Alkuvuosi on monelle kasvivoittoisemman ruokavalion aikaan. Vegekampanjat ja Vegaanihaaste tuuppasivat kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä, kertoo S-markettien myyntidata. Vegaanisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivat tammikuussa keskimäärin 15 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Esimerkiksi kasvipohjaiset välipalatuotteet kasvattivat osuuttaan omassa tuoteryhmässään.

Suomen suurimman päivittäistavarakaupan ketjun S-marketin myyntidatan perusteella vegaanisissa tuotteissa nähtiin alkuvuonna selkeää kasvua. Jogurttihyllystä myytävien kasvipohjaisten tuotteiden, kuten soija- ja kauravälipalojen, myyntimäärät kasvoivat yli 30 prosenttia. Välipalatuotteissa vegaanisten vaihtoehtojen osuus koko tuoteryhmässä kasvoi.

Vegaanisten valmisruokien ja kasvijuomien myynti kasvoi yli 10 prosenttia, juustohyllyn vegaanisten vaihtoehtojen myynti noin 20 prosenttia ja kasviproteiinituotteiden noin 40 prosenttia. Kasvivoittoisempi vuoden aloitus näkyi myös muissa tuoteryhmissä. Juuresten, kuivattujen herneiden, papujen ja linssien sekä esimerkiksi vihannessäilykkeiden myynti kasvoi noin 10 prosenttia. Marja- ja hedelmäpakasteissa nousua oli lähes 20 prosenttia.

S-market teki jälleen myös yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa. Tammikuussa järjestettävä kampanja pyrkii arkipäiväistämään vegevaihtoehtoja tarjoamalla muun muassa reseptejä ja vinkkejä. Kasvipohjaisten tuotteiden valitsemista vauhditettiin myös hintakampanjoilla S-marketeissa tammikuussa.

Turun Osuuskaupan S-marketeissa kehitystä on myös näkynyt selvästi.  Yksittäisissä tuotteissa kasvua on ollut havainnoitavissa ja esimerkiksi kaurajuomien ja baristatuotteiden myynti on lisääntynyt merkittävästi. Vegaanisten tuotteiden kappalemyynti on S-marketeissa  kasvanut tammikuussa yli 20 % viime vuoden takaisesta ja myyntieurot kasvaneet yli 25 %. Kokonaisuudessaan vegaanisten tuotteiden nousun osuus muuhun myynnin nousuun on melko suuri.

Hedelmien, vihannesten ja juuresten käyttöön kannustetaan S-ryhmän ruokakaupoissa myös Alle euron hevi -konseptin kautta, jossa satokauden kasvikset maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.

S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia kaikesta myydystä ruoasta on kasvipohjaista. Tavoitteena on auttaa asiakkaita syömään yhä kestävämmin, tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja sekä edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua.

Tiedotteessa esitetty myyntidata perustuu Suomen suurimman päivittäistavarakauppaketju S-marketin myynteihin tammikuussa 2024. Tietoja on verrattu myyntidataan tammikuulta 2023. Myyntidataa on tarkasteltu volyymin eli kilo- ja litramyynnin mukaan, mikä kuvaa kysyntää.

Turun Osuuskaupan uusin ABC-latauspiste on avattu Taivassaloon Salen yhteyteen.

Tänä vuonna on myös avattu latausasemat Paraisille S-marketin yhteyteen ja S-market Naantaliin.

Loppuvuodesta 2022 latauspisteet avattiin Auraan, Prisma Tampereentien, ABC Koulukadun, S-market Vakka-Suomenkadun ja Prisma Loimaan yhteyteen.

ABC-latausasemat löydät myös Prisma Itäharjun, Prisma Länsikeskuksen, Prisma Piispanristin, S-market Auranlaakson , Sale Kustavin, Nauvon ja Original Sokos Hotel Kupittaan yhteydestä.

Tavoitteena on rakentaa vuoteen 2024 mennessä yli 50 TOK:n toimipaikan yhteyteen sähköautojen latauspisteitä. ABC-latausverkosto rakennetaan Prismojen, S-marketien, Salejen ja Sokos Hotellien yhteyteen lähelle arjen asiointia.

