Kauppakeskus Myllyn ravintoloissa tapahtuu isoja toukokuussa. Nykyisen Rapidon tilalle Myllytorin 2. kerrokseen avataan ensimmäinen uuden konseptin mukainen Amarillo. Samassa yhteydessä myös 1. kerroksen Coffee House uudistetaan uuden konseptin mukaiseksi. Uudistustyöt alkavat heti vapun jälkeen ja valmista tulee toukokuun loppupuolella.

– Viime vuosina ravintoloiden rooli ihmisten elämässä on tullut merkityksellisemmäksi, ja ruokailun ohella niihin tullaan nauttimaan erityisesti iloisesta yhdessäolosta. Samalla odotukset ravintoloiden tarjoamalle ja tunnelmalle ovat kasvaneet. Ravintolan tehtävänä on hyvän ruoan lisäksi tarjota viihdykettä ja arjen piristystä. Aika ajoin konsepteja on hyvä tarkastella ja reagoida toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin. Nyt Amarillo tekee odotetun paluun Turun Osuuskaupan ravintoloiden joukkoon ja olemme iloisia saadessamme avata sekä uuden Amarillon että uudistetun Coffee Housen Kauppakeskus Myllyyn. Uskomme, että nämä tuovat mukavaa lisämaustetta kauppakeskuksen asiakkaille, kertoo Turun Osuuskaupan Kauppakeskus Myllyssä toimivista ravintoloista vastaava ryhmäpäällikkö Katja Honkanen.

– Legendaarinen Amarillo ja uudistuva Coffee House sopivat molemmat erinomaisesti maailman ihmeellisimmän raisiolaisen kauppakeskuksen ravintolatarjontaa vahvistamaan. Olen Kauppakeskus Myllyn asiakkaiden puolesta tyytyväinen uudistuksiin ja varma siitä, että asiakkaamme ottavat konseptit omikseen, toteaa Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula.

Amarillo tarjoaa rillottelua

Amarillo erottautuu ravintolamarkkinassa monipuolisena viihtymisen paikkana. Ketjun miljöötä on uudistettu viimeisten vuosien aikana, ja Kauppakeskus Myllyn uusi Amarillo tuokin kauppakeskukseen uudenlaisen paikan niille, jotka etsivät meksikolaisia makuja.

Amarillon snacks-menu on suunniteltu siten, että suurempikin seurue voi koota monipuolisista vaihtoehdoista kattauksen yhdessä jaettavaksi. Meksikolaista vivahdetta etsiville on tarjolla burrito- ja nachos-annoksia. Moni valitsee Amarillon burgereiden vuoksi, ja klassikoksi noussut Amarillo Big Burger onkin ketjun myydyimpiä annoksia. Ruokalistalla on myös huomioitu eri ruokavaliot ja esimerkiksi kaikki burgerit ovat saatavissa gluteenittomina.

Amarillon baarit ovat tunnettuja cocktaileistaan. Signature Cocktaileista voi nauttia myös alkoholittomina Mocktaileina. Olutvalikoimasta on helppo poimia oma suosikki, ja alkoholittomiakin vaihtoehtoja löytyy.

Amarillossa tilaukset hoituvat perinteisen kassalta tilaamisen lisäksi helposti ja nopeasti myös digitaalisesti. QR-koodin skannaamalla asiakas saa näkyviin ruokalistan kaikki annokset kuvineen ja koko tilaus hoituu kätevästi digissä jonottamatta.

Kauppakeskus Myllyn Amarillo on ketjun 24. ravintola. Amarillo on S-ryhmän ravintolaketjuista toimipaikkojen määrällä mitattuna toiseksi suurin.

 

Coffee House – tauko kaiken keskellä

Coffee House -ketjun ensimmäinen uudistettu kahvila avautuu Kauppakeskus Myllyyn toukokuussa. Kahvilaketjun uudistuksen perustana on toiminut asiakkaan asioinnin tarpeet ja niitä tukevat asiakaspalvelu, tuotteistus ja miljöö. Coffee House tarjoaa näistä muodostetun ratkaisun niin nopean take away -kahvin ostajalle kuin hitaammalle iltapäivän nautiskelulle.

Tuotteissa on huomioitu vuorokauden ajat sekä kaikilla aisteilla nauttiminen. Tuoreet leivonnaiset viimeistellään näyttäviksi herkkupaloiksi. Aamupäivän esillepanossa korostuvat suolaiset ja iltapäivällä makeammat annokset. Lounasaikaan tarjolla on Italiasta inspiraatiota ammentava raikas ja runsas pizzatyylinen leipä, josta leikataan paikan päällä annospaloja. Perinteisen kahvin lisäksi erilaisten kylmien juomien suosio on rajussa kasvussa, ja uudessa Coffee Housessa trendi näkyy kylmien juomien runsaalla valikoimalla. Erilaisten kylmien kahvien lisäksi tarjolla on myös Coffee Housen omalla reseptillä tehtyjä hedelmäisiä jääteevaihtoehtoja.

