Turun Osuuskaupan hallitus on valinnut TOK:n uudeksi toimitusjohtajaksi KTM Niklas Österlundin. Österlund aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.

Turun Osuuskaupan hallitus on valinnut 5.7.2023 kokouksessaan uudeksi toimitusjohtajaksi KTM Niklas Österlundin. Österlund toimii tällä hetkellä OP Turun Seudun yritysasiakaspalveluista vastaavana liiketoimintajohtajana. Aiemmin hän on työskennellyt mm. HC TPS:n ja FC TPS:n toimitusjohtajana. Niklas Österlund aloittaa Turun Osuuskaupan toimitusjohtajana 1.9.2023.

– Turun Osuuskauppa on vastuullinen varsinaissuomalainen asiakkaidensa omistama monitoimialayritys, joka työllistää yli 2600 palvelualan ammattilaista. Varsinais-Suomi on kiinnostava ja kehittyvä kasvualue, mikä näkyi myös hakuprosessissa. Saimme tehtävään 39 hakemusta, joista valtaosa oli maakunnan ulkopuolelta. Olemme iloisia saadessamme Niklas Österlundin johtamaan Turun Osuuskauppaa. Hänellä on erinomaiset edellytykset varmistaa yhdessä henkilökunnan kanssa liiketoimintamme kannattava kasvu sekä edelleen vahvistaa henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyttä, iloitsee TOK:n hallituksen puheenjohtaja Tapio Peltomäki.

Niklas Österlund seuraa tehtävässä vajaat viisi vuotta osuuskauppaa luotsannutta Antti Heikkistä, joka siirtyy syksyllä kaupparyhmän sisällä uuteen tehtävään Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtajaksi.

– Huolimatta toimintaympäristön muutoksista Turun Osuuskaupan toiminnalle asetetut tavoitteet ovat Antti Heikkisen johdolla toteutuneet strategian mukaisesti. Koronavuosien aikana tappiollisiksi painuneita toimialoja on käännetty kannattavaksi ja uusien asiakasomistajien määrä on kasvanut yli 173 000:een. TOK on investoinut kauppojen, hotellien, ravintoloiden ja muiden kauppapaikkojen uudistamiseen ja perustamiseen. Myös henkilöstön työtyytyväisyys on viime vuosina ottanut hienon kehitysloikan, summaa Peltomäki.

– Kiitän Turun Osuuskaupan hallitusta luottamuksesta ja olen iloinen päästessäni johtamaan yli 120-vuotiasta vahvaa kasvustrategiaa toteuttavaa yritystä, joka on modernilla otteella kiinni varsinaissuomalaisten arjessa, kertoo Niklas Österlund. Henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyys ovat sydäntäni lähellä ja yhdessä voimme toteuttaa TOK:n vahvaa missiota tehdä Varsinais-Suomesta parempi paikka elää.

Lisätietoja:

Turun Osuuskaupan tuleva toimitusjohtaja Niklas Österlund, puh. 040 739 8555

Turun Osuuskaupan hallituksen puheenjohtaja Tapio Peltomäki, puh. 040 0523949

Turun Osuuskauppa, tuttavallisemmin TOK, on asiakasomistajien omistama alueellinen osuuskauppa, jonka tehtävänä on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen. Asiakasomistajia Turun Osuuskaupalla on jo yli 173 000. Turun Osuuskauppa on vahvasti mukana Varsinais-Suomen elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin kehittämisessä.

Osuuskaupalle tärkeitä arvoja ovat jatkuvuus, pitkäjänteisyys ja vastuullisuus. Tulos ohjataan oman toimialueen investointeihin, palveluja käyttävien asiakasomistajien

palkitsemiseen, henkilöstön ammattitaidosta ja työhyvinvoinnista huolehtimiseen, yhteiskunnallisten vastuiden kantamiseen sekä monimuotoisen harrastus- ja yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen. TOK on yksi alueensa suurimmista palvelualan työnantajista ja työllistää yli 2 600 henkilöä.

Turun Osuuskauppa toimii marketkaupassa, liikennekaupassa, matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa. Turun Osuuskauppa on osa S-ryhmää.

ABC-asemilla on otettu käyttöön uusia tarjottimia, jotka ovat yhdistelmä kestävää kiertotaloutta, kotimaista muotoilua ja käytännöllisyyttä. Täysin palvelleet vanhat tarjottimet kierrätetään osaksi liikenneturvallisuutta parantavia betonielementtejä.

Yhdet ABC-asemien käytetyimmistä tuotteista laitetaan kiertoon kesästä alkaen. Lujitemuovista valmistetut vanhat tarjottimet korvataan uusilla, kestävän kehityksen mukaisesti valmistetuilla tarjottimilla.