S-ryhmän osuuskaupat alkoivat rakentaa ABC-latausverkostoa keväällä 2021, ja vuoden 2021 loppuun mennessä se oli jo noin 50 latausaseman laajuinen. ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla.

100-prosenttisesti uusiutuvaa sähköä

S-ryhmän ja Turun Osuuskaupan tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Olennainen osa tätä tavoitetta on, että kaikki käytettävä sähkö on jo nyt uusiutuvaa, pääosin tuulivoimalla tuotettua sähköä. Näin ollen myös ABC-latauksen käyttäjät ajavat täysin uusiutuvalla sähköllä.

ABC-latauksesta saa myös Bonusta jopa 5 prosenttia, ja se kerryttää normaaliin tapaan S-ryhmästä tehtyjen ostosten kuukausittaista bonusostokertymää.

 

Turun Osuuskaupan ABC -latausasemat:

Prisma Itäharju

Prisma Piispanristi

Prisma Länsikeskus

Prisma Tampereentie

Prisma Loimaa

S-market Auranlaakso

Sale Kustavi 

Sale Nauvo

Sale Taivassalo

S-market Vakka-Suomenkatu

S-market Naantali

Original Sokos Hotel Kupittaa

ABC Koulukatu

ABC lataus Aura

S-market Parainen

 

Katso latausohjeet.

Tällä viikolla vietetään jälleen valtakunnallista hävikkiviikkoa. Hävikkiviikon tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Minimoimme ruokahävikkiä jatkuvalla seurannalla ja suunnitelmallisuudella niin hotelleissa, ravintoloissa kuin marketeissakin. Teemme myös yhteistyötä kumppaniemme kanssa ruokahävikin pienentämiseksi.

Toimipaikoissamme hävikinhallinta on tätä nykyä hyvin hallittua ja suunnitelmallista tehokkaan omavalvontajärjestelmän ansiosta. Tämän vuoksi alle prosentti myymälöidemme ruokajätteestä päätyy kaatopaikoille. Biojäte jalostetaan tarkkaan suunnitellun prosessin tuloksena biokaasuksi. Ylijäämäruoka taas kierrätetään uusiokäyttöön.

Syksyllä 2017 aloitimme markettien ilta-ale käytännön, jossa punalaputetut -30 %:n aletuotteet myydään illalla -60 %:lla. Ilta-ale alkaa kaikissa marketeissamme klo 18. Paistopisteen ilta-ale alkaa S-marketeissa ja Saleissa klo 20 ja Prismoissa klo 21. Myyntidatankin puolesta voidaan todeta, että ilta-alen aikaan aletuotteiden kohdalla tapahtuu selkeä myyntipiikki.

Tänä syksynä kaikissa S-marketeissa on alettu myydä hevihävikkiä edulliseen hintaan. Laatikoihin tai pusseihin kootaan myymälässä esimerkiksi hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia, jotka asiakas voi ostaa edulliseen kilo- tai kappalehintaan. Hinta saattaa vaihdella paikallisesti. Myytävän hevihävikin määrä vaihtelee päivittäin myymäläkohtaisesti. Marketeissamme on myös jo pidempään ollut käytössä Eilisen tähdet -konsepti, jossa syötäväksi hyvin kelpaavat, mutta tiukat laatukriteerit täyttämättömät hedelmät ja vihannekset pussitetaan ja myydään alennettuun hintaan.

S-ryhmän ruokakaupoissa myydään punalaputetuista tuotteista eniten:

Euroissa: pakattuja kala- ja lihatuotteita, kuten lohifileetä, jauhelihaa ja karjalanpaistilihaa

Kappalemääräisesti: leipomotuotteita, kuten riisipiirakoita, croissanteja, lihapasteijoita ja ruispaloja.

