Mene Etusivulle
29.7.2021

UUTINEN

Turun Osuuskaupalla vahva alkuvuosi: Myynti kasvoi lähes 10 prosenttia

Turun Osuuskaupan tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 322,5 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 9,1 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. – Alkuvuoden myynti lähes kymmenen prosentin kasvulla on erittäin hyvä suoritus. Erityisesti myynti kasvoi liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa sekä marketkaupassa. Koko Suomen päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi kesäkuun loppuun mennessä 3,9 prosenttia, kun meillä päivittäistavarakauppa kasvoi hienot 8,4 prosenttia. Ihmisten liikkumisen lisääntyminen ja rajoitusten purku vauhdittivat liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynnin 16,5 prosentin kasvuun. Matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä tavaratalokauppa kärsivät edelleen koronakriisistä. Sen sijaan kesä on tuonut selvän piristysruiskeen ravintoloihin ja hotelleihin. Hotelleissa loppukesä on käytännössä loppuunmyyty, Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Heikkinen kertoo.Myynti toimialoittain
Veroton vähittäismyynti1-6/2021 M€1-6/2020 M€Ero edv. %
Turun Osuuskauppa322,5295,8+9,1%
Marketkauppa263,0242,1+8,6%
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa6,26,7-7,4%
Matkailu- ja ravitsemiskauppa9,89,6+3,1%
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa43,537,4+16,5%
Marketkaupan myynnin kehitys jatkui vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja edellisvuoteen verrattuna myynti kasvoi 8,6 prosenttia ollen 263,0 miljoonaa euroa (edv. 242,1 M€). Pitkäjänteinen palveluiden ja verkoston vahvistaminen, ruoan verkkokauppa, aukiolojen laajentaminen, ruokakorin pysyvä edullisuus sekä myymäläkuntoisuuden systemaattinen parantaminen pitivät marketkaupan hyvässä vauhdissa.Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli 6,2 miljoonaa euroa (edv. 6,7 M€) ja se jäi edellisvuodesta 7,4 prosenttia. Käyttötavarakauppa kärsii edelleen koronapandemian vaikutuksista ja Turun keskusta-alueen rakennustyöt haastavat Wiklund-keskuksen toimintaa.Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 9,8 miljoonaa euroa (edv. 9,6 M€) ja se kasvoi edellisvuodesta 3,1 prosenttia. Kevään koronasulku rasitti matkailu- ja ravitsemiskaupan alkuvuotta ja vaikutti myynnin kehitykseen.Liikenne- ja polttonestekaupassa myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna eniten, 16,5 prosenttia. Myynti oli 43,5 miljoonaa euroa (edv. 37,4 M€). Myynnin kasvuun vaikuttivat paitsi lieventyneet koronarajoitukset ja ihmisten liikkumisen lisääntyminen, myös polttonesteiden hinnan nousu.Lisätietoja:Turun Osuuskauppa, toimitusjohtaja Antti Heikkinen, puh. 010 764 4003

KATEGORIAT

  • Tiedotteet