– Halusimme, että uudistus edistää kiertotaloutta, tukee kotimaista suunnittelua ja että tarjotin on kotimaassa tehty. Aluksi tuomme ABC:lle noin 10 000 uutta, uusiutuvista materiaaleista valmistettua tarjotinta ja kierrätämme vanhat. Näemme, että uudistus on jo tässä mittakaavassa merkittävä kiertotalousteko valtakunnallisesti, kertoo kehityspäällikkö Teemu Vehniäinen SOK Liikennekaupan ketjuohjauksesta.

Alkuvaiheessa tarjottimet uusitaan noin kahdessakymmenessä ABC Liikennemyymälässä. Samalla vanhat, jo käyttöikänsä lopussa olevat, tarjottimet poistetaan käytöstä kyseisillä asemilla ja hyödynnetään sementin valmistuksessa. Tarjottimet on uusittu myös Turun Osuuskaupan ABC-liikennemyymälöissä, Koulukadulla, Aurassa ja Raisiossa.

-Tämä uudistus on hieno vastuullisuusteko ja tottakai halusimme tilaisuuden tultua tarttua siihen myös täällä TOK:ssa, iloitsee ryhmäpäällikkö Rami Kalliomäki.

Tarjottimiin haluttiin myös jokin näkyvä asiakaskokemusta parantava elementti.

– Uusissa tarjottimissa on ura, johon esimerkiksi puhelimen saa kätevästi pystyyn. Se mahdollistaa kätevän puhelimen käytön tauon yhteydessä. Kännykän käyttöhän kuuluu tauoille eikä liikenteeseen, Vehniäinen jatkaa.

Tarjottimen muotoilu nopeuttaa myös sen kuivumista ja käyttöön palautumista pesun jälkeen. Tarjottimen on suunnitellut kansainvälisesti palkittu kotimainen muotoilutoimisto Magisso, joka on tunnettu innovatiivisista kuluttajatuotteistaan sekä HAPPY SiNKS- ja PAIKKA-brändeistä.

Uudet tarjottimet valmistetaan puupohjaisesta UPM Formi -komposiitista

ABC-asemien uudet tarjottimet on tehty UPM:n Suomessa valmistamasta biokomposiitista, joka hyödyntää metsäteollisuuden sivutuotteena syntyviä raaka-aineita ja tähteitä eikä sen valmistus siis edellytä neitseellisen puukuidun käyttöä.

UPM Formi vastaa ominaisuuksiltaan fossiilipohjaisia muoveja ja sitä voidaan muotoilla samanlaisilla tekniikoilla ja muoteilla.

– Biokomposiitti soveltuu ruiskuvalu- ja ekstruusiotekniikalla valmistettaviin kestotuotteisiin, joiden pintaan halutaan miellyttävä tuntuma ja joka tuo esiin myös materiaalin uusiutuvan alkuperän ja suomalaiseen luontoon ulottuvat juuret. Puupohjainen biokomposiitti laskee tuotteen hiilijalanjälkeä merkittävästi neitseellisiin muoveihin verrattuna, kertoo kehitysjohtaja Mikko Lassila UPM:ltä.

Kun UPM Formista valmistetut tarjottimet tulevat käyttöikänsä päähän, ne pestään ja murskataan kierrätysgranulaateiksi, jotka hyödynnetään uudelleen uusien tarjottimien valmistuksessa.

Kierrätyskumppanina sekä vanhojen että uusien tarjottimien kierrätyksessä on Kuusakoski Oy.

S-kaupat aloittaa ruoan verkkokaupan toimituksen ensi viikon perjantaina 16.6. Teersalon lossirantaan. Kuljetuksia tehdään alustavasti kesäkauden loppuun asti.

-Haluamme tuoda palvelun sinne missä ihmisetkin ovat, jotta kaupassa käynti olisi helppoa myös kesällä, kertoo ruoan verkkokaupan koordinaattori Emma Toivonen Turun Osuuskaupasta.

Toimitukset tapahtuvat tiistaisin ja perjantaisin (juhannusviikko on poikkeus, jolloin toimituspäivät ovat ti ja to). Noutoaika on klo 17–18 toimituspäivinä. Nouto tapahtuu Teersalon lossirantaan pysäköidystä vihreästä S-kaupat kylmäautosta, josta tilauksen voi noutaa esittämällä tilausnumeron sekä tilaajan sukunimen kuljettajalle. Autossa on pakastin.

-Ruokatilaus noudetaan lossirannasta S-kauppojen tutusta vihreästä autosta. Esimerkiksi mökkireissuun kannattaa varautua tekemällä ruokatilaus verkossa, jolloin aikaa jää muuhun kesätekemiseen, kuin ruokakaupassa kiertelyyn, vinkkaa Toivonen.

