointia kehitetään pitkäjänteisesti pitkälle tulevaisuuteen.

Käynnissä olevia ja käynnistyviä toimia ovat:

Ydinkeskustassa aikaansa viettävien nuorten kanssa aloitetaan kevään aikana sosiaalisen median projekti, jossa nuoret kertovat itse elämästään Turussa ja ydinkeskustassa.

Tietoa eri toimenpiteistä jaetaan median kautta ja esimerkiksi mukana olevien toimijoiden uutiskirjeissä. Kauppiaille tarjotaan keinoja nuorten kanssa toimimiseen. Turvallisuussuunnitelma julkistetaan kaikille tarkoitetussa yleisötilaisuudessa toukokuussa.

Mukana yhteistyössä ovat kauppakeskus Hansakortteli, Turun Osuuskauppa, keskustan kauppiaat, järjestöt ja yhdistykset, Lounais-Suomen poliisi, Turun Ydinkeskustayhdistys ja Turun kaupunki.

Turun Osuuskaupan monissa pullonpalautusautomaateissa on SPR:n keräysluvan avulla voinut lahjoittaa panttirahat Punaisen Ristin paikalliseen työhön Varsinais-Suomessa. Turun Osuuskauppa on jo pitkään auttanut Suomen Punaista Ristiä hankkimaan lahjoitusvaroja, mutta nyt niille on uusi kohde.

‒ Haluamme reagoida lasten ja nuorten pahoinvoinnin lisääntymiseen ja siksi varat on päätetty kohdentaa syrjäytymisen ehkäisemiseen, sanoo Turun Osuuskaupan viestintä- ja markkinointijohtaja Minna Karhu.

Korona-aikana nuorten yksinäisyys on lisääntynyt. Moni vieraalla paikkakunnalla opiskelunsa aloittanut nuori kärsii sosiaalisten kontaktien puutteesta, kun opintoja on tehty pitkälti verkon välityksellä.

‒ Kokoontumisrajoitusten vuoksi kahtena viime vuotena ei ole juuri päästy tapahtumia järjestämään. Aiomme tänä vuonna panostaa aktiiviseen toimintaan ja mennä sinne, missä nuoret ovat, kertoo SPR Varsinais-Suomen lapsi- ja nuorisotyön asiantuntija Elina Jalonen.

Tämän vuoden aikana keskitytään mm.  nuorten ystävätoiminnan kehittämiseen, sekä matalan kynnyksen pop up -tapahtumiin.

Turun AMK:n sosionomiopiskelijat haastattelivat nuoria  SPR:n ystävätoiminnasta. Tulosten perusteella todella moni osallistuisi auttamistoimintaan mielellään, mutta oman paikan löytäminen Punaisen Ristin laajassa toiminnassa tuntuu hankalalta tai sitten elämäntilanne ei salli pidempiaikaista sitoutumista.

‒ Tahdomme tarjota nopealla aikataululla tapahtumia, joissa painopiste on hyvän mielen saannissa. Hankitaan vaikka sopiva tila opiskelijoiden asuinalueelta, tarjotaan pizzaa ja jutellaan. Samalla voidaan porukalla lajitella vaikka vaatekeräyksen satoa tai edistää ylimääräiseksi jääneen tavaran kiertotaloutta, kertoo projektityöntekijä Kai Saarto SPR:n Varsinais-Suomen piiristä.

Suomen Punainen Risti toimii monin tavoin yksinäisyyden ehkäisemiseksi. Ystävänpäivä-kampanjassa (7.2. – 20.2.) halutaan muistuttaa, että jokainen voi vähentää yksinäisyyttä ympärillään. Kampanja innostaa tekoihin yksinäisyyden vähentämiseksi.

 

Lisätietoja antavat:

Elina Jalonen, asiantuntija, lapsi- ja nuorisotoiminta. elina.jalonen@redcross.fi  / 040 731 3595

Kai Saarto, projektityöntekijä, lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy. kai.saarto@redcross.fi / 040 356 6062

 

KUVAKuvaaja: Marjaana Malkamäki / Suomen Punainen Risti

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaasteella kerättiin 1 027 156 euroa nuorten auttamiseen ja tukemiseen. Kampanjan tuotto tullaan käyttämään lyhentämättömänä nuorille kriisiapua tarjoavaan Sekasin-chattiin ja nuorten mielenterveystaitojen vahvistamiseen. 

MIELI ry:n ja Toivon Kärki ry:n yhteisen Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerättiin rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Turun Osuuskauppa osallistui kampanjaan yhteensä 10 000 euron lahjoituksella osana LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron tukea.

Turun Osuuskaupan alueella asuu yli 75 000 alle 20-vuotiasta lasta ja nuorta. Nuorten hätä on näkynyt erityisesti matalan kynnyksen kriisipalveluissa. Keräyksen lahjoitukset ohjataan MIELI ry:n valtakunnallisesti toimivaan Sekasin-chattiin, jonka toimintaa voidaan lahjoitusten myötä laajentaa. Akuutin tuen lisäksi voidaan tehdä nuorten mielenterveyttä vahvistavaa työtä ennaltaehkäisevästi sekä lisätä myös aikuisten osaamista tukea nuorten mielenterveyttä päivittäin.