– Uudistunut Coffee House tarjoaa Myllyn asiakkaille edelleen asiakaspalvelustaan ja laadustaan tunnetun kahvilaelämyksen, mutta tuo myös kiehtovan uudenlaisen kahvilakohteen kokonaan uusille asiakkaille, Katja Honkanen sanoo.

Coffee House -ketju on tarjonnut viihtymisen ja viipymisen hetkiä vuodesta 1997. Kahviloita on tällä hetkellä yhteensä 16 ympäri Suomen.

 

Lisätietoja: Turun Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Katja Honkanen, puh. 010 764 4219

Hävikkitalkoot jatkuvat S-ryhmässä, ja vuonna 2023 myyntiin suhteutettu ruokahävikin määrä väheni ryhmän ruokakaupoissa 29 prosenttia vuoden 2014 vertailutasosta. S-ryhmän vastuullisuusohjelmaan kirjattua ruokahävikin puolittamistavoitetta kohti edetään kehittämällä sekä ennustepohjaista tilaamista että uusia tapoja hyödyntää hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Meidän Turun Osuuskaupan  ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale) vuoden 2023 myyntiin suhteutettu ruokahävikin määrä on jo lähes puolittunut verrattuna vuoteen 2014.

Hävikin vähentäminen on päivittäistä työtä, joka tapahtuu suuressa määrin asiakkailta näkymättömissä ja merkittävä osa työstä tehdäänkin jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Ennustepohjainen tilaaminen, data ja mittaaminen tähtäävät siihen, että kaupoissa olisi aina oikea määrä tuotteita asiakkaille tarjolla.

Myös yleisen taloustilanteen tiukentuminen näkyy punalaputettujen tuotteiden kysynnässä. Syksyllä 2017 aloitimme markettien ilta-ale käytännön, jossa punalaputetut -30 %:n aletuotteet myydään illalla -60 %:lla. Ilta-ale alkaa kaikissa marketeissamme klo 18. Paistopisteen ilta-ale alkaa S-marketeissa ja Saleissa klo 20 ja Prismoissa klo 21. Myyntidatankin puolesta voidaan todeta, että ilta-alen aikaan aletuotteiden kohdalla tapahtuu selkeä myyntipiikki.

Viime syksynä kaikissa S-marketeissa alettiin myydä hevihävikkiä edulliseen hintaan. Laatikoihin tai pusseihin kootaan myymälässä esimerkiksi hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia, jotka asiakas voi ostaa edulliseen kilo- tai kappalehintaan. Hinta saattaa vaihdella paikallisesti. Myytävän hevihävikin määrä vaihtelee päivittäin myymäläkohtaisesti. Marketeissamme on myös jo pidempään ollut käytössä Eilisen tähdet -konsepti, jossa syötäväksi hyvin kelpaavat, mutta tiukat laatukriteerit täyttämättömät hedelmät ja vihannekset pussitetaan ja myydään alennettuun hintaan.

S-ryhmän ruokakaupoissa euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään pakattuja kala-, kana- ja lihatuotteita, kuten broilerinfileetä, jauhelihaa ja karjalanpaistilihaa. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia punalapputuotteita ovat leipomotuotteet ja tuoreet valmisruoat, kuten riisipiirakat, croissantit, valmissalaatit, lihapasteijat ja ruispalat.

Viime vuosi oli Sokos Hotelleille onnistunut. Asiakastyytyväisyys nousi huippulukemiin ja henkilöstötyytyväisyys oli erinomaisella tasolla. Vuoden 2023 onnistuneimpia sokoshotellilaisia huomioitiin huhtikuussa Kuopiossa Original Sokos Hotel Puijonsarvessa. 

Onnistunut asiakaskokemus on avainasemassa, kun majoitustoimialalla rakennetaan pitkän ajan kilpailukykyä.  Erinomainen asiakastyytyväisyys luo asiakasuskollisuutta sekä suositteluhalukkuutta. Tätä mitataan NPS:llä, joka tarkoittaa sitä, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelisivat yritystä ystävilleen tai kollegoilleen. Solo Sokos Hotel Turun Seurahuoneen NPS vuonna 2023 oli 83 ja hotelli palkittiinkin koko Sokos Hotels –ketjun parhaasta NPS tuloksesta. 

-Tämä palkinto tuntuu erityisen hyvältä, koska tunnustus on tullut asiakkailtamme. Kiitos kuuluu koko ihanalle tiimillemme, joka on aina valmis palvelemaan ja onnellistamaan asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakastyytyväisyys näkyy siinäkin, että olemme ykkösiä Turun hotelleista myös matkustajien arvioita julkaisevassa Tripadvisorissa, hehkuttaa hotelliryhmänjohtaja Tarja Jalonen Turun Osuuskaupasta. 