 

Lisätietoja: Arttu Parkkinen, ryhmäpäällikkö, Turun Osuuskauppa p. 010 76 43864

Turun Osuuskauppa on yksi Varsinais-Suomen suurimpia työllistäjiä ja tarjoaa myös ensi kesänä mahdollisimman monelle nuorelle kesätyömahdollisuuden lähes sadassa toimipaikassaan. Työtä löytyy niin market- ja tavaratalokaupan kuin ravintola- ja matkailualankin parista. 

Kesätyöhaku käynnistyi Turun Osuuskaupassa tammikuussa ja hakemuksia saatiin ennätyksellisesti yli 3500 kappaletta. Tulevalle kesälle osuuskauppa palkkaa jopa 530 kesätyöntekijää, jotka tulevat työskentelemään kaikissa osuuskaupan toimipaikoissa ympäri Varsinais-Suomea. Kesätyönhakijoiden valintaan vaikutti ensisijaisesti hakijan motivaatio ja innostus tehtävää kohtaan, ei niinkään aiempi työkokemus alalta. 

Perinteisen kesätyöhaun lisäksi Turun Osuuskauppa järjestää kahden viikon Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluita 15–17-vuotiaille nuorille. Kesäharjoittelun tarkoitus on tarjota nuorelle ensimmäinen työkokemus ja antaa hänelle hyvä alku työurallensa. Turun Osuuskauppa palkkaa tulevalle kesälle jopa 650 kesäharjoittelijaa. 

 

Työllisyysmahdollisuuksia tarjotaan myös yksilöllistä tukea tarvitseville 

Turun Osuuskauppa tekee kesällä yhteistyötä myös Ammattiopisto Spesian kanssa. Yhteistyön avulla tarjotaan työllisyysmahdollisuuksia yksilöllistä tukea tarvitseville liiketalouden ammattitutkinnon toisen vuoden opiskelijoille. Työllisyysjaksot Prismoissa kestävät tulevana kesänä kaksi viikkoa ja työhön on mahdollista ottaa mukaan myös oma ohjaaja. Ammattiopiston opiskelijoiden työtehtävät ovat pääsääntöisesti hyllytys- ja asiakaspalvelutehtäviä. 

– Turun Osuuskaupan tarjoamat työllisyysjaksot ovat tärkeitä mahdollisuuksia Spesian opiskelijoille. Monelle nuorelle meidän tarjoamamme työssäoppimisjaksot ovat avain työelämään, kertoo S-market Majakkarannan marketpäällikkö Hanna Tuominen. 

Ammattiopisto Spesian opiskelijat ovat olleet jo aiemminkin viikoittain työssäoppimassa S-market Majakkarannassa, ja yhteistyön on tarkoitus jatkua myös tulevina vuosina. Turun Osuuskauppa on sopinut ammattiopiston kanssa kumppanuussopimuksen, joka tarjoaa tulevaisuudessakin opiskelijoille työllisyysmahdollisuuksia osuuskaupan toimipaikoissa. 

 – Parasta meidän S-marketissamme työskentelevissä spesialaisissa on heidän välittömyytensä ja spontaaniutensa. Kaupassa työskennellessään opiskelijat oppivat työtaitojen lisäksi myös elämäntaitoja. On ihana nähdä, että nuoret saavat positiivisista työkokemuksista ja kannustavasta työilmapiiristä rohkaisua omalle uralleen, summaa Tuominen. 

 

Lisätietoja: 

Turun Osuuskauppa, Henkilöstöjohtaja Terhi Lautkankare, puh. 010 764 4004 

Turun Osuuskauppa, Osaamisen kehittämisen päällikkö Ami Kalliomäki, puh. 010 764 5600 

 

Osuuskaupan idea puhuttelee – market-kaupan asiakasmäärät kasvussa

– Kuluttajien hintatietoisuus on ymmärrettävästi lisääntynyt ja osuuskaupan liikeidea, jossa tarjoamme laadukkaita tuotteita pysyvästi edulliseen hintaan, toimii hyvin myös tilanteessa, jossa ostovoima heikkenee. Vetovoimaa lisäävät myös rahana takaisin maksettavat Bonus ja maksutapaetu sekä muut asiakasomistajuuden hyödyt. Viime vuodelta asiakasomistajamme saivat Bonuksena ja maksutapaetuna yhteensä 25,4 miljoonaa euroa, sanoo Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Heikkinen.

– Turun Osuuskaupan liikevaihto kasvoi edellisvuodesta. Erityisen hyvää kehitys oli koronarajoitteista palautumaan päässeellä matkailu- ja ravitsemiskaupalla.​ Marketkaupan liikevaihto oli myös hyvällä tasolla. Erityisen iloisia olemme siitä, että market-kaupan asiakasmäärät kasvoivat lähes kymmenen prosenttia edellisvuodesta. Tuloksen maksimoinnin sijaan meille on tärkeää turvata investointikykymme. Sen vuoksi olemme pystyneet kehittämään verkostoa ja tarjoamaan asiakasomistajille kattavat palvelut. Kannattava toiminta ja hyvä tulos mahdollistavat palvelujen ja verkoston kehittämisen asiakasomistajien eduksi myös tulevina vuosina, Heikkinen jatkaa.