”Kampanjan huikea tulos kertoo mielestäni ennen kaikkea siitä, kuinka laajasti yhteiskunnassa ja lahjoittajien keskuudessa on nyt tunnistettu nuorten ahdinko: Pidä huolta -kampanja haastaa myös julkisen puolen kantamaan vahvemmin vastuuta nuorista, kommentoi MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

”Keräys osoittaa, että Suomessa osataan lyödä hynttyyt yhteen eri tahojen kesken, kun asia koetaan tärkeäksi. Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan ja tämä korostuu erityisesti kasvukeskuksissa sekä opiskelijapaikkakunnilla. Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme myös nuorten hyvinvoinnista. Turvaamalla matalan kynnyksen avunsaannin Varsinais-Suomen alueen nuoret saavat keinoja kohti parempaa oloa. Turun Osuuskaupan toimipaikat ovat olleet sydämellä mukana viemässä Pidä huolta -viestiä eteenpäin”, sanoo viestintä- ja markkinointijohtaja Minna Karhu Turun Osuuskaupasta.

Kampanjan tuotto ohjataan käytännössä näin:


Sekasin-chat

 

Nuorten mielenterveyttä vahvistava työ:


pidahuolta.fi #pidähuolta #pidahuolta

Lisätiedot:
Minna Karhu, viestintä- ja markkinointijohtaja, Turun Osuuskauppa, 010 764 4013

 

Sekasin-chat
Sekasin-chat on valtakunnallinen laajasti avoinna oleva (ma-pe 9-24, la-su 15-24) 12-29 -vuotiaille tarkoitettu keskustelupalvelu, joka tukee mielen hyvinvointia ja mielenterveyden ongelmista selviytymistä. Palvelu on ilmainen, anonyymi ja luottamuksellinen. Diagnooseja tai lähetteitä ei tarvita – nuoren oma arvio avun tarpeesta riittää. Sekasin-chattia koordinoi Sekasin Kollektiivi, joka on lukuisten toimijoiden yhteenliittymä, jonka yhteinen missio on, ettei kukaan nuori jää pahan olonsa kanssa yksin. Tuemme nuoria verkossa eri tavoin, kehitämme jatkuvasti olemassa olevia tukimuotoja ja kokeilemme uusia. Kohtaamme nuoria Sekasin-chatissa, ryhmä-chatissa ja Discord-yhteisössä. Toiminnassa on mukana sosiaali-, terveys- ja nuorisoalan ammattilaisten lisäksi suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaa MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto sekä SOS-Lapsikylä. 
www.sekasin.fi

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

– Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste on ennennäkemätön artistien, yksityishenkilöiden ja yritysten yhteistyöhanke. Tavoitteena on auttaa nuorten akuuttia mielenterveystyötä.

– Hyväntekeväisyyshaasteen keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana kappaleessa on yli 70 suomalaista artistia

– Hankkeen taustalla ovat Toivon Kärki ry:n ja MIELI Suomen Mielenterveys ry. S-ryhmä ja LähiTapiola ovat hyväntekeväisyyshaasteen yhteistyökumppanit ja lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa.

Turun kauppakamarin Kaupan ja palvelun -valiokunta on myöntänyt Turun Osuuskaupalle Vuoden kaupanteko -tunnustuksen vastuullisesta ja innovatiivisesta tavasta edistää kaupan alan houkuttelevuutta.

Koronapandemian sulkiessa ravintoloita ja hotelleja Turun Osuuskaupassa pohdittiin liiketoimintaa aivan uusista näkökulmista. Marketkauppa kävi, tavaratalokauppa hiljeni ja hotelli- ja ravintolatoiminta lähes pysähtyi. Näköpiirissä oli, että lähes 400 matkailu- ja ravitsemiskaupan, liikennemyymäläkaupan sekä tavaratalokaupan parissa työskentelevän työt uhkasivat päättyä. Tarvittiin nopeita, kekseliäitä ja vastuullisia päätöksiä työpaikkojen turvaamiseksi.

– Arvopohjamme mukaisesti meille oli alusta asti selvää, että haluamme välttää henkilöstön lomautukset ja irtisanomiset. Tässä kohtaa osuuskaupan monitoimialaisuus oli valttikorttimme, toimitusjohtaja Antti Heikkinen kertoo.

Vastaus lomautusten ja irtisanomisten välttämiseen löytyi nopeasti marketkaupasta, jossa tarvittiin kipeästi apua, kun asiakasvirrat ja ruoan verkkokaupan volyymit kasvoivat. Pian nelisensataa palvelualan ammattilaista siirtyi nopealla aikataululla työskentelemään market-toimialalle ja kaikkien työpaikat säilyivät. Nyttemmin työntekijät ovat jo osittain päässeet palaamaan omiin tehtäviinsä, mutta osa löysi uuden suunnan uralleen ja jäi pysyvästi kaupan puolelle töihin.

-Monitoimialayrityksenä meillä on mahdollisuus toimia joustavasti ja olen todella kiitollinen siitä, miten henkilökuntamme on pandemian aikana tehnyt vahvaa yhteistyötä yli tiimi- ja toimialarajojen. Olen myös erittäin otettu tästä Vuoden kaupanteko -tunnustuksesta. Se kertoo, että olemme tehneet merkityksellisiä ja oikeita valintoja henkilöstötyössämme, Heikkinen kiittelee.

Turun kauppakamarin Kaupan ja palvelun -valiokunta jakoi tunnustuksen tänä vuonna toista kertaa. Tunnustus jaettiin edellisen kerran vuonna 2019. Tuolloin tunnustus myönnettiin Kauppakeskus Skanssille erityisesti esimerkillisestä ympäristövastuullisuudesta.

Lisätietoja:
Turun Osuuskauppa, toimitusjohtaja Antti Heikkinen, 010 764 4003

Kuvassa kaupan ja palvelun valiokunnan Katarina Katajainen ja Lauri Inna. Tunnustuksen vastaanotti Turun Osuuskaupan viestintä- ja markkinointijohtaja MInna Karhu.