Turkuun myös vuoden vastuullisuusteko ja vuoden Revenue Manager -tunnustus 

S-ryhmän Matkailukaupan päivillä palkittiin Sokos Hotellien loistavien työntekijöiden parhaimmistoa. Myös vastuullisuuden eteen tehdyn työn merkitys majoitustoimialalla kasvaa koko ajan, ja tänä vuonna palkittiinkin ensimmäistä kertaa Vuoden vastuullisuusteko Sokos Hotelleissa. Palkinto luovutettiin Original Sokos Hotel Kupittaalle. 

-Kupittaa palkittiin joulun aikaan tehdystä vastuullisuusteosta, jonka tarkoitus oli jakaa iloa ja hyvää mieltä hetkiin ja tilanteisiin, joissa niitä voi olla välillä vaikeampi löytää. Päällikkömme veivät herkkukoreja Turun Yliopistollisen keskussairaalan lasten- ja nuorten poliklinikan henkilökunnalle sekä Squishmallow-pehmoleluja pienten lasten vuodeosaston infektiopotilaille. Halusimme tuoda joulutunnelmaa myös TYKSin lasten- ja nuorten poliklinikalla kävijöille ja veimme Majakkasairaalan aulaan kolme suurta piparkakkutaloa, jotka olimme hotellimme osastojen välisessä leikkimielisessä piparkakkukilpailussa leiponeet, ja jotka olivat muutaman päivän ajan ennen sairaalaan menoa ihastuttaneet ja ilostuttaneet ohikulkijoita myös hotellimme aulassa, kertoo hotellinjohtaja Sanna Paloniemi Original Sokos Hotel Kupittaalta. 

Turun Osuuskaupasta palkittiin myös Revenue Manager Stefan Storing Vuoden Revenue Managerina. Revenue Managerin tehtävänä on johtaa hotellin huonekapasiteettia ja -tuottoja. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa kysynnän ennustamista sesongeittain ja huonehinnoittelun suunnittelua ennusteiden pohjalta. 

Olen otettu ja onnellinen tästä kunnianosoituksesta. Tämä on hieno tunnustus pitkäjänteisestä työstä. Kiittäminen hyvästä työstä on kultaa, Stefan kiittää. 

 

Kehittyvä 50-vuotias 

Sokos Hotels – Suomen luotetuin, vastuullisin ja arvostetuin hotellibrändi – täyttää tänä vuonna puoli vuosisataa. Tämän pitkän ja yhä vahvasti jatkuvan matkan ovat mahdollistaneet ketjun hotellien vieraat ja henkilökunta. Vahva uudistustahti Sokos Hotels -ketjussa jatkuu tänäkin vuonna ja vieraille rakennetaan uusia, elämyksellisiä palvelukokonaisuuksia. Huhtikuussa Vaasassa vietettiin Original Sokos Hotel Royalin avajaisia. Break Sokos Hotel Bomballe Nurmekseen avataan uusi upea laajennus puolestaan kesäkuussa. Heti syksyn alussa avautuu uniikki Sokos Sokos Hotel Pier 4 -hotelli Helsingin Katajanokalle. 

 

Sokos Hotellien huippuja 2023 

Meillä Turun Osuuskaupassa työskentelee reilut 2 600 henkilöä eri toimialoilla. Heidän päivänsä täyttyvät lukuisista erilaisista asiakaskohtaamisista ja työtehtävistä. Huolehdimme työntekijöidemme hyvinvoinnista mm. tarjoamalla heille monipuoliset työterveyspalvelut, laajat henkilöstöedut, vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen sekä ePassi-etuuden.  

Työntekijöidemme hyvinvoinnin ja jaksamisen lisäksi huolehdimme myös toimialueestamme. Kannamme huolta ihmisten hyvinvoinnista tarjoamalla kumppaneidemme kautta tukea yksinäisyyden ehkäisyyn sekä vähävaraisten auttamiseen. 

Olemme useana vuonna joulukorttien lähettämisen sijaan muistaneet paikallisia toimijoita. Viime jouluna lahjoitimme varoja Tukenasi ry:n ja Operaatio Ruokakassin toimintaan. 

Lahjoituksellamme tuemme Tukenasi ry:n yksinäisyyttä ehkäisevää tukityötä. Työntekijöiden ja vapaaehtoisten tiiviiseen yhteistyöhön perustuvan tukityön keskiössä ovat ensisijaisesti tukea tarvitsevat nuoret ja ikääntyvät. Kokonaisuuteen kuuluu olennaisena osana vapaaehtoistyöntekijät, jotka haluavat antaa oman panoksensa toisten auttamiseksi. 

