13.2.2013
S-ryhmä aikoo vastuullisuuden edelläkävijäksi. Muun muassa tuotteiden jäljitettävyyteen, tuotanto-olosuhteiden valvontaan, materiaali- ja energiatehokkuuteen sekä kestäviin raaka-aihehankintoihin panostetaan, koska sitä asiakasomistajat toivovat.
Yli viidellä miljoonalla suomalaisella on hyvin erilaisia näkemyksiä siitä, mikä vastuullinen tuote tai palvelu on. Vastuullisuuden kehittämisessä lähtökohtana on kuunnella, mitä kuluttajat ja muut sidosryhmät haluavat. Tärkeintä onkin käydä jatkuvaa avointa vuoropuhelua muun muassa asiakasomistajien, kansalaisjärjestöjen, ympäristöjärjestöjen ja viranomaisten kanssa.
Suurena kaupparyhmänä S-ryhmällä on mahdollisuus tehdä enemmän ja viitoittaa näin tietä myös muille.
– Me haluamme tehdä enemmän ja sitä asiakkaat meiltä myös odottavat. Vastuullisuustyön takia asiakasomistajat voivat luottaa valikoimiimme ja palveluihimme, SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen sanoo.
Valmistusmaan merkitseminen kulutustavaroihin ei ole tällä hetkellä pakollista. S-ryhmä on kuitenkin linjannut, että valmistusmaa ilmoitetaan omien merkkien vaatteissa ja kodintekstiileissä. Käytännössä merkinnät alkavat näkyä tämän vuoden aikana.
– Olemme todenneet, että lain velvoittama käytäntö ei riitä ja meidän pitää tehdä enemmän. Työ on vasta alussa, mutta suunta on oikea, Rankinen toteaa.
Viime vuonna S-ryhmä käynnisti projektin pääraaka-aineen alkuperämaan ilmoittamisesta Rainbow-tuotteissa. Alkuperämerkintä oli 54 prosentissa tuotteista vuoden vaihteessa.
Tuotteiden ja raaka-aineiden alkuperän jäljitettävyyden lisäksi kehitetään tuotantoketjun valvontaa.
Asiakasomistajien toiveiden mukaisesti S-ryhmä keskittyy myös energiatehokkuuteen sekä jätteiden määrän hallintaan ja hyödyntämiseen. Tavoitteena on muun muassa, että kaatopaikkajätteen määrä on 0 vuoteen 2016 mennessä ja että kierrätyspalveluja tarjotaan yhä enemmän.
– Myymälöihin lisätään koko ajan kansitettuja pakastealtaita energiatehokkuutta lisäämän, samoin valaistusratkaisuja kehitetään, Rankinen luettelee.
Työtä on tehty jo useamman vuoden ajan: esimerkiksi sähkön ja lämmön kulutuksesta aiheutuneet hiilidioksidipäästöt pienenivät 21 prosenttia vuoden 2010 ja 2011 välillä.
Edelläkävijyys näkyy päivittäin S-ryhmän kauppojen valikoimissa. Kun asiakkaita on kolmatta miljoonaa, myös valikoimatoiveita riittää: luomua, lähiruokaa, edullisia tuotteita, vaihtoehtoja erityisryhmille. Palautteiden avulla valikoimaa kehitetään jatkuvasti.
– Vastuullisuustyö näkyy tuotteissa ja palveluissa, joita asiakkaille tarjoamme. Esimerkiksi vuonna 2011 S-ryhmän myymälöihin tuli myyntiin yli 700 uutta luomutuotetta, Rankinen kertoo.
S-ryhmän vastuullisuusteemoja käsitellään tulevina kuukausina tarkemmin: ruokahävikki, kaupan järjestämät kierrätyspalvelut, riskimaat ja tuotanto-olosuhteiden valvonta, energiatehokkuus, alkuperämaat, vastuullisuuden tulokset vuonna 2012.
Lue lisää vastuullisuudesta S-ryhmässä.
17.12.2024 | Paikallisia uutisia
13.12.2024 | Paikallisia uutisia