ResQ Club

Iso osa ravintoloitamme ja kahviloitamme on mukana ResQ Club -toiminnassa. ResQ Club -sovelluksen kautta voi osallistua mukaan yhteisiin ruokahävikkitalkoisiin. ResQ:n avulla voi kokeilla niin uusia kuin jo entuudestaan tuttuja ravintoloita ja kahviloita tai hankkia raaka-aineita reilulla alennuksella. Ostamalla edullisia ruokia ResQ:sta säästää sekä rahaa että kokkaamiseen kuluvaa aikaa. Ja samalla vähentää myös ruokahävikkiä! Palvelussa on myytävänä sekä aterioita, välipaloja että isoja ruokakasseja useimmiten 50 % alennuksella.

Koko ResQ-historiamme aikana ravintolamme ovat vähentäneet huikeat 70 794 annosta hävikkiä.
Tänä vuonna toimipaikoistamme on pelastettu yhteensä jo 14 044 annosta.

TOK:n ResQ Clubissa mukana olevat ravintolat ja kahvilat:

 

ResQ-asiakkaat pelastivat toimipaikoistamme lähes 21 000 annosta ruokaa vuonna 2022. Määrä vastaa arviolta reilun 52 000 kg verran säästettyjä hiilidioksidipäästöjä.

Lisäksi ravintoloilla on omia yksittäisiä käytäntöjä, joilla hillitä hävikkiä. Esimerkiksi Radisson Blu Marina Palace Hotellin aamiaiselta jääneestä kaurapuurosta on leivottu leipää, mitä on tarjottu mm. Grill it! -ravintolan lounaalla. Maitoakaan ei hotellissa heitetä viemäristä alas, jos siitä voi tehdä pannukakkua aamiaisvieraiden iloksi.

Operaatio Ruokakassi

Turkulainen Operaatio Ruokakassi ry jakaa ruokaa vähävaraisille. Yksi toiminnan mahdollistajista on Turun Osuuskauppa, joka lahjoittaa marketeistaan ruokaa vuositasolla noin 490 tonnia. Ruokaa noudetaan lähes kaikista Turun Osuuskaupan kaupoista kuutena päivänä viikossa. Operaatio Ruokakassi jakaa kaupasta ylijääviä käyttökelpoisia elintarvikkeita edelleen niitä tarvitseville.

 

Tiesitkö?

Toteutamme yhdessä Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n kanssa suositun Tuu mukaan! -kampanjan myös tänä syksynä. Ennätykselliset 58 varsinaissuomalaista urheiluseuraa lähti mukaan kampanjaan, jonka tavoitteena on kannustaa lapsia ja nuoria liikunnan pariin ja sitä kautta ennaltaehkäistä syrjäytymistä. Tuoreimmat tutkimustulokset puhuvat karua kieltä siitä, että useat suomalaiset lapset ja nuoret liikkuvat jopa omaan terveyteensä nähden liian vähän. Lasten ja nuorten liikuntakäyttäyminen Suomessa (LIITU) -tutkimus 2022 kertoo muun muassa, että liikemittarilla mitattuna liikkumissuosituksen saavutti vuonna 2022 kolmasosa lapsista ja nuorista.

– Tuu mukaan! -kampanjan avulla tuodaan näkyväksi liikunta- ja urheiluseuroissa tarjolla olevia mahdollisuuksia harrastaa erilaisia liikuntamuotoja ja sitä kautta lisätä liikettä sekä hyvinvointia. Vaikka liikkua voi monin eri tavoin myös omatoimisesti, seurat ovat edelleen tärkeässä roolissa lasten ja nuorten monipuolisessa liikuttamisessa. Harrastuksen merkitys lapselle, esimerkiksi mielekkään tekemisen tuoman ilon sekä uusien kavereiden saamisen kautta, on todella merkittävää, kertoo kehittämispäällikkö Marko Mäenpää LiikUsta.

– On laajasti ymmärretty ja tutkittu tosiasia, että lapsen ja nuoren terveen kasvun ja kehityksen edellytyksenä on riittävä liikunnan määrä. Harrastamisen hyödyt ovat kuitenkin vielä syvemmällä. Harrastaminen vahvistaa hyvin monitasoisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja ehkäisee tehokkaasti syrjäytymistä, Mäenpää jatkaa.