Operaatio Ruokakassin kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo useamman vuoden ajan. Kaupoistamme jaetaan elintarvikkeita Operaatio Ruokakassille satoja kiloja päivässä. Lisäksi olemme lahjoittaneet toiminnalle joka vuosi suuremman avustuksen. Tällä mahdollistetaan tuhansien ruokakassien toimittaminen vähävaraisille. 

-Yhteistyö kanssanne on toiminnallemme monin tavoin erityisen tärkeää sekä elintarvikkeiden että taloudellisen avun osalta. Haluan kiittää siitä, että autatte meitä auttamaan, sanoo Operaatio Ruokakassin toiminnanjohtaja Julia Lastunen. 

Turun Osuuskaupan monissa pullonpalautusautomaateissa voi SPR:n keräysluvan avulla lahjoittaa panttirahat Punaisen Ristin paikalliseen työhön Varsinais-Suomessa. Varat suunnataan lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Varoilla keskitytään mm. nuorten kohtaamispaikkatoimintaan sekä matalan kynnyksen pop up -tapahtumiin 

Olemme luoneet oman lasten ja nuorten urheilutoiminnan tukemiseen tarkoitetun Kannustajat -järjestelmän. Kaikki Turun Osuuskaupan asiakasomistajatalouksien pääjäsenet voivat lähteä kannustamaan omaa suosikkiseuraansa. Kannustajaksi ilmoittaudutaan aina vuodeksi kerrallaan, eli pääjäsenet voivat vaihtaa kannustettavaa seuraa vuosittain. Seura, jonka kannustajana on vuoden lopussa, saa asiakasomistajatalouden kaikki bonusostot hyödykseen tammi-joulukuulta. Lue lisää kannustajista tok.fi/kannustajat. 

Lisäksi olemme toteuttaneet yhdessä Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n kanssa suositun Tuu mukaan! -kampanjan, jonka avulla tuodaan näkyväksi liikunta- ja urheiluseuroissa tarjolla olevia mahdollisuuksia harrastaa erilaisia liikuntamuotoja ja sitä kautta lisätä liikettä sekä hyvinvointia. Kampanjassa varsinaissuomalaiset urheiluseurat tarjoavat kukin kaksi ilmaista tutustumiskertaa seuran harrastustoimintaan.  

LiiKun kanssa yhteistyössä jaamme myös kouluille Reilu Kaveri -stipendejä. Stipendin avulla TOK ja LiikU haluavat olla kannustamassa Turun seudun alakoulujen oppilaita yhteisöllisyyteen ja toisten huomioon ottamiseen. Oppilaat valitsevat 50 euron arvoisen stipendin saajan joukostaan itse. 

Sale Yläneellä on toteutettu miljööuudistus, jonka aikana myymälä päivitettiin uuden Sale-konseptin mukaiseksi. Uudistunutta myymälää juhlistetaan keskiviikkona 17.4.  

 

−  Olemme erittäin tyytyväisiä Sale Yläneen uudistukseen. Uudistuksen aikana kauppa palveli niin normaalisti kuin mahdollista ja asiakkaat ottivat remontin aiheuttaman sekamelskan hyvin vastaan. Henkilökuntamme teki todella upeaa työtä uudistuksen onnistumiseksi, toteaa Salen ketjujohtaja Olli Saarinen Turun Osuuskaupasta.

Sale-lähikauppojen valtteja ovat helppo saavutettavuus, pitkät aukiolot, asiakastarpeeseen osuva valikoima ja ennen kaikkea hyvä asiakaspalvelu.

– Sale on se kauppa, josta jokainen saa helposti tarvitsemansa ja hymyn sekä iloisen palvelun kaupanpäälliseksi. Lähikaupan yksi valtti onkin henkilökunta ja yhteisöllisyys, Saarinen summaa.

− Uudistuksen yhteydessä saimme uuden raikkaan myymäläilmeen. Päivitimme myös valikoimaa ja nyt se vastaa alueen asiakkaiden tarpeita entistä paremmin. Myymälässä on mukava asioida ja myös ilo työskennellä, iloitsee ryhmäpäällikkö Kai Suonpää Turun Osuuskaupasta.

 

Lisätietoja:
Turun Osuuskauppa, ketjujohtaja Olli Saarinen, puh. 010 764 4059
Turun Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Kai Suonpää, puh. 010 764 4455

Alkukevät on kiireistä sesonkia työnhakijoiden keskuudessa, sillä moni nuori etsii tulevalle kesälle kesätyötä. Turun Osuuskauppa on yksi Varsinais-Suomen suurimpia työllistäjiä, joka tarjoaa alueellaan jopa 1200 kesätyöntekijälle työpaikan useassa eri palvelualan toimipaikassa.  