Liikevaihto ja tulos

Turun Osuuskaupan liikevaihto oli 731,6 M€ miljoonaa euroa vuonna 2022 (ed.v. 664,9 M€) ja kasvoi edellisvuodesta 10 prosenttia. Turun Osuuskaupan tulos ilman kertaluonteisia eriä oli 11,3 miljoonaa euroa (ed.v. 11,8 M€). Vakavaraisuus on edelleen vahva, omavaraisuusaste oli 48,3 prosenttia (edv. 46,6 %).

Liikevaihto toimialoittain

2022 (M€) 2021 (M€) +/- % ed.v.
Market toimiala 556,5 520,0 + 7,0 %
Sokos-tavaratalot ja Emotion 16,4 15,1 + 8,6 %
Matkailu- ja ravitsemistoimiala 42,1 31,0 + 35,8 %
Liikennekauppa 111,1 93,6 + 18,7 %
Muu liikevaihto 5,6 5,2 + 6,6 %
Yhteensä 731,6 664,9 + 10 %

 

Päivittäistavarakaupan liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 7,4 prosenttia. Koko market-toimialan liikevaihto oli 556,5 miljoonaa euroa (ed.v. 520,0 M€) ja se kasvoi edellisestä vuodesta 7,0 prosenttia. Kuluttajat arvostavat kotimaista ruokaa. Viime vuonna Turun Osuuskaupan ruokakaupat myivät kotimaista ruokaa yhteensä 480 miljoonalla eurolla. Vuoden 2022 aikana panostettiin ruoan verkkokauppaan lisäämällä noutopisteiden määrää sekä kotiinkuljetus- ja keräilykapasiteettia. Sen myötä verkkokaupan myynti kasvoi yli 20 prosenttia.

Tavaratalokaupan liikevaihto oli 16,4 miljoonaa euroa (ed.v. 15,1 M€) ja se nousi edelliseen vuoteen verrattuna 8,6 prosenttia. Sokos Wiklundilla Turun keskusta-alueen uudistukset haastoivat liiketoimintaa alkusyksyyn asti. Koronarajoitusten väistymisen ja työpaikoille palaamisien myötä vaatekaappeja päivitettiin ja kauneuden tuotteiden myynti lähti jälleen kasvuun. Sokos.fi verkkokauppa uudistui alkuvuonna 2023 ja se on otettu hyvin vastaan. Uuden verkkokaupan myötä monikanavainen asiointi on vahvassa kasvussa.

Matkailu- ja ravitsemistoimialan liikevaihto oli 42,1 miljoonaa euroa (ed.v. 31,0 M€), jossa oli kasvua edellisvuoteen 35,8 prosenttia. Kasvua vauhdittivat erityisesti koronarajoitusten purkaminen alkuvuonna sekä onnistunut kesäkauppa. Majoituskaupassa liikevaihto kasvoi edellisestä vuodesta 28,5 prosenttia. Ravintolakaupan liikevaihto kasvoi 42,4 prosenttia.

Liikennekaupassa liikevaihto oli 111,1 miljoonaa euroa (ed.v. 93,6 M€), jossa oli kasvua edellisvuoteen 18,7 prosenttia. Myyntiä kasvattivat paitsi poistuneet koronarajoitukset ja ihmisten liikkumisen lisääntyminen, myös polttonesteiden hinnan nousu.

Energianäkökulmat ohjaavat investointeja ja päivittäistä toimintaa

Vuoden 2022 investoinnit maakuntaan olivat yhteensä noin 34,1 miljoonaa euroa (ed.v. 10,3 M€), joka oli 4,7 prosenttia liikevaihdosta (ed.v. 1,5%).

Investoinnit painottuivat vuonna 2022 Wiklund-keskukseen ja market-kauppaan. Wiklun-keskuksessa uudistimme kevään aikana Sokoksen ja kesällä avasimme katutasoon kaksi uutta ravintolaa, Wine Bar Axel W:n sekä Hesburgerin. Lisäksi S-market Wiklund Herkun mittavat uudistus- ja laajennustyöt valmistuivat joulukauppaan. Market-toimialalla uudistimme lisäksi Prisma Tampereentien lattiasta kattoon ja avasimme uuden S-marketin Auranlaaksoon Kaarinaan sekä Sale Aurakadun Turun keskustaan ja Sale Kompassin Linnafältin alueelle Turkuun. Tavaratalokaupassa avasimme uuden Emotion-myymälän Skanssiin. Liikennekaupassa avasimme vuoden 2022 aikana yhteensä 10 uutta ABC-latausasemaa. ABC-latauksessa käytettävä sähkö on uusiutuvaa, pääosin tuuli- ja vesivoimalla tuotettua sähköä.