Varsinaissuomalaiset urheiluseurat tarjoavat kukin syksyllä kaksi ilmaista tutustumiskertaa seuran harrastustoimintaan. Mukana on ennätykselliset 58 urheiluseuraa ympäri Varsinais-Suomea.

– Olemme kysyneet asiakasomistajiltamme, millaisia yhteistyökohteita he arvostavat ja millaisessa toiminnassa osuuskaupan tulisi olla mukana. Kärkikolmikkoon nousi lasten ja nuorten hyvinvointi ja syrjäytymisen ehkäisy. Tuu mukaan! -kampanja on meille yksi tapa luoda ja tukea lasten ja nuorten hyvinvointia ja ehkäistä osaltaan myös syrjäytymistä, kertoo asiakkuuspäällikkö Jaana Evesti Turun Osuuskaupasta.

Tuu mukaan! -kampanjan nettisivut löytyvät osoitteesta liiku.fi/tuumukaan. Sivulta löytyvät mukana olevien urheiluseurojen tiedot ja ohjeet mukaan ilmoittautumiseen. Myös urheiluseurojen omia kanavia kannattaa seurata ja lähteä rohkeasti harrastusten pariin.

LiikU ja Turun Osuuskauppa ovat tehneet yhteistyötä lasten ja nuorten liikunnan parissa jo lähes 30 vuoden ajan. Tuu mukaan! -kampanja järjestetään nyt kolmatta kertaa.

Turun Osuuskaupan monissa pullonpalautusautomaateissa voi SPR:n keräysluvan avulla lahjoittaa panttirahat Punaisen Ristin paikalliseen työhön Varsinais-Suomessa. Varat suunnataan lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Rahoilla keskitytään mm.  nuorten ystävätoiminnan kehittämiseen, sekä matalan kynnyksen pop up -tapahtumiin, kuten esimerkiksi Clothing Swap -vaatevaihto, jossa osallistujat voivat tuoda itselleen tarpeettomia hyväkuntoisia vaatteita ja vaihtaa ne muiden tuomiin vaatteisiin. Myös Turun ylioppilaskylässä järjestettävä Olkkari-Lounge toiminta mahdollistuu tällä rahoituksella. Kaikille nuorille aikuisille avoin OlkkariLounge tarjoaa tilaisuuden uusien kavereiden löytämiseen, sekä mahdollisuuden tehdä ja ehkä jopa oppia uusia asioita yhdessä. Loungen kautta on myös mahdollisuus tutustua ja osallistua matalalla kynnyksellä Punaisen Ristin vapaaehtoistoimintaan.

Alkuvuosi 2023 on ollut hyvin aktiivinen ja nuoret ovat päässeet mm. järjestämään ystävänpäivä- tapahtumaa, hiihtämään, avantouinnille sekä konserttiin. Nuoret järjestävät viikkotoiminnan lisäksi myös itse lautapeli-iltoja uusien ystävien ympäröimänä ja tämä on ollut kaikille mieluinen ajanviete. Kevään edetessä nuoret ovat toivoneet arjen ensiapua, yhteisöllisiä ruokailuja sekä retkiä. Tulevana kesänä järjestetään viime vuoden tapaan Kesäklubi, jossa tarjotaan nuorille ilmaista tekemistä. Ohjelmassa on ainakin puistojoogaa ja vesibussiretki Ruissalon kasvitieteelliseen puutarhaan.  Nämä kaikki saadaan toteutettua yhdessä Punaisen Ristin paikallisosastojen vapaaehtoisten, koordinaatioryhmän sekä rahallisen tuen ansiosta.

Kierrätysaste Turun Osuuskaupassa on tällä hetkellä n. 80 % ja jätteiden uusiokäyttöaste on noin 100 %. Näiden ero selittyy sillä, että polttokelpoinen jäte on jätteen loppukäyttöä energian tuotannossa, ei kierrättämistä.   