Kesätyö Turun Osuuskaupan lähes sadassa toimipaikassa kiinnosti jälleen tänä vuonna monia, ja hakemuksia saapui osuuskaupalle lähes 3 000 kappaletta. Kesän ajalle työtehtäviä löytyy kaupoista, ravintoloista, hotelleista, ABC-liikennemyymälöistä ja S-Pankki-palveluista. Turun Osuuskauppa palkkaa kesätöihin tulevalle kesälle jopa 550 henkilöä. 

-Tämän vuoden kesätyönhakijat olivat erityisen osaavia, ja monella oli selkeästi jo kokemusta alalta. Vaikka konkarit pääsevätkin nopeasti työtehtäviin kiinni, tarvitsemme myös uusia innokkaita osaajia alalle. Palkkaamme kesätyöntekijöitä monenlaisella osaamis- ja kokemustaustalla, ja tärkeintä aina on kuitenkin positiivinen ja innostunut asiakaspalveluasenne. Haluan kiittää jokaista kesätyönhakijaa ja toivottaa tulevat kesätyökaverimme lämpimästi tervetulleiksi meidän toimipaikkoihimme. Haluamme tarjota jokaiselle kesätyöntekijälle unohtumattoman kesän innostavassa työympäristössä, kertoo Turun Osuuskaupan vt. henkilöstöjohtaja Ami Kalliomäki. 

Perinteisen kesätyöhaun lisäksi Turun Osuuskaupan Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluun haki yhteensä 2060 nuorta. Tutustu työelämään ja tienaa -hakijoita valittiin töihin tulevaksi kesäksi yhteensä 650 henkilöä. Kesätyöharjoittelu on tarkoitettu 15–17-vuotiaille nuorille, jotka hakevat ensimmäistä työkokemustaan palvelualalla. Tutustu työelämään ja tienaa -jaksolla alaikäinen kesätyöntekijä pääsee perehtymään työhön kaupassa tai ravintolassa kahden viikon työjaksolla.

Turun Osuuskauppa haluaa tarjota suurena alueellisena vaikuttajana nuorille mahdollisimman kannustavan ja innostavan kesätyökokemuksen. Turun Osuuskauppa palkittiin jälleen kolmatta vuotta peräkkäin Innostavimmat-tittelillä, jonka Eezy Flow Oy jakaa Suomen innostavimmille työnantajille heidän henkilöstötutkimustensa mukaan. Hyvinvoiva työyhteisö on työpaikan tärkein voimavara, johon myös tulevat kesätyöntekijät pääsevät pian osaksi. 

Kesällä työyhteisö kasvaa myös Ammattiopisto Spesian opiskelijoilla 

Myös usean vuoden yhteistyö Ammattiopisto Spesian kanssa jatkuu. Yhteistyöllä Turun Osuuskauppa tarjoaa työllisyysmahdollisuuksia yksilöllistä tukea tarvitseville liiketalouden ammattitutkinnon toisen vuoden opiskelijoille. Työ Turun Osuuskaupan toimipaikassa palvelualan tehtävissä on monelle opiskelijalle ensimmäinen ja arvokas. Työllisyysjaksot koostuvat yleensä hyllytys- ja asiakaspalvelutehtävistä, ja ne ovat räätälöity yksilöllistä tukea tarvitsevalle nuorelle.  

 -Spesialaiset ovat tärkeä voimavara myös muille työntekijöille. Uudet työkaverit ja heidän välittömyytensä tuo työyhteisöön paljon. Yhteistyö Ammattiopisto Spesian kanssa on ollut palkitsevaa ja aiomme jatkaa yhteistä matkaamme jatkossakin, kertoo Kalliomäki. 

 

Lisätietoja: 

Turun Osuuskauppa, Vt. henkilöstöjohtaja Ami Kalliomäki, puh. 010 764 5600 

Turun Osuuskauppa on merkittävä osa paikallisten arkea ja myötävaikuttaa koko maakuntaan työllistäjänä, investoijana ja kehittäjänä. Pian on taas aika yhdessä valita Turun Osuuskaupalle uusi edustajisto.

-Osuustoiminnallisena yrityksenä kuuntelemme asiakkaitamme. Osuuskauppavaaleissa asiakas voi vaikuttaa. Tutustu alueesi ehdokkaisiin ja käytä ääntäsi, kehottaa Turun Osuuskaupan asiakkuuspäällikkö Anna Sainio.