Kuluvan vuoden suurin yksittäinen investointi on Prisma Myllyn uudistus, joka alkoi alkuvuodesta. Uudistus näkyy asiakkaalle aiempaa sujuvampana ja helpompana asiointina sekä laajempina valikoimina. Uudistus valmistuu joulun alla 2023.

Fiksu energiankäyttö on keskeisessä roolissa Turun Osuuskaupassa. Uudistusten yhteydessä muun muassa talotekniikka nykyaikaistetaan ja ilmanvaihto sekä kylmälaitteet uusitaan. Remontin jälkeen yksittäisen myymälän kokonaisenergiankulutus on noin puolet entisestä.

Loppuvuodesta osana S-ryhmän yhteisiä energiansäästötalkoita olemme tarkastelleet myymäläkohtaisesti lämpötilojen laskumahdollisuuksia yhdellä asteella. Vuoden 2022 viimeisen kvartaalin aikana sähkönkulutuksemme väheni kolme prosenttia ja kaukolämmön osalta jopa 19 prosenttia. Sähkön säästö oli yhteensä 414 755 kWh, joka vastaa noin 22 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista kulutusta. Kaukolämmön kulutus väheni 1 009 MWh, joka vastaa keskimäärin kahdeksan S-marketimme vuosittaista lämmitysenergian kulutusta. Lisäksi olemme vähentäneet toimipaikoissa valaistusta ja ohjanneet kiinteistöjen ilmanvaihtokoneiden ilmamääriä minimiin valtakunnallisten sähkön huippukulutuspiikkien ajaksi.

Asiakasomistajuus

Vuonna 2022 Turun Osuuskaupan asiakasomistajat saivat Bonusta 24,6 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,8 miljoonaa euroa eli yhteensä 25,4 miljoonaa euroa (ed.v. 23,5 M€) rahana maksettavia etuja. Keskimäärin tämä tekee noin 148 euroa asiakasomistajaa kohden. Vuonna 2022 Turun Osuuskauppa ei maksanut osuuspääoman korkoa vuodelta 2021.

Turun Osuuskauppaan liittyi vuoden aikana 7 379 uutta asiakasomistajaa (ed.v. 9 616). Asiakasomistajamäärä vuoden lopussa oli 171 046 (ed.v. 168 094). Toimialueen kotitalouksista Turun Osuuskaupan asiakasomistajia oli vuodenvaihteessa 68,9 prosenttia (ed.v. 68,4 %).

Henkilöstö

Turun Osuuskauppa on yksi Varsinais-Suomen suurimmista työllistäjistä ja henkilöstön määrä oli vuoden 2022 lopussa 2670 henkilöä (ed.v. 2 429). Kesällä 2023 Turun Osuuskauppa työllistää noin 500 nuorta myymälöissä, ABC liikenneasemilla, ravintoloissa ja hotelleissa.

Turun Osuuskaupan työtyytyväisyys on hyvällä tasolla. Viime syksynä tehdyn työyhteisötutkimuksen tuloksissa oli jälleen nousua ja tulos oli jo toista kertaa peräkkäin osuuskaupan kautta aikojen korkein. Hyvän työyhteisötutkimuksen tuloksen ansiosta Turun Osuuskauppa sai syksyllä Suomen innostavimmat työpaikat 2022 -tunnustuksen. Se viestii henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta sekä yrityksen pitkäjänteisestä ja osallistavasta kehittämisestä.

Näkymät vuodelle 2023

Yleiseen taloudelliseen kehitykseen liittyy monia epävarmuustekijöitä. Suomen talouden kasvun odotetaan pysähtyvän. Etenkin Venäjän sotaan Ukrainassa liittyy edelleen epävarmuutta esimerkiksi inflaation ja energian hintojen osalta. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan bruttokansantuotteen arvioidaan supistuvan Suomessa 0,2 prosenttia vuonna 2023.

Turun Osuuskaupan liikevaihdon ennakoidaan kasvavan vuonna 2023. Operatiivisen tuloksen taas ennakoidaan jäävän edellisvuodesta. Tulosta haastaa erityisesti inflaatiosta aiheutuva yleinen kustannustason nousu.

Tiedotteessa ilmoitetut luvut ovat tilintarkastamattomia. 

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Antti Heikkinen, puh. 010 764 4003

 

Prisma Tampereentie juhlii uudistumistaan maanantaina 5.12. Prisman pinta-ala kasvoi uudistuksessa ja myymälän palvelutarjonta on nyt entistä laajempi sekä herkullisempi.