Kierrätystapoja on monia. Toimipaikoilta syntyvä biojäte jalostetaan tarkkaan suunnitellun prosessin tuloksena biokaasuksi Gasumin laitoksella. Ylijäämäruoka kierrätetään uusiokäyttöön. Pääosa leivästä erotellaan muusta biojätteestä. Siitä tehdään bioetanolia yhteistyössä ST1:n kanssa. Energiajätteestä osa menee esimerkiksi lisäaineeksi sementin joukkoon. Osa rakennusjätteestäkin menee kiertoon. 

”Olemme ylpeitä siitä, että TOK:n jätteiden kierrätysaste on osuuskauppojen korkeimpia ja kierrätysaste tulee edelleen nousemaan. Tämänhetkinen tavoite on, että se nousisi viidellä prosentilla. Olemme tällä hetkellä tässä asiassa jo vuoden 2030 tavoitteessa, mikä oli päästä yli 80 %”, sanoo ylläpitopäällikkö Petri Salmi. 

Kierrätys on helppoa sekä henkilökunnalle että asiakkaille 

Toimipaikoilla on suuri vastuu ympäristöön liittyen, tämän vuoksi onkin erityisen tärkeää, että asiat tehdään sovitulla tavalla heti alusta lähtien ja kierrätys on tärkeä vaihe uuden työntekijän perehdytystä. 

Toimipaikkojen jäteastioissa ja puristimissa on selkeät ohjeet, mitä mihinkin astiaan saa laittaa ja mitä ei. Esimerkiksi pahvi, energiajäte, kirkas muovi ja biojäte lajitellaan kaikki omiin astioihinsa. 

Kierrättämisestä on haluttu tehdä entistä vaivattomampaa myös asiakkaille. Useiden toimipaikkojemme luona sijaitsevat Rinki-ekopisteet ovat siihen oiva apu. Rinki-ekopisteitä on Turun Osuuskaupan toimipaikkojen läheisyydessä Halisilla, Raisiossa, Naantalissa, Majakkarannassa, Paraisilla, Länsikeskuksessa, Tampereentiellä, Itäharjulla ja Liedossa. Niissä pystyy kierrättämään kartonki-, lasi-, muovi- ja metallipakkauksia ja keräyspaperia. 

Me Turun Osuuskaupassa osana S-ryhmää, kannamme oman vastuumme valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. Kaupparyhmä on jo laskenut lähes kahdentuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella sekä varautunut vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana säätämällä toimipaikkojensa ilmanvaihtoa ja valaistusta.

Lisäksi S-ryhmä on liittynyt mukaan kantaverkkoyhtiö Fingridin Sähköjärjestelmän tuki -menettelyyn, jolla pyritään ehkäisemään sähköpulaa. Sähköpulan uhatessa S-ryhmä saa Fingridiltä ennakkovaroituksen ja sitoutuu joustamaan lisätoimin, kuten ottamaan kiinteistökohtaisia varavoimakoneita tilapäiseen käyttöön sekä käyttämään suuritehoisia laitteita porrastaen. Tällaisia ovat esimerkiksi ravintoloiden ja myymälöiden grillit ja uunit.

 

Omaa kulutusta lasketaan, kun Suomessa tarvitaan sähköä

S-ryhmä on laskenut lähes kahdessatuhannessa toimipaikassaan eri puolilla Suomea sisäilman lämpötilaa pysyvästi yhdellä asteella, mikä vastaa reilun 800 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta. Myös meidän toimipaikkamme osallistuvat luonnollisesti kampanjaan.

Sähkönkäytön tehohuiput osuvat tyypillisesti aamukahdeksaan ja iltaviiteen. Tehohuippujen aikana sitoudumme pienentämään ilmanvaihdon ilmamäärät minimiin ja säätämään valaistusta pienemmäksi. Energiansäästötoimenpiteet toteutetaan kiinteistöissä, joissa ne ovat teknisesti mahdollisia, järjestelmät ovat S-ryhmän hallinnassa ja toimilla ei ole merkittävää vaikutusta työskentelyyn tai asiointiin.