Asiakasomistajilla on mahdollisuus vaikuttaa oman kauppansa kehittämiseen esimerkiksi äänestämällä nyt käsillä olevissa osuuskauppavaaleissa. Edustajiston vaalien vaalikone avataan 14.3. ja äänestysaika vaaleissa on 18.3.–2.4.2024. Osuuskaupan tehtävää ja toimintaa tukevaan edustajistoon valitaan yhteensä 60 jäsentä. Vaaleissa on tänä vuonna ehdokkaita yhteensä 365, mikä on lähes yhtä monta ehdokasta kuin edellisvaaleissa vuonna 2020. Vaaleissa äänioikeutettuja ovat kaikki ennen vaalivuoden alkua jäseniksi hyväksytyt ja 15 vuotta täyttäneet osuuskaupan jäsenet.

– Osuustoiminnan ytimessä on paitsi isojen yhteiskunnallisten haasteiden, erityisesti arjen ongelmakohtien ratkominen. Me Turun Osuuskaupassa tunnemme hyvin paikallista arkea ja haluamme missiomme mukaisesti tehdä Varsinais-Suomesta paremman paikan elää. Tätä varten haluamme kuulla asiakasomistajiamme, joiden äänitorvena pian valittava edustajisto toimii, Anna Sainio kertoo.

Osuuskauppa on näkyvä osa jäsentensä arkea: tarjoamme laajat valikoimat, edulliset hinnat sekä kiireitä helpottavan verkkokaupan, kattavat valikoimat ja laajat aukioloajot sekä tuemme monipuolisesti paikallisia toimijoita esimerkiksi Kannustajat-ohjelman kautta. Osuuskaupan tehtävänä on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen ja yhteisölleen, jonka osana se toimii.

Osuustoiminnassa taloudellisten näkökulmien lisäksi päätöksentekoa ohjaavat myös muut intressit, kuten yhteisöllisyys, arvot tai vaikkapa kulttuuri. Edustajisto tuo jäsentensä eli asiakasomistajien kehitysajatukset osuuskaupan johdolle.

– Tänä vuonna saimme ehdolle yli 360 ehdokasta. Laaja innostus vaaleja kohtaan kertoo siitä, että osuuskaupalla nähdään olevan tärkeä rooli koko alueen kehityksessä, Sainio sanoo.

Edustajisto edustaa osuuskaupan asiakasomistajia

S-ryhmän alueosuuskaupat ovat asiakkaidensa omistamia yrityksiä, joiden päätöksentekoon osuuskaupan jäsenet voivat ottaa monella tapaa osaa. Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan asiakasomistajista joka neljäs vuosi. Edustajisto muun muassa päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen ja päättää ylijäämän käytöstä sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat.

Edustajistossa on keskusteltu mm. toimipaikkaverkoston, matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä ruoan verkkokaupan kehittämisestä, työvoiman saatavuudesta, asiakasomistajapeiton kasvusta, kotimaisesta ruoasta, markettien valikoimasta, päivittäistavarakauppojen ja S-Pankin aukioloajoista sekä autojen sähkölatauksesta.

Edustajistoa vielä tiiviimmin osuuskaupan päätöksentekoon pääsee osallistumaan hallintoneuvostossa, jonka kokoonpanon päättää edustajisto. Hallintoneuvosto muun muassa vahvistaa osuuskaupan strategian ja valitsee hallituksen kalenterivuodeksi kerrallaan.

Äänestysohjeisiin ja ehdokkaisiin voi tutustua vaalisivuilla www.osuuskauppavaalit.fi/tok

Marja Helander on Original Sokos Hotel Wiklundin uusi hotellinjohtaja. Sydämeltään turkulainen Marja kävi välillä muuallakin tekemässä uraa, mutta kaipuu kotiin toi hänet takaisin Turkuun ja Wiklundille.

Marja Helanderilla on takana vuosien työ MaRa-alalta.

-Olen aloittanut urani Silja Linen laivoilta. Toimin siellä risteilyemäntänä ja purserin apulaisena. Sieltä siirryin töihin maihin Turun Caribiaan, joka oli juuri avattu. Caribian vuosien jälkeen lähdin avaamaan uutta hotellia Vierumäelle, josta siirryin Ikaalinen Spahan hotellipäälliköksi ja majoitus- ja kylpylätoimen johtajaksi. Viihdyin muualla kolme vuotta, kunnes aloin kaipaamaan takaisin kaupungin sykkeeseen ja vilinään ja päätin, että olisi aika palata Turkuun. Turku on kuitenkin aina ollut kotini, joten tänne oli helppo palata. Kuin sattumalta törmäsin tähän houkuttelevaan auki olevaan työtehtävään ja päätin hakea, kertoo Marja taustastaan.

50-vuotiaan Sokos Hotels -ketjun vahvuutena Onnellistaminen

Original Sokos Hotel Wiklund on osa 50-vuotiasta Sokos Hotels -ketjua, joka on Suomen arvostetuin ja vastuullisin hotelliketju.

