Tervetuloa viettämään TOK:n eläkeläisten kesäpäivää Solo Sokos Hotel Turun Seurahuoneelle, Gunnar Upstairsiin (2 krs.) ke 14.8. klo 13-16.30.  Osoite: Humalistonkatu 2, 20100 Turku

Sään salliessa tilaisuus järjestetään ulkona.

Ilmoittautumiset Airi Saarelle viimeistään su 4.8.
airiannelisaari@gmail.com,
050 529 0994

Turun Osuuskauppa on hankkinut Turussa Sale Hämeenkadun vieressä sijaitsevan liiketilan ja suunnittelee Sale Hämeenkadun laajentamista kevään 2025 aikana.

– Uusi liiketila mahdollistaa Sale Hämeenkadun nykyisten tilojen laajentamisen noin 300 neliöllä. Samassa yhteydessä tarjoutuu hyvä tilaisuus nykyisen myymälän uudistamiseen kauttaaltaan. Suunnittelutyöt ovat juuri startanneet ja tavoitteena on aloittaa uudistustyöt ensi talvella. Näillä näkymin valmista olisi keväällä 2025, kertoo Turun Osuuskaupan kiinteistöjohtaja Janne Alho.

Turun Osuuskauppa on viime vuosina panostanut vahvasti market-kaupan kehittämiseen ja viimeisen viiden vuoden aikana investoinnit päivittäistavarakauppaan ovat olleet yli 110 miljoonaa euroa.

– Tavoitteenamme on palveluita parantamalla helpottaa asiakasomistajien arkea ja lisätä hyötyä omasta kaupasta. Myymäläuudistukset ovat yksi osa tätä tekemistä, mutta yhtä lailla pidämme jatkuvasti huolta toimipaikkojen hyvästä kunnosta, edullisesta hintatasosta ja kattavista valikoimista, toteaa market-kaupasta vastaava toimialajohtaja Sami Junnila.

Sale-verkoston kehittäminen parantaa erityisesti Turun keskusta-alueen palveluja ja vahvistaa lähikaupan palveluja kotikulmilla. Turun Osuuskaupalla on tällä hetkellä yhteensä 29 Sale-myymälää, joista 11 sijaitsee Turun keskustan tuntumassa. Uusin tulokas Turun keskusta-alueella on Sale Verkahovi, joka avattiin toukokuun lopussa.

Lisätietoja:
Turun Osuuskauppa, kiinteistöjohtaja Janne Alho, puh. 010 764 4005
Turun Osuuskauppa, toimialajohtaja Sami Junnilla, puh. 010 764 5007

Yrittäjä, ekonomi, Diili-voittaja, mediapersoona ja intohimoinen puhuja Sointu Borg saapuu Turkuun nuorille suunnattuun tapahtumaan syyskuussa.

Turun musiikkijuhlat (TMJ) kutsuu yhdessä Turun Osuuskaupan (TOK) kanssa Sointu Borgin nuorille suunnattuun tapahtumaan kertomaan omasta ”anteeksipyytelemättömästä” asenteestaan elää. Asenne kantoi myös tapahtuman nimeksi asti: Sointu Borg – Anteeksipyytelemätön asenne. Tapahtuman taustalla on halu tavoittaa nuoria kaikista taustoista sekä tarjota turkulaisille myös maksuttomia korkean laadun tapahtumia.

”Odotan innolla tulevaa puhekeikkaani Turussa, sillä kaupunki on täynnä energiaa ja inspiroivia ihmisiä. Nuoret ovat minulle erityisen tärkeä kohderyhmä, koska heissä on tulevaisuuden potentiaali ja intohimo muuttaa asioita parempaan suuntaan. Odotan innolla tätä tilaisuutta jakaa ajatuksiani nuorten kanssa”, Borg kommentoi tapahtumaa.

Borg on tullut erityisesti TikTok-sovelluksessa tunnetuksi siitä, että hän auttaa ja kannustaa nuoria elämän kimuranteissa tilanteissa.