-Prisma Tampereentieltä löytyy nyt entistä upeampi palvelutarjonta. Laajentuneelta ruokatorilta saa ostettua tuttujen tuotteiden lisäksi nyt esimerkiksi siipiä Siipiweikkojen kastikkeella ja tuoretta sushia Itsudemon sushibarista. Fazerin myymäläleipomosta löydät tuoretta leipää ja pullaa joka päivä. Täysin uutena palveluna meillä on Scan & Go, eli Kerää ja Skannaa, jossa asiakas voi itse lukea ostoksensa sitä mukaa kun kerää niitä ja maksaa koko ostoskorinsa sisällön yhdellä viivakoodilla kassalle. Palveluun kirjaudutaan S-Etukortilla, kertoo ryhmäpäällikkö Tuomo Makkonen.

Prisma Tampereentieltä löytyy lisäksi ruoan verkkokaupan noutopiste ja seitsemän itsepalvelukassaa. Huipputehokas R1 -pullonpalautusautomaatti hotkaisee kerralla säkillisen juomapakkauksia eli yli 100 muovipulloa ja tölkkiä ja tekee palauttamisesta jopa viisi kertaa nopeampaa kuin perinteisellä palautusautomaatilla. Remontin yhteydessä uusittiin koko prisman kalusteet sekä kylmien että lämpimien kalusteiden osalta.

Energiatehokkuus näkyy LED-valaisimien ja ovellisten kylmäkalusteiden lisäksi siinä, että Tampereentiellä siirryttiin kokonaan pois kaukolämmöstä ja Prisma-rakennuksen lämmitysenergia saadaan kiinteistön maaperästä maalämpönä. Lisäksi lauhde-energiaa tehostetaan lämpöpumpputekniikalla. Tampereentien Prisma on nyt energian kulutuksen osalta täysin päästötön.

-Olen todella ylpeä henkilökunnastani, joka on venynyt remontin keskellä. Samoin haluan kiittää asiakkaitamme, jotka ovat malttaneet odottaa entistä ehomman kaupan valmistumista. Tästä on hyvä jatkaa täysillä eteenpäin. Tervetuloa kaupungin helpoimmalle ostosreissulle, päättää Makkonen.

Prisman uudistuksen lisäksi Hesburger Prisma Tampereentie avattiin uudistettuna reilu viikko sitten.

 

Lisätietoja

Turun Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö, Tuomo Makkonen p. 010 76 45801

S-market Wiklund Herkku avaa ovensa torstaina 1.12.2022 klo 6 uudistuneena. Upeasti uudistunut kauppa tarjoaa entistä vaikuttavamman tuotevalikoiman, laajentuneen myymäläpinta-alan sekä edullisen hintatason. Myös kaupan aukioloajat laajenivat ja Wiklund Herkussa pääsee asioimaan nyt maanantaista lauantaihin klo 6–24 ja sunnuntaisin klo 8–24.

Uudistuksessa haluttiin panostaa entistä parempaan tuotevalikoimaan ja myymälän toimivuuteen. Suunnittelussa otettiin huomioon satoja asiakkaiden ja henkilökunnan toiveita ja ideoita, esimerkiksi asiakkaiden suosimia pikakassoja lisättiin merkittävästi.

-Uudistuneessa myymälässä on laadukas palvelutori, jota täydentävät kumppanien palvelutiskit. Asiakkaiden arkea helpottamaan olemme suunnitelleet laajan take away-, sekä valmistuotteiden valikoiman, uutuuksina mm. siivet Siipiweikkojen kastikkeella, Tokimestareiden sushibuffet ja Suomen ensimmäinen kaupan sisällä oleva Teppanyaki palvelutiski. Herkkumestareiden juustotiski sekä Picadelin salaattibaari palaavat valikoimaan tuttuina elementteinä. Fazerin myymäläleipomo aloittaa joulukuun puolessavälissä. Myös panimotuotteiden valikoimaan on panostettu ja meillä onkin paljon mielenkiintoisia lähialueen tuotteita.  Hedelmä- ja vihannesosastomme on täydentynyt mehustamolla ja ananaskoneella, kertoo Sokos-johtaja Sanna-Liisa Byskata.

Myymälän kalustuksessa on huomioitu energiatehokkuus. Kylmäkaapeissa on ovet ja valaistuksessa on käytetty LED-valaisimia. Lisäksi S-marketiin on asennettu lauhdelämpöpumppu, jolla tehostetaan kaupan kylmäjärjestelmän tuottamaa lauhdelämpöä, jota voidaan hyödyntää koko Wiklundin lämmityksessä.

Uutta myymälää toteutettaessa panostettiin erityisesti myös henkilökunnan työviihtyvyyteen mm. kulkureittejä ja sosiaalitiloja parantamalla. S-marketin yleinen saavutettavuuskin parani, kun yhdyskäytävät toriparkkiin avattiin. Wiklund Herkkuun on helppo tulla nyt myös omalla autolla.

Henkilökuntaa S-market Wiklund Herkussa on n. 60. Myymäläpäällikkönä toimii Mirva Toukoniemi. Myyntipinta-alaa uudistuneessa Wiklund Herkussa on 3200 neliötä, josta 1400 neliötä uudisosassa.