 

Energiatehokasta toimintaa marketeissa

Valaistuksessa olemme siirtyneet toimipaikkojen uudistusten myötä energiaa säästäviin LED-valaisimiin ja moneen toimipaikkaamme on asennettu lauhdelämpöpumppu, jolla tehostetaan kaupan kylmäjärjestelmän tuottamaa lauhdelämpöä.

Pienillä teoilla on iso vaikutus ja jokainen kilowatti merkitsee. Esimerkiksi kaikki Sale-myymälämme ovat sitoutuneet sähkönkulutuksen vähentämiseen mm. seuraavilla toimenpiteillä:

Myymälöiden omavalvonnalla seuraamme kylmälaitteiden toimivuutta, optimaalista säilytyslämpötilaa ja tuoteturvallisuutta. Näillä keinoilla kontrolloidaan myös energiankulutusta. Suuressa osassa myymälöitämme on ovelliset kylmäkalusteet. Myymälöiden uudistamisten myötä niiden määrä lisääntyy entisestään.

 

Hotellit mukana säästötoimenpiteissä

Pienin muutoksin saadaan paljon aikaiseksi, miellyttävä hotellikokemus säilyttäen. Näillä toimenpiteillä Sokos Hotelleissamme säästetään energiaa ja lasketaan majoitus- ja ravitsemiskaupan päästöjä:

Myös Radisson Blu Marina Palacessa on rajoitettu asiakassaunojen käyttöaikoja. Asiakassaunojen aukioloaikojen supistaminen vähentää energiankulutusta seuraavasti: Mikäli kaikissa neljässä hotellissamme olisi 7 päivänä viikossa 2 saunaa päällä aamuisin kolmen tunnin ajan, olisi energiansäästö vuodessa noin 78 624 kWh. Tämä vastaa reilun neljän sähkölämmitteisen omakotitalon (joissa asuu nelihenkinen perhe) keskimääräistä vuosikulutusta. (Laskettu olettamalla, että kaikissa saunoissa olisi 9kW:n kiuas.)

Investointeja uusiutuvaan energiaan

S-ryhmä on tehnyt jo vuosien ajan merkittäviä investointeja energiankulutuksen tehostamisen lisäksi omaan uusiutuvaan energiaan. Omalla tuuli- ja aurinkovoimalla tuotettu sähkö kattaakin jo lähes kaiken kaupparyhmän sähkön kulutuksesta.

Aurinkoenergiaa on hyödynnetty pienimuotoisesti aurinkokeräimillä lämpimän käyttöveden esilämmitykseen esim. Koulukadun ABC:llä ja Loimaan Prismassa. Piispanristin Prisman katolla on aurinkovoimala, joka koostuu 860 aurinkopaneelista. Kesäaikaan voimalan sähköntuotannolla pystytään kattamaan suurin osa Prisman sähkönkäytöstä.

Energiansäästötalkoisiin tarvitaan nyt myös nopeita ja vaikutukseltaan riittävän merkittäviä uusia keinoja nimenomaan kulutuspiikkeihin vastaamiseksi.

Minimoimme ruokahävikkiä jatkuvalla seurannalla ja suunnitelmallisuudella niin hotelleissa, ravintoloissa kuin marketeissakin. Teemme myös yhteistyötä kumppaniemme kanssa ruokahävikin pienentämiseksi.

Toimipaikoissamme hävikinhallinta on tätä nykyä hyvin hallittua ja suunnitelmallista tehokkaan omavalvontajärjestelmän ansiosta. Tämän vuoksi alle prosentti myymälöidemme ruokajätteestä päätyy kaatopaikoille. Biojäte jalostetaan tarkkaan suunnitellun prosessin tuloksena biokaasuksi. Ylijäämäruoka taas kierrätetään uusiokäyttöön.