-Moni on varmaan varsinkin somen kautta törmännyt meidän Onnellistamistekoihimme. Onnellistaminen on sitä, että vieraat saavat enemmän kuin osaavat pyytää. Sehän on aivan ainutlaatuista ja täällä Wiklundilla ollaan siinä superhyviä. Onnellistamisen lisäksi Wiklundilla toimitaan erittäin vastuullisesti, joka on todella tärkeää tänä päivänä.

Wiklundin vahvuutena Marja pitää keskuksesta löytyviä monipuolisia palveluja.

-Wiklund oli itselleni jo aiemmin tuttu, sillä tavaratalon ja ravintoloiden palveluja on tullut käytettyä paljon. Oma taustani on pitkälti kylpylämaailmasta, isoista taloista, joissa on paljon toimintoja. Näen myös Wiklundin samanlaisena, eli saman katon alta löytyy paljon erilaisia palveluja. Kun astut ovesta sisään, mihinkään ei tarvitse välttämättä enää lähteä loman aikana. Meillä pääset majoittumaan, nautit ravintoloidemme monipuolisesta tarjonnasta, voit pitää kokouksia mielettömissä kokoustiloissamme ja käydä ostoksilla tavaratalon puolella.

Hotellijohtajan tärkein tehtävä on johdattaa omat joukot menestykseen

Marja on toiminut uudessa pestissään reilut kaksi viikkoa ja odottaa innolla, mitä kaikkea työ tuo tullessaan.

-Hotellijohtajan tärkein tehtävä on johdattaa omat joukot menestykseen ja olla omien päällikköjen tukena. Odotan innolla mitä tuleman pitää, näyttää siltä, että päivät tulevat olemaan todella erilaisia, ohjelmaa riittää aamusta pitkälle iltapäivään. Työ on monipuolista aina käytännön työtehtävistä numeroiden pyörittelyyn. Wiklundin tiimi vaikuttaa todella energiseltä ja dynaamiselta. Meillä on erittäin mahtava porukka koossa täällä.

Turku mielletään usein kesäkaupungiksi, mutta Marjasta kaupunkiin kannattaa ehdottomasti tulla vierailulle ympäri vuoden.

-Täällä on kulttuuria, teatteria, konsertteja, urheilua, jokirannan ihanat maisemat sekä tietysti monet upeat ravintolamme. Suosittelen myös turkulaisille staycationia meillä täällä Wiklundilla.

Lisätietoa Sokos Hotellien toiminnasta: www.sokoshotels.fi/

Lisätietoja:

Original Sokos Hotel Wiklund, hotellinjohtaja Marja Helander, puh 010 76 45027

Alkuvuosi on monelle kasvivoittoisemman ruokavalion aikaan. Vegekampanjat ja Vegaanihaaste tuuppasivat kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä, kertoo S-markettien myyntidata. Vegaanisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivat tammikuussa keskimäärin 15 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Esimerkiksi kasvipohjaiset välipalatuotteet kasvattivat osuuttaan omassa tuoteryhmässään.

Suomen suurimman päivittäistavarakaupan ketjun S-marketin myyntidatan perusteella vegaanisissa tuotteissa nähtiin alkuvuonna selkeää kasvua. Jogurttihyllystä myytävien kasvipohjaisten tuotteiden, kuten soija- ja kauravälipalojen, myyntimäärät kasvoivat yli 30 prosenttia. Välipalatuotteissa vegaanisten vaihtoehtojen osuus koko tuoteryhmässä kasvoi.

Vegaanisten valmisruokien ja kasvijuomien myynti kasvoi yli 10 prosenttia, juustohyllyn vegaanisten vaihtoehtojen myynti noin 20 prosenttia ja kasviproteiinituotteiden noin 40 prosenttia. Kasvivoittoisempi vuoden aloitus näkyi myös muissa tuoteryhmissä. Juuresten, kuivattujen herneiden, papujen ja linssien sekä esimerkiksi vihannessäilykkeiden myynti kasvoi noin 10 prosenttia. Marja- ja hedelmäpakasteissa nousua oli lähes 20 prosenttia.

S-market teki jälleen myös yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa. Tammikuussa järjestettävä kampanja pyrkii arkipäiväistämään vegevaihtoehtoja tarjoamalla muun muassa reseptejä ja vinkkejä. Kasvipohjaisten tuotteiden valitsemista vauhditettiin myös hintakampanjoilla S-marketeissa tammikuussa.

Turun Osuuskaupan S-marketeissa kehitystä on myös näkynyt selvästi.  Yksittäisissä tuotteissa kasvua on ollut havainnoitavissa ja esimerkiksi kaurajuomien ja baristatuotteiden myynti on lisääntynyt merkittävästi. Vegaanisten tuotteiden kappalemyynti on S-marketeissa  kasvanut tammikuussa yli 20 % viime vuoden takaisesta ja myyntieurot kasvaneet yli 25 %. Kokonaisuudessaan vegaanisten tuotteiden nousun osuus muuhun myynnin nousuun on melko suuri.