 

Lisätietoja:

Turun Osuuskauppa, Sokos-johtaja Sanna-Liisa Byskata, puh. 0107644951

Osuuskaupan toiminta-ajatus on ollut alusta asti sama, toimia oman alueensa ja sen ihmisten asialla. Kun liittyy asiakasomistajaksi, liittyy samalla osuuskaupan jäseneksi ja tekee sijoituksen sen pääomaan maksamalla osuusmaksun. Jokainen asiakasomistaja omistaa samansuuruisen osan osuuskaupasta. 

-Tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä uusia asiakasomistajia on liittynyt Turun Osuuskauppaan 6 113. Heistä 60 prosenttia on alle 34-vuotiaita ja alle 24-vuotiaita on 30 %. Asiakasomistajuus kiinnostaa siis myös yhä nuorempia, kertoo Turun Osuuskaupan asiakkuuspäällikkö Jaana Evesti.

Asiakasomistajat saavat käyttöönsä monipuolisia etuja ja Bonusta, joka on selvää rahaa takaisin ostoksista. Mitä enemmän ostoksiaan keskittää, sitä suurempi on ostoista kertyvä Bonus. Ostoista voi saada myös maksutapaetua, kun maksaa S-Etukortilla. TOK:n asiakasomistajat ovat saaneet lokakuun 2022 loppuun mennessä Bonusta ja maksutapaetua yhteensä 20 523 744 euroa. 

Bonus ja edut houkuttivat liittymään 

Juho Turusta on Turun Osuuskaupan 170 000: s asiakasomistaja. Juho palkittiin S-ryhmän 500 euron lahjakortilla. Juho liittyi asiakasomistajaksi Wiklundin asiakasomistajapalvelu ja S-Pankkipisteellä.  

-Aikanaan minulla oli vanhempien talouteen rinnakkaiskortti, joten S-Etukortti oli tuttu. Opiskeluaikana ei tullut vielä hankittua korttia, koska lähellä ei ollut S-ryhmän kauppaa ja elelin muutenkin pienellä budjetilla. Valmistuttuani päätin ruveta asiakasomistajaksi, koska S-ryhmän palveluita tulee kuitenkin käytettyä. Bonus ja edut olivat siis suurin syy liittyä. S-market Hansa Herkussa tulee käytyä ja nyt kun Wiklund Herkku valmistuu, tarvitsee sekin käydä katsomassa, Juho kertoo. 

Juholla ei ollut aavistusta meneillään olevasta kampanjasta, jossa palkittiin TOK:n 170 000: s asiakasomistaja.  

-Osa lahjakortista menee ruokaostoksiin ja muihin arjen hankintoihin, mutta jonkun pienen kotimaan reissunkin voisi tehdä ja majoittua S-ryhmän hotellissa, hymyilee Juho. 

Asiakasomistajille suunnattuja etuja ja palveluja parannetaan jatkuvasti sekä määrällisesti että laadullisesti. Tärkeimpiä asioita asiakasomistajille ovat hyvät, ajanmukaiset ja kilpailukykyiset palvelut sekä edulliset hinnat. Yksi uusimpia asiakasomistajille kehiteltyjä palveluja on S-mobiili -sovellus, josta näkee kätevästi Bonus-tiedot, saa käyttöönsä etukuponkeja ja sieltä löytyy tiedot vaikkapa ostamiensa tuotteiden hiilijalanjäljestä ja kotimaisuusasteesta.

Yhteiskunnallinen vastuu on osa osuustoimintaa. TOK on alueellaan suuri työllistäjä ja se investoi ja käyttää toimintansa tulosta alueensa hyväksi. Omistajalla on myös oikeus äänestää tai asettua itse ehdolle osuuskauppavaaleissa. Neljän vuoden välein järjestettävissä vaaleissa valittu edustajisto valvoo asiakasomistajien etuja.   

Lisätietoja: 

Jaana Evesti, asiakkuuspäällikkö, Turun Osuuskauppa, puh. 010 76 44051 

 

Turun Osuuskauppa avaa uuden Emotion-myymälän Kauppakeskus Skanssiin torstaina 6.10.2022 klo 10. Emotion Skanssi on Emotion-ketjun 41. myymälä Suomessa.

– Emotion Skanssi parantaa asiakasomistajiemme palvelutarjontaa itäisessä Turussa ja tuo Sokoksen kauneuden ja hyvinvoinnin parhaat palat pienemmässä koossa asiakkaidemme ulottuville. Myymälässä jokainen asiakas saa aina ajankohtaiset uutuudet, henkilökohtaista ja yksilöllistä palvelua sekä asiantuntevat vinkit kauneudenhoitoon. Ostoksista saa luonnollisesti S-Etukortilla myös Bonusta, kertoo Emotioneista vastaava Sokos-johtaja Sanna-Liisa Byskata Turun Osuuskaupasta.