Syksyllä 2017 aloitimme markettien ilta-ale käytännön, jossa punalaputetut -30 %:n aletuotteet myydään illalla -60 %:lla. Ilta-ale alkaa kaikissa marketeissamme klo 18 ja paistopisteen ilta-ale klo 21. Marketeissamme on myös käytössä Eilisen tähdet -konsepti, jossa syötäväksi hyvin kelpaavat, mutta tiukat laatukriteerit täyttämättömät hedelmät ja vihannekset pussitetaan ja myydään alennettuun hintaan. Myyntidatankin puolesta voidaan todeta, että ilta-alen aikaan aletuotteiden kohdalla tapahtuu selkeä myyntipiikki.

S-ryhmän ruokakaupoissa myydään punalaputetuista tuotteista eniten:

 

ResQ Club

Osa ravintoloitamme ja kahviloitamme on mukana ResQ Club -toiminnassa, jonka sovelluksen kautta voi osallistua mukaan yhteisiin ruokahävikkitalkoisiin. ResQ:n avulla voi kokeilla niin uusia kuin jo entuudestaan tuttuja ravintoloita ja kahviloita tai hankkia raaka-aineita reilulla alennuksella. Ostamalla edullisia ruokia ResQ:sta säästää sekä rahaa että kokkaamiseen kuluvaa aikaa. Ja samalla vähentää myös ruokahävikkiä! Palvelussa on myytävänä sekä aterioita, välipaloja että isoja ruokakasseja useimmiten 50 % alennuksella.

 

TOK:n ResQ Clubissa mukana olevat ravintolat ja kahvilat:

ResQ-asiakkaat pelastivat toimipaikoistamme yli 20 000 annosta ruokaa vuonna 2021. Määrä vastaa arviolta reilun 51 000 kg verran säästettyjä hiilidioksidipäästöjä.

Tänä vuonna (1.1.-31.8.2022) olemme pelastaneet jo 14 114 annosta roskikselta. Luonnonvarakeskuksen LUKE:n arvion mukaan yhden ruoka-annoksen valmistamiseen menee n. 2.5kg CO2-päästöjä, joten tähän lukuun pohjautuen olemme tämän vuoden aikana säästäneet jo 35 285 kg CO2-päästöjä.

Lisäksi ravintoloilla on omia yksittäisiä käytäntöjä, joilla hillitä hävikkiä. Esimerkiksi Radisson Blu Marina Palace Hotellin aamiaiselta jääneestä kaurapuurosta on leivottu leipää, mitä on tarjottu mm. Grill it! -ravintolan lounaalla. Maitoakaan ei hotellissa heitetä viemäristä alas, jos siitä voi tehdä pannukakkua aamiaisvieraiden iloksi.

 

Operaatio Ruokakassi

Turkulainen Operaatio Ruokakassi ry jakoi viime vuonna noin 2,1 miljoonaa kiloa ruokaa vähävaraisille, se on yhtä kuin yli 240 000 kassia. Yksi toiminnan mahdollistajista on Turun Osuuskauppa, joka lahjoittaa marketeistaan ruokaa vuositasolla noin 490 tonnia. Ruokaa noudetaan lähes kaikista Turun Osuuskaupan kaupoista kuutena päivänä viikossa. Operaatio Ruokakassi jakaa kaupasta ylijääviä käyttökelpoisia elintarvikkeita edelleen niitä tarvitseville.

 

Tiesitkö?

Visit Fin­land on lan­see­ran­nut Sus­tai­nable Tra­vel Fin­land -oh­jel­man edis­tä­mään kes­tä­vää mat­kai­lua Suo­mes­sa. Mer­kin saa­neet yri­tyk­set ovat huo­mioi­neet toi­min­nas­saan niin eko­lo­gi­sen, so­si­aa­li­sen, kult­tuu­ri­sen kuin ta­lou­del­li­sen­kin kes­tä­vyy­den. Original Sokos Hotel Wiklund on sitoutunut edistämään kestävää matkailua ja hyväksynyt Visit Finlandin valtakunnalliset kestävän matkailun periaatteet. Merkki löytyy nyt jokaiselta S-ryhmän hotellilta Turussa.

– Kestävä matkailu on tärkeä osa liiketoimintaamme. Vastuullisuus on osa toimintatapaamme, se näkyy esimerkiksi kierrätyksen aktivoimisena. Meillä on asiakkaille oma kierrätyspiste. Aamiaisella valmistamme itse munkit, kauden hillon ja sinapin. Teemme myös yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa esim. VIP-tuotteissa käytämme joy4Foodin käsintehtyjä suklaita ja Naantalin Mallasseppien Löyly -olut on saanut uuden Wihta-etiketin saunamme mukaan. Järjestämme myös pikkujoulut Sydänlapsille, joka on hotellimme hyväntekeväisyyskohde, sanoo ho­tel­lipäällikkö Tarja Toivonen.

Kestävän matkailun kehittämisessä henkilökunnan osaaminen on avainroolissa. Vastuullisuus on toimintatapa lähtien arjen pienistä konkreettisista teoista sekä valinnoista aina suurempiin linjoihin ja päätöksiin asti.

-STF on toiminnallemme luonnollinen jatke, koska olemme olleet hotellin avauksesta asti mukana myös Green Key-toiminnassa. Hotellimme sähkö on tuotettu 100 % uusituvilla energialähteillä ja olemme sitoutuneet vähentämään ruokahävikkiä esim. ResQ Club -palvelun avulla, jatkaa Tarja Toivonen.

Sokos Hotelleissa on nyt mahdollista hyvittää yöpymisensä ja aamiaisensa hiilijalanjälki. Hotelliketju on Suomessa alallaan ensimmäinen, joka tarjoaa yksityisasiakkaille kompensaatiomahdollisuuden.

Original Sokos Hotel Wiklundille on ai­em­min myön­net­ty myös kes­tä­vän mat­kai­lun Green Key-merk­ki.

 

Tääl­tä voit lukea lisää Visit Fin­lan­din STF –oh­jel­mas­ta.

Radisson Blu Marina Palace Hotellille on myönnetty Sustainable Travel Finland -merkin käytön jatko-oikeus. Hotelli sai ensimmäisenä Radisson Blu-ketjun hotellina Suomessa STF –merkin vuonna 2020. Hotelli täyttää merkille asetetut kriteerit, ja sen käyttöoikeus on osoitus arvokkaasta ja pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun eteen.

Marinassa kestävän matkailun eteen tehtävä työ on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä.

-Jokainen marinalainen tekee parhaansa, jotta vastuullinen toiminta toteutuu. Esimerkiksi minimoimme hävikkiä kaikin tavoin ja lajittelemme jätteet oikein. Teemme yhteistyötä SOS-lapsikylän kanssa ja keräämme aamiaisella leivät, jotka jäävät yli, kuivatamme ne ja lahjoitamme hevosille ja lampaille. Hotellimme veden virtaamaa on rajoitettu ja sammutamme valot tiloista, joissa emme ole ja virrat laitteista, joita emme käytä. Useamman yön viipyvä asiakas voi myös pyytää, ettei huonetta siivota joka päivä. Meiltä löytyy tallista sähköautopaikkoja ja lainaamme asiakkaillemme pyöriä, luettelee hotellipäällikkö Ulla Lähtevänoja RDB Marinan toimia kestävän matkailun eteen.

Visit Finland on lanseerannut Sustainable Travel Finland -ohjelman edistämään kestävää matkailua Suomessa. Merkin saaneet yritykset ovat huomioineet toiminnassaan niin ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen kuin taloudellisenkin kestävyyden.

STF-merkin lisäksi Radisson Blu Marina Palace Hotellilla on Welcome Cyclist (Tervetuloa pyöräilijä) -tunnus. Tervetuloa pyöräilijä -tunnuksen saa käyttöönsä yritys, joka on sitoutunut tarjoamaan kriteerien mukaiset pyöräily-ystävälliset palvelut.

 

Lue lisää STF-merkistä.

Lue lisää Welcome Cyclist -tunnuksesta.