Turun musiikkijuhlien myynti- ja markkinointipäällikkö Eveliina Salminen ei malta odottaa syyskuun tapahtumaa. ”Soinnun tekemä työ, etenkin nuorille, on tärkeää. On upeaa saada hänet meidän vieraaksemme syyskuussa. Haluamme tarjota kaikille mahdollisuuden päästä kuuntelemaan ja tapaamaan Sointua, ja siksi tapahtuma onkin maksuton. Toivottavasti kaikki Soinnun asenteesta kiinnostuneet löytävät paikalle!” Salminen kommentoi.

Tapahtuma järjestetään yhteistyönä kahden turkulaisen organisaation kesken, Turun musiikkijuhlien ja Turun Osuuskaupan. Järjestäjät ovat tehneet pitkään yhteistyötä Turun seudulla.

”Turun musiikkijuhlat on pitkäaikainen yhteistyökumppanimme ja halusimme yhdistää voimamme nuorten hyväksi. Sointu Borgin rohkea ja kantaaottava ote ajankohtaisiin asioihin tukee tavoitettamme nostaa esiin nuoria puhuttelevia teemoja. Samalla tarjoamme nuorille mahdollisuuden osallistua matalalla kynnyksellä mielenkiintoiseen tapahtumaan ja tavata muita nuoria”, toteaa viestintä- ja markkinointijohtaja Minna Karhu Turun Osuuskaupasta.

TMJ X TOK: Sointu Borg – Anteeksipyytelemätön asenne Radisson Blu Marina Palace Hotellissa 25.9. klo 17. Tapahtuma on maksuton, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen. Lisätiedot osoitteesta tmj.fi.

Turun alueen Prismoissa pääsee asioimaan jälleen juhannuksen alla entistä laajemmin aukioloajoin. Kaupassa asioinnin pystyy ajoittamaan ajankohtaan, mikä itselle parhaiten sopii, sillä Prismat palvelevat läpi yön. Myös Loimaan Prisman aukioloajat ovat juhannuksen alla normaalia laajemmat.

Turun, Raision ja Kaarinan Prismat ovat auki 24 h 19.–21.6. (avataan 19.6. klo 7)

Juhannusaattona 21.6. Prismat palvelevat klo 23 asti ja juhannuspäivänä 22.6. klo 7–23

AINA auki 24 h: Piispanristi ja Tampereentie

Loimaan Prisma on auki 19.–20.6. klo 24 asti, juhannusaattona 21.6. klo 7–22 ja juhannuspäivänä 22.6. klo 9–22.

Kaikkien toimipaikkojen aukioloajat voit tarkistaa täältä: https://tok.fi/palvelut/

Ennestäänkin merkittävä yhteistyö S-ryhmän ja Suomen Punaisen Ristin välillä on laajentumassa Kontti-ketjun kanssa toteutettujen lahjoituskeräyskokeilujen myötä.

Kokeiluja toteutettiin kuluneen kevään aikana kaksi. Toinen Ässäkeskuksessa pääkaupunkiseudulla ja toinen Turun Osuuskaupan alueella Itäharjun Prismassa. Molemmissa keräysaika oli kaksi viikkoa. Tuona aikana henkilökunnalla oli mahdollisuus tuoda itselleen tarpeettomiksi käyneet tavarat työpaikalle ja jättää ne sitten lahjoituksille tarkoitettuun rullakkoon.

Keräykset tuottivat yhteensä 570 kg siististi pakattua lahjoitustavaraa, joka Kontin logistiikkakeskuksesta noudettiin sen omaan tuotantoon käsiteltäväksi. Kontissa esim. myyntiin laitettavat tekstiilit saavat aina ensin höyrykäsittelyn. Kyseiseen tuotantolinjaan kuuluu myös tuotteiden hinnoittelua ja näin hintalapun saaneiden lahjoitusten matka jatkui Espoon Merituulen Kontti-myymälään asiakkaiden ostettavaksi. Toki Kontti toimii yhdessätoista muussa isossa kaupungissa, ja keräykseen annettu lahjoitustavara olisi voinut päätyä myyntiin myös joihinkin niistä.