– Emotion Skanssin valikoimissa on kosmetiikan huippumerkkejä ihonhoitotuotteista, tuoksuihin, meikkeihin, meikkitarvikkeisiin, päivittäiskosmetiikkaan ja terveystuotteisiin. Myös miehille on oma valikoima kosmetiikkatuotteita, kuten ihon- ja parranhoitotuotteita sekä tuoksuja, Byskata jatkaa.

Emotion Skanssissa työskentelee yhteensä 5 palvelevaa kauneuden ja hyvinvoinnin ammattilaista. Myymälä palvelee kauppakeskus Skanssin ensimmäisessä kerroksessa maanantaista perjantaihin klo 10-21 ja lauantaina sekä sunnuntaina klo 10-19.

Emotion on henkilökohtaista palvelua tarjoava kauneuden erikoisliike, joka tarjoaa kansainvälisiä huippubrändejä, aistikkaita tuoksuja sekä korkeatasoisia kampaamotuotteita. Turun Osuuskaupan Emotion-myymälät sijaitsevat Kauppakeskus Myllyssä ja Kauppakeskus Skanssissa.

 

Lisätietoja:
Turun Osuuskauppa, Sokos-johtaja Sanna-Liisa Byskata, puh. 010 764 4951

 

Turun Osuuskaupan tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 355,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 10 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

– Myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla kaikilla toimialoillamme. Koronarajoitusten poistuminen, ihmisten vapaampi liikkuminen ja lisääntynyt matkailu sekä lukuisat tapahtumat vauhdittivat erityisesti matkailu- ja ravitsemiskauppaa, joka on viimeisen kahden vuoden aikana kärsinyt merkittävästi koronarajoituksista ja sulkutoimista. Matkailu- ja ravitsemiskauppa ylsi 79 prosentin myynnin kasvuun tammi-kesäkuussa ja on pian lähes vuoden 2019 myynnin tasolla. Yhtä lailla liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti kasvoi yli 30 prosenttia. Kokonaisuudessaan Turun Osuuskaupan kymmenen prosentin myynnin kasvu on hieno saavutus, Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Heikkinen toteaa.

Myynti toimialoittain

Veroton vähittäismyynti 1-6/2022 M€ 1-6/2021 M€ Ero edv. %
Turun Osuuskauppa 355,9 322,5 +10%
Marketkauppa 274,2 263,0 +4%
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa 7,2 6,2 +17%
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 17,6 9,8 +79%
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa  

56,9

43,5 +31%

Marketkaupan myynnin kehitys jatkui maltillisena vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja edellisvuoteen verrattuna myynti kasvoi 4 prosenttia ollen 274,2 miljoonaa euroa (edv. 263,0 M€). Turun Osuuskaupan ruoan verkkokauppa on kasvanut yli 10 prosenttia ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Ruokakorin pysyvä edullisuus, verkkokauppa sekä palveluiden ja verkoston jatkuva kehittäminen pitivät marketkaupan myynnin kehitystä vauhdissa.

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa elpyi ja myynti kasvoi edellisvuodesta. Tammi-kesäkuussa tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli 7,2 miljoonaa euroa (edv. 6,2 M€).  Koronarajoitusten poistuttua ihmiset palasivat työpaikoilleen ja loppukevät sekä alkukesä olivat erilaisten juhlien aikaa. Vaatevaraston ja kosmetiikan tuotteiden päivittäminen vauhdittivat tavaratalokaupan myyntiä. Wiklundin uudistustyöt ja toriremontti hillitsivät kuitenkin edelleen kasvua. Sokoksen uudistustyöt ja torin kannen valmistuminen ovat loppusuoralla ja asiakasvirtojen odotetaan normalisoituvan keskustassa loppuvuotta kohden.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi Turun Osuuskaupan toimialoista voimakkaimmin. Alkuvuoden myynti oli 17,6 miljoonaa euroa (edv. 9,8 M€) ja se kasvoi edellisvuodesta 79 prosenttia. Koronarajoitusten purkaminen, ihmisten vapaampi liikkuminen sekä kesätapahtumat ovat vaikuttaneet myynnin hyvään kehitykseen sekä alueen majoituskysyntään. Hotellien käyttöaste oli jo alkukesästä erittäin hyvä ja nyt heinäkuussa hotellit ovat lähes täynnä.

Liikenne- ja polttonestekaupassa myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 31 prosenttia. Myynti oli 56,9 miljoonaa euroa (edv. 43,5 M€). Myynnin kasvuun vaikuttivat paitsi lieventyneet koronarajoitukset ja ihmisten liikkumisen lisääntyminen, myös polttonesteiden maailmanmarkkinahinnan nousu.

 

Lisätietoja:
Turun Osuuskauppa, toimitusjohtaja Antti Heikkinen, puh. 010 764 4003