Hedelmien, vihannesten ja juuresten käyttöön kannustetaan S-ryhmän ruokakaupoissa myös Alle euron hevi -konseptin kautta, jossa satokauden kasvikset maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.

S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia kaikesta myydystä ruoasta on kasvipohjaista. Tavoitteena on auttaa asiakkaita syömään yhä kestävämmin, tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja sekä edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua.

Tiedotteessa esitetty myyntidata perustuu Suomen suurimman päivittäistavarakauppaketju S-marketin myynteihin tammikuussa 2024. Tietoja on verrattu myyntidataan tammikuulta 2023. Myyntidataa on tarkasteltu volyymin eli kilo- ja litramyynnin mukaan, mikä kuvaa kysyntää.

Turun Osuuskaupan varsinainen kesätyöhaku on tullut päätökseen ja haluammekin kiittää kaikkia lähes 3000 työnhakijaa, jotka olivat kiinnostuneita työskentelystä toimipaikoissamme. Haku erilliseen 15–17-vuotiaille suunnattuun Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyöharjoitteluun käynnistyy vielä 12.2.

Turun Osuuskauppa palkkaa tulevana kesänä yli 500 kesätyöntekijää hakijoiden joukosta, ja kesätyöhaastattelut ovatkin jo täydessä vauhdissa. Osuuskauppa tarjoaa kesätyötehtäviä ympäri Varsinais-Suomea lähes sadassa toimipaikassaan niin kaupoissa, ravintoloissa, hotelleissa, ABC-liikennemyymälöissä kuin S-Pankki-palveluissakin. Kesätyöntekijällä on tärkeä rooli toimipaikan kesäkaupan sujuvuuden kannalta, sillä monet toimialat vilkastuvat kesää kohden ja niissä tarvitaan lisää työkavereita pyörittämään arkea.

Turun Osuuskaupassa kuullaan kesätyöntekijöiden kokemuksia

Kesätyö osuuskaupassa on monelle nuorelle ensimmäinen laatuaan, minkä takia osuuskauppa pyrkiikin satsaamaan erityisen paljon perehdytykseen ja mielekkääseen hakuprosessiin.

”Turun Osuuskaupan henkilöstön työtyytyväisyys on hyvällä tasolla, mikä näkyy myös kesätyöntekijöiden arjessa. Hyvinvoivaan työyhteisöön on mukava tulla myös kesätyöntekijänä töihin, kun tunnelma on vastaanottava ja avoin. Tänä vuonna saimme jo kolmatta vuotta peräkkäin Eezy Flow Oy:n Innostavimmat -tunnustuksen hyvästä työstämme työnantajana, mikä on pitkän kehitystyön tulosta. Tällainen kunnia merkitsee meille todella paljon, ja olemme todella kiitollisia tunnustuksesta”, kertoo Turun Osuuskaupan osaamisen kehittämisen päällikkö Ami Kalliomäki.

Turun Osuuskauppa tutkii vuosittain myös kesätyöntekijöiden omia kokemuksia työstään yleisen työtyytyväisyyden lisäksi, sillä on tärkeää varmistua, että jokainen kokee olonsa tervetulleeksi ja hyväksi toimipaikassaan työskennellessään. Viime kesän Vastuullinen kesäduunitutkimus 2023 osoittaakin, että jopa 91 % tutkimuksen vastaajista voisi suositella Turun Osuuskauppaa kesätyöpaikkana. Samassa tutkimuksessa selvisi, että 92 % vastaajien mielestä kesätöissä oli hyvä työilmapiiri.

Kesätyöntekijöille suunnatusta tutkimuksesta selvisi myös, että 64 % kyselyn vastaajista koki saavansa riittävästi palautetta työstään kesätyöjakson aikana. Työn onnistumisen ja oman työn kehittämisen kannalta on tärkeää, että kesätyöntekijät otettaisiin tulevina kesinä vielä entistä enemmän huomioon palautteenannon yhteydessä. Varsinais-Suomen yhtenä suurimpana kesätyöntekijöiden työllistäjänä osuuskaupalle on tärkeää, että kesätyöntekijöitä kuullaan ja toimintaa kehitetään palautteen perusteella.

”Olemme myös osa Oikotien Vastuullinen  kesäduuni -yhteisöä ja olemme sitoutuneet noudattamaan vastuullisen työnantajan periaatteita. Hyvä kesätyökokemus syntyy erityisesti onnistuneen perehdytyksen ja hakijakokemuksen kautta, joihin pyrimme panostamaan taas tänäkin vuonna”, summaa Kalliomäki.