Yhteistä kaikelle Kontin lahjoitustavaramyynnille on, että tulos käytetään Punaisen Ristin auttamistoimintaan. Kotimaassa SPR käyttää Kontin tuloksesta kaksi kolmasosaa toimintansa vahvistamiseen mm. kouluttamalla vapaaehtoisia huolehtimaan yksinäisistä, tukemaan kriisin keskelle joutuneita ja auttamaan onnettomuustilanteissa. Jäljelle jäävän kolmanneksen SPR ohjaa katastrofirahastonsa kautta hätään joutuneiden auttamiseksi.

Vastuullisuuden näkökulmasta myyntikelpoisen tavaran lahjoittaminen Kontin keräyksiin on ympäristöteko ja siten sen voi helposti ajatella osaksi S-ryhmän laajempaa vastuullisuusohjelmaa. Omalla tavaralahjoituksellaan voi siis auttaa Punaista Ristiä auttamaan ja samalla tulee auttaneeksi ympäristöä sekä kanssaihmisiä kohti kestävämmän kuluttamisen kulttuuria. Onnistuneiden kokeilujen jälkeen Kontin kanssa yhdessä järjestettävät keräykset saavat jatkoa tulevana syksynä. Kesän jälkeen tiedämme asiasta enemmän.

Radisson Blu Marina Palace Hotel on tarjonnut tasokkaita hotelli- ja ravintolapalveluita Turun keskustassa Aurajoen rannalla jo vuodesta 1974 lähtien. Juhlavuoden kunniaksi uusittu terassi tarjoaa ohjelmaa läpi kesän.

– Ikoninen hotellimme täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Sijaintimme aivan Turun keskustassa, kauniin Aurajoen varrella on houkutellut majoittujia vieraaksemme jo usean vuosikymmenen ajan. Kaikki Turun palvelut ovat kävelyetäisyydellä. Hotellissa on 184 huonetta, joissa vierailija pääsee viihtymään. Radisson Blu Marina on myös tunnettu tapahtumatalo. Meillä on upeat, muunneltavat puitteet monenlaisten juhlien, kokousten ja tapahtumien järjestämiseen Turun upeimmalla paikalla Aurajokimaisemin, kertoo hotellinjohtaja Titta-Liina Gustafsson hotellin monista valttikorteista.

Tänä kesänä uudistetulla Marinan terassilla nautitaan myös livemusiikista.

-Turun kesässä on aivan omanlaisensa tunnelma. Terassimme sijainti Aurajoen rannassa tarjoaa mielettömät puitteet nauttia kesästä ja mikä olisi sen parempi tapa, kuin musiikista nauttiminen lämpimässä kesäillassa. Juhannusviikosta alkaen uudistetulla terassillamme voi kuunnella livemusiikkia ja keikat jatkuvat aina elokuun loppuun asti. House bändinämme toimii Kesäpantterit, mutta luvassa on myös muita esiintyjiä kuten Sami Saari duo, Kristian Lakari, Kakkupojat ja Elisa Järvelä. Lisäksi terassilla tanssitaan salsan ja bachatan rytmein joka tiistai kesäkuusta elokuulle. Marinan monipuolisesta live-ohjelmasta ylläpidämme tietoa somessa ja ravintolan verkkosivuilla, Titta-Liina vinkkaa, ja toivottaa myös paikalliset vieraat tervetulleiksi.

50 vuotta sitten Marinan avajaisjuhlissa nautittiin Elysée Piccolot ja nyt terassilla nautitaan Mionetto Piccoloita, joilla voi skoolata 50-vuotiaalle hotellille. Syksyksi julkaistaan 50-vuotisjuhlamenu, johon otetaan mukaan aiempien vuosien suosittuja herkkuja. Tätä juhlamenua voi ennakkotilauksesta nauttia Marinan juhlakerroksen tiloissa ja se on saatavilla isommallekin seurueelle.

-Useimmilla meistä on varmasti ihania muistoja vierailuistaan Marinassa ja näitä keräämme nyt myös vierailtamme somessa. Sinne voi käydä jättämässä omat muistonsa, Titta-Liina hymyilee.

Turussa pitkään vireillä ollut uuden suurhotellin rakennushanke kypsyi toteutusvaiheeseen 1960-luvulla, jolloin perustettiin yhtiö Oy Hotelli Marina Ab. Vanha rakennuskanta hävisi hotellin tieltä 70-luvulla historiaan ja paikalla käynnistyivät arkkitehtien Jaakko ja Unto Rantasen piirtämän ja Rakennustoimisto A. Puolimatka Oy:n urakoiman hotellin rakennustyöt.

Tilavuudeltaan runsaan 5 000 kuutiometrin ja lattia-alaltaan yli 5 600 neliömetrin hotelli sai nimen Marina Palace ja sen virallisia avajaisia vietettiin maaliskuussa 1974.

Vuonna 2005 kiinteistö koki täydellisen peruskorjauksen ja hotellin liiketoiminta siirtyi osaksi SOK:n liiketoimintaa. Vuonna 2011 Turun Osuuskauppa osti hotellin liiketoiminnan. Tänä päivänä hotelli tunnetaan nimellä Radisson Blu Marina Palace Hotel.

 

Lisätietoja: Radisson Blu Marina Palace Hotel, hotellinjohtaja Titta-Liina Gustafsson, puh. 010 764 5026

 

Radisson Blu Marina Palace pähkinänkuoressa: Kaikki palvelut saman katon alta

Hotelli tarjoaa 184 tasokasta hotellihuonetta, sekä hyvät yöunet korkealaatuisissa vuoteissa.

Marinan juhlakerroksen monipuoliset ja muunneltavat tilat sopivat niin juhlien, kokousten kuin isojen tilaisuuksienkin järjestämiseen.

Ravintola Grill it! Marina yhdistää tasokkaita grilliruokia ja maailman makuja. Ravintolan salainen ase ja keittiön tärkein elementti on Josper-puuhiiligrilli, jolla lihaan saadaan aito savun ja grillauksen maku.

Hotellin lounge-baari katutasossa houkuttelee drinkille työpäivän jälkeen tai aperitiiville ennen illallista. Asiakkaat viihtyvät myös ulkoterassilla, jossa voi nautiskella Aurajokinäkymistä ja Turun vilkkaasta elämästä.

 

Radisson Blu -hotelleissa sinusta huolehditaan viimeistä yksityiskohtaa myöten. Suomen Radisson Blu -hotellit ovat uniikkeja kaupunkihotelleja, joita yhdistää tyylikäs design, loistava sijainti, hyvät ravintolat ja korkeatasoinen palvelu. Kansainvälinen tunnelma, herkullinen Super Breakfast -aamiainen ja takuuvarma ”Yes I Can!” -palveluasenne varmistavat ikimuistoisen vierailun. Radisson Blu -hotellit ovat osa kansainvälistä Radisson Hotel Groupia, jolla on yli 1300 hotellia ympäri maailman. Suomessa Radisson Blu -hotelleja on kahdeksan: pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Suomessa Radisson Blu ja Radisson RED -hotellien liiketoiminnasta vastaa S-ryhmä.

Turun Osuuskaupan edustajisto on varsinaisessa kevätkokouksessaan 22.5.2024 päättänyt, että Turun Osuuskauppa ei maksa osuuspääomalle korkoa vuodelta 2023.

Turun Osuuskaupan ylijäämä kohdentuu ensisijaisesti palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen sekä toimipaikkojen kunnossapitoon ja uudistamiseen. Viime vuosien aikana osuuskauppa on investoinut voimakkaasti omalle toimialueelleen rakentamalla uusia toimipaikkoja, kunnostamalla olemassa olevaa verkostoa ja parantamalla palveluja. Viimeisen kahden vuoden aikana Turun Osuuskaupan investoinnit ovat kohenneet yhteensä yli 52 miljoonaa euroon ja yksistään viime vuonna investoinnit olivat lähes 18 miljoonaa euroa. Samanaikaisesti asiakasomistajille maksettiin Bonuksina reilu 27 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 suurin yksittäinen uudistus oli Prisma Myllyn uudistus, joka  valmistui vuoden lopussa. Kuluvana vuonna on avattu uusi Amarillo ja uudistunut Coffee House Kauppakeskus Myllyssä. Kokonaan uusi Sale Verkahovi aukeaa toukokuun lopussa ja uusi S-market Moisio avataan syksyllä.

Asiakasomistajien palkitseminen on edelleenkin osa osuustoiminnan ideologiaa. Asiakasomistajuudesta hyötyy edelleen monin tavoin ja asiakasomistajan etuihin voi tutustua laajemmin osoitteessa www.s-kanava.fi.

Turun Osuuskauppa on allekirjoittanut ilmastokaupunkisopimuksen Turun kaupungin kanssa. Tämän sopimuksen allekirjoittamalla sitoudumme Turun ilmastokaupunkisopimukseen ja Turun tavoitteeseen olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä.

-S-ryhmän omana tavoitteena on vähentää suhteellista energiankulutusta vuoden 2015 kulutuksen tasosta 30 % vuoteen 2030 mennessä ja tämän osalta olemme tavoitevauhdissa. On hienoa ajaa tätä tärkeää asiaa sitoutumalla myös Turun ilmastokaupunkisopimukseen, sanoo Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Niklas Österlund.

Sopimuksella sitoudutaan myös edistämään Euroopan unionin ”100 hiilineutraalia ja älykästä kaupunkia vuoteen 2030 mennessä” -missiota. Ilmastositoumus luo edellytyksiä päästövähennyksille ja Turun alueen kestävälle kasvulle. Kaupunkistrategiansa mukaisesti Turku pyrkii olemaan yksi maailman johtavista ilmasto- ja luontokaupungeista.

Vastuullisuus- ja päästötavoitteet vaikuttavat TOK:n valintoihin myös uusien kiinteistöjen suunnitteluratkaisuissa sekä remonteissa. Esimerkiksi energiatehokkaalla valaistuksella ja lämmön talteenotolla voidaan saada aikaan tuntuvia säästöjä niin ympäristön kuin taloudenkin näkökulmasta.

– Kaupoissa esimerkiksi kylmälaitteet ovat olennainen osa energiankulutusta. Tärkeä palanen TOK:n kestävän kehityksen matkalla on uusiutuviin energialähteisiin ja vähäpäästöisiin kylmäaineisiin panostaminen. Käyttämämme sähkö on päästötöntä, ja vuoden alusta lähtien olemme hankkineet Turun alueella 100-prosenttisesti uusiutuvaa kaukolämpöä. Meille on tärkeää, että energian alkuperä on todennettavissa, kertoo kiinteistöpäällikkö Antti Heikkilä Turun Osuuskaupasta.

Turun alueen yritykset, yhteisöt ja asukkaat ovat vahvasti mukana ilmasto-, luonto- ja kiertotalousratkaisujen luomisessa ja toteuttamisessa. Turun ilmastotyö vahvistaa kiertotaloutta ja edistää vihreää siirtymää.

 

Turun Osuuskauppa sitoutuu seuraavin toimin edistämään Hiilineutraali Turku 2029 -tavoitetta:

 

Ilmastositoumuksen allekirjoittamalla Turun ilmastotyön kumppanit ilmoittavat sitoutuvansa:

 

Lisätietoja: Turun Osuuskauppa, toimitusjohtaja Niklas Österlund, puh. 010 764 4001

Kauppakeskus Myllyn ravintoloissa tapahtuu isoja toukokuussa. Nykyisen Rapidon tilalle Myllytorin 2. kerrokseen avataan ensimmäinen uuden konseptin mukainen Amarillo. Samassa yhteydessä myös 1. kerroksen Coffee House uudistetaan uuden konseptin mukaiseksi. Uudistustyöt alkavat heti vapun jälkeen ja valmista tulee toukokuun loppupuolella.

– Viime vuosina ravintoloiden rooli ihmisten elämässä on tullut merkityksellisemmäksi, ja ruokailun ohella niihin tullaan nauttimaan erityisesti iloisesta yhdessäolosta. Samalla odotukset ravintoloiden tarjoamalle ja tunnelmalle ovat kasvaneet. Ravintolan tehtävänä on hyvän ruoan lisäksi tarjota viihdykettä ja arjen piristystä. Aika ajoin konsepteja on hyvä tarkastella ja reagoida toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin. Nyt Amarillo tekee odotetun paluun Turun Osuuskaupan ravintoloiden joukkoon ja olemme iloisia saadessamme avata sekä uuden Amarillon että uudistetun Coffee Housen Kauppakeskus Myllyyn. Uskomme, että nämä tuovat mukavaa lisämaustetta kauppakeskuksen asiakkaille, kertoo Turun Osuuskaupan Kauppakeskus Myllyssä toimivista ravintoloista vastaava ryhmäpäällikkö Katja Honkanen.

– Legendaarinen Amarillo ja uudistuva Coffee House sopivat molemmat erinomaisesti maailman ihmeellisimmän raisiolaisen kauppakeskuksen ravintolatarjontaa vahvistamaan. Olen Kauppakeskus Myllyn asiakkaiden puolesta tyytyväinen uudistuksiin ja varma siitä, että asiakkaamme ottavat konseptit omikseen, toteaa Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula.

Amarillo tarjoaa rillottelua

Amarillo erottautuu ravintolamarkkinassa monipuolisena viihtymisen paikkana. Ketjun miljöötä on uudistettu viimeisten vuosien aikana, ja Kauppakeskus Myllyn uusi Amarillo tuokin kauppakeskukseen uudenlaisen paikan niille, jotka etsivät meksikolaisia makuja.

Amarillon snacks-menu on suunniteltu siten, että suurempikin seurue voi koota monipuolisista vaihtoehdoista kattauksen yhdessä jaettavaksi. Meksikolaista vivahdetta etsiville on tarjolla burrito- ja nachos-annoksia. Moni valitsee Amarillon burgereiden vuoksi, ja klassikoksi noussut Amarillo Big Burger onkin ketjun myydyimpiä annoksia. Ruokalistalla on myös huomioitu eri ruokavaliot ja esimerkiksi kaikki burgerit ovat saatavissa gluteenittomina.

Amarillon baarit ovat tunnettuja cocktaileistaan. Signature Cocktaileista voi nauttia myös alkoholittomina Mocktaileina. Olutvalikoimasta on helppo poimia oma suosikki, ja alkoholittomiakin vaihtoehtoja löytyy.

Amarillossa tilaukset hoituvat perinteisen kassalta tilaamisen lisäksi helposti ja nopeasti myös digitaalisesti. QR-koodin skannaamalla asiakas saa näkyviin ruokalistan kaikki annokset kuvineen ja koko tilaus hoituu kätevästi digissä jonottamatta.

Kauppakeskus Myllyn Amarillo on ketjun 24. ravintola. Amarillo on S-ryhmän ravintolaketjuista toimipaikkojen määrällä mitattuna toiseksi suurin.

 

Coffee House – tauko kaiken keskellä

Coffee House -ketjun ensimmäinen uudistettu kahvila avautuu Kauppakeskus Myllyyn toukokuussa. Kahvilaketjun uudistuksen perustana on toiminut asiakkaan asioinnin tarpeet ja niitä tukevat asiakaspalvelu, tuotteistus ja miljöö. Coffee House tarjoaa näistä muodostetun ratkaisun niin nopean take away -kahvin ostajalle kuin hitaammalle iltapäivän nautiskelulle.

Tuotteissa on huomioitu vuorokauden ajat sekä kaikilla aisteilla nauttiminen. Tuoreet leivonnaiset viimeistellään näyttäviksi herkkupaloiksi. Aamupäivän esillepanossa korostuvat suolaiset ja iltapäivällä makeammat annokset. Lounasaikaan tarjolla on Italiasta inspiraatiota ammentava raikas ja runsas pizzatyylinen leipä, josta leikataan paikan päällä annospaloja. Perinteisen kahvin lisäksi erilaisten kylmien juomien suosio on rajussa kasvussa, ja uudessa Coffee Housessa trendi näkyy kylmien juomien runsaalla valikoimalla. Erilaisten kylmien kahvien lisäksi tarjolla on myös Coffee Housen omalla reseptillä tehtyjä hedelmäisiä jääteevaihtoehtoja.

– Uudistunut Coffee House tarjoaa Myllyn asiakkaille edelleen asiakaspalvelustaan ja laadustaan tunnetun kahvilaelämyksen, mutta tuo myös kiehtovan uudenlaisen kahvilakohteen kokonaan uusille asiakkaille, Katja Honkanen sanoo.

Coffee House -ketju on tarjonnut viihtymisen ja viipymisen hetkiä vuodesta 1997. Kahviloita on tällä hetkellä yhteensä 16 ympäri Suomen.

 

Lisätietoja: Turun Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Katja Honkanen, puh. 010 764 4219

Hävikkitalkoot jatkuvat S-ryhmässä, ja vuonna 2023 myyntiin suhteutettu ruokahävikin määrä väheni ryhmän ruokakaupoissa 29 prosenttia vuoden 2014 vertailutasosta. S-ryhmän vastuullisuusohjelmaan kirjattua ruokahävikin puolittamistavoitetta kohti edetään kehittämällä sekä ennustepohjaista tilaamista että uusia tapoja hyödyntää hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Meidän Turun Osuuskaupan  ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale) vuoden 2023 myyntiin suhteutettu ruokahävikin määrä on jo lähes puolittunut verrattuna vuoteen 2014.

Hävikin vähentäminen on päivittäistä työtä, joka tapahtuu suuressa määrin asiakkailta näkymättömissä ja merkittävä osa työstä tehdäänkin jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Ennustepohjainen tilaaminen, data ja mittaaminen tähtäävät siihen, että kaupoissa olisi aina oikea määrä tuotteita asiakkaille tarjolla.

Myös yleisen taloustilanteen tiukentuminen näkyy punalaputettujen tuotteiden kysynnässä. Syksyllä 2017 aloitimme markettien ilta-ale käytännön, jossa punalaputetut -30 %:n aletuotteet myydään illalla -60 %:lla. Ilta-ale alkaa kaikissa marketeissamme klo 18. Paistopisteen ilta-ale alkaa S-marketeissa ja Saleissa klo 20 ja Prismoissa klo 21. Myyntidatankin puolesta voidaan todeta, että ilta-alen aikaan aletuotteiden kohdalla tapahtuu selkeä myyntipiikki.

Viime syksynä kaikissa S-marketeissa alettiin myydä hevihävikkiä edulliseen hintaan. Laatikoihin tai pusseihin kootaan myymälässä esimerkiksi hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia, jotka asiakas voi ostaa edulliseen kilo- tai kappalehintaan. Hinta saattaa vaihdella paikallisesti. Myytävän hevihävikin määrä vaihtelee päivittäin myymäläkohtaisesti. Marketeissamme on myös jo pidempään ollut käytössä Eilisen tähdet -konsepti, jossa syötäväksi hyvin kelpaavat, mutta tiukat laatukriteerit täyttämättömät hedelmät ja vihannekset pussitetaan ja myydään alennettuun hintaan.

S-ryhmän ruokakaupoissa euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään pakattuja kala-, kana- ja lihatuotteita, kuten broilerinfileetä, jauhelihaa ja karjalanpaistilihaa. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia punalapputuotteita ovat leipomotuotteet ja tuoreet valmisruoat, kuten riisipiirakat, croissantit, valmissalaatit, lihapasteijat ja